Jeg blev opfordret af tidligere læsere af mit indlæg omkring kanvas-arbejde til at komme med et indlæg mere om OPSØGENDE SALG.
Så here it comes. Måske kan du bruge det til inspiration??
1. SYSTEMATIK OG VEDHOLDENHED: Vil du opnå noget med dit opsøgende salg -uopfordrede opkald fx- bør der være en systematik i arbejdet. Få alle de nødvendige data skrevet ned og få lavet de opfølgninger som giver grundlaget for at bygge videre på kundeemne-relationen( han er nemlig IKKE kunde endnu).
-Ring hver uge i 3 mdr. Afsæt 2 timer hver anden dag til opsøgende salg. Dvs typisk man- ons og fre. Så bliver dit arbejde systematisk, og du laver grundlaget for at få salg på sigt. Ellers risikerer du at spilde tiden på halvsjusket og tilfældigt kanvasarbejde.
2. SCRIPT: Hav en lille "salgstale" liggende på bordet, hvor du har en række salgsargumenter skrevet ned, så du kan fyre nogle af, hvis kundeemnet vil høre på hvad du har at tilbyde.
3. VÆR COOL OVERFOR AFSLAG: Fordi ligegyldig hvor trænet du er, får du en lang række afslag. De har jo heller ikke bedt dig om at ringe op, vel?...Og selvom din målgrupper er præciseret skyder du med spredehagl. Man rammer ikke alle skiverne med spredehaglene..
4.REGN MED 5% BLIVER TIL KUNDER: Dvs får du ringet ud til 100 emner, er der 5 af dem der resulterer i kunder- hvis du er go. Det er en meget go statistik at være bevidst om.
5. SUPPLER DE UOPFORDREDE OPKALD MED ANDRE SALGS-TILTAG : Sæt flere skibe i søen, så du har både gang i blogs, social medie, netværk, for at få det kundeflow du hungrer efter...Uopfordrede opkald bør ikke være det eneste.
6. BRUG EN PROF. Kører du træt i det, brug en trænet SÆLGER som mig fx, der ikke har betænkeligheder ved a t ringe ud og præsentere et firma og produktet.
7. VIS RESPEKT FOR KUNDEEMNETS RESPONS: Hvis du fx får et argument om, at de ikke er intr. i at tage stilling til dit produkt før om 1 måned, så noter det, og vend tilbage til dem om 1 måned. Bedre end at skrive "ikke intr" i sit skema, og dermed droppe muligheden.
8.-9.-10. Fyld selv flere ideer på...