Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

ONLINE SALG I EU: Guiden til at indtage Tyskland med succes!

45,500 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
22 August 2010

LÆS ISÆR PUNKT 3!

Der har været en lille pause på bloggen pga meget arbejde mm. Men her kommer et nyt indlæg i Europa guiden, hvor der denne gang kommer en masse råd til det Tyske marked. Rigtig mange Aminoer fokusere på Tyskland, som er Europas største konsumer marked.

Der er sikkert en masse ting, som du ikke vidste, og jeg håber du kan bruge rådene, hvis du vil ind på det Tyske marked.

Guiden er skrevet meget objektivt, og der vil være store branche udsving. Derfor SKAL du selv lige undersøge markedet for dit produkt, før du kaster dig blindt ud i det, og tror denne guide hjælper mod alt!

1: Tyskere foretrækker at handle hos Tyske firmaer. Landet er enormt stort, og derfor er de fleste brancher og vare repræsenteret af tyske firmaer. Der er flere grunde til dette, og disse vil blive uddybet senere.
Men nogle af de vigtigste faktorer er sproget, betalingsformer og tillid. Der er nemlig mange tyskere, som endnu ikke har den store tillid til online handel, og derfor foretrækker de at handle lokalt!
Det er derfor værd at overveje, at få et tysk selskab, hvis du vil ind på det tyske marked. Det vil nemlig styrke tilliden til din webshop, og dermed gøre et indtog nemmere!

2: Ligesom ved Sverige så forventer en tysk oversættelse! Tyskere er generelt meget dårlige til Engelsk, og det skræmmer utrolig mange, hvis de ikke forstår en mail 100%. Derfor skal du gøre op med dig selv, om du vil indtage markedet, som en "tysk" spiller eller om du vil være en udenlandsk outsider!
Og forskellen er enorm. For du vil tabe den almene tyske forbruger, hvis du vælger at spille udenlandsk outsider, og det vil du tydeligt kunne aflæse på dit salg.
Derfor kan tysk kundeservice anbefales. Så kan du ikke skrive eller snakke tysk, så overvej evt at outsouce tysk email besvarelser, og undlad tlfservice!

3: Dette er måske et af de VIGTIGSTE PUNKTER, og du bør læse det igennem mange gange. Tyskere generelt BRUGER IKKE kreditkort. Ja du læser rigtigt!!! Der er rigtig mange banker, som slet ikke tilbyder kreditkort, og de store banker, som Deutsche Bank, Commerzbank mm tager høje gebyre for kreditkort. Derfor hjælper det ikke noget, hvis du kun tilbyder kunderne at betale med kreditkort!!!
Og så vil den smarte person sige, at bare man acceptere Meastro card, så går det lige op.... NEJ!
Der findes pt ingen gateways til Tyske Meastro cards. Så selvom Meastrocard kan sammenlignes med dankortet rent udbredelses mæssigt og funktionelt i det tyske samfund, så er der ingen online gateways, som understøtter det og accepterer det! Og det er altså ingen dårlig joke, det er sku sandt.
Herunder følger en oversigt over de mest benyttede betalingsformer:

- Sofortüberweisung
- Efterkrav
- Paypal
- Standard Bankoverførsel
- Kreditkort

Som du sikkert kan se af ovenstående, så kan du ikke sidde i DK og sælge varer i Tyskland. Du kan ganske enkelt ikke konkurrere med de tyske konkurrenter, og du kan ej heller tilbyde en seriøs betalingsform.

4: En Tysker vil IKKE betale overpris på fragten. Tyskland er Europas postordre land nummer et, og man har i mange år benyttet postordre, som en af de mest udbredte indkøbsformer af forbrugsgoder.
Du kan derfor ikke forlange 200-300 kr for fragten! På det tyske marked koster en pakke max 6 euro, og der er altså tale om en PAKKE med tracking, forsikring mm. Og det er det niveau en tysker forventer. Forlanger du 4-6 gange så meget, så taber du kunderne allerede på fragten! Og så er der slet ikke taget højde for efterkrav...
Så lager i DK og eksport til Tyskland er praktisktalt næsten umuligt, med mindre du har et meget unikt produkt!

5: Tyskere er dovne og hader valuta omregning. Derfor er det en nødvendighed, at du oplyser priserne i Euro, hvis du vil sælge på det tyske marked. Kroner er en næsten ukendt valuta i store dele af Tyskland. Det er kun i Nord, at de kender kroner, og ca omregningskursen.

6: Det kan anbefales, at man laver en clon af sin webshop, og lægger den på et .de domæne. På den måde, så kan man opfylde flere af punkterne i denne guide, og skabe en meget større troværdighed og sikkerhed omkring ens webshop. Hvis du har shoppen liggende på et .de domæne, så kan du have tysk som sprog, og Euro som valuta. Dvs du får det til at ligne en tysk webshop. Har du dertil en tysk returadresse, så er du allerede godt på vej ind på det tyske marked! Dog kræver denne måde mere SEO arbejde. Og Google i Tyskland er MEGET konkurrence præget, så det kan altså blive en dyr omgang! I rigtig mange brancher er der mange konkurrenter, og det er derfor svært at komme til tops, og det vil tage tid.

7: Nethandel i Tyskland bære præg af, at der er mange store firmaer indenfor de fleste brancher. Dertil kommer et hav af mindre webshops og EBAY. Tyskland er nemlig verdens anden største Ebay land, og det er efter succes på Ebay, at mange firmaer senere hen har åbnet en webshop. For så kan de slippe for de dyre Ebay gebyre, når kunderne kender firmanavnet, og har tillid til webshoppen.
Hvis du tjekker Ebay, så vil du se, at du kan købe alt fra reserve dele til smykker. Ebay er en kæmpe handelsplads for tyske firmaer, og mange påstår at man skal være repræsenteret på Ebay, hvis man vil have sit navn brandet.
Du skal derfor være forberedt på, at du skal kæmpe på to niveauer. Et er om placeringen på Google, som er meget hård, og dernæst er det en kamp på prisen på Ebay. Hvis du ikke overholder punkt 3 og 4, så glem alt om Ebay, da det er spild af tid og ressourcer.

Tyskland er ikke så langt fremme, hvad angår online handel. Det er primært den yngre generation, som har taget nethandlen til sig, mens den ældre generation stadig elsker postordre firmaer med papirkataloger.
Så vil du fange den ældre målgruppe, så er det værd at overveje papirkataloger, selvom det måske virker gammeldags og upraktisk. Men det er altså den eneste måde, at nå ud til målgruppen.
Husk på at en computer langt fra er en ting, som der står i alle husstande. Faktisk langt fra! Mange børn tjekker facebook, msn, mail, surfer mm på internetcafeer, hvor det koster 1 euro i timen at leje computeren. Det er ikke de nyeste computere generelt, men de virker og er okay hurtige.
Disse forhold gør også online handel en smule mere kompliceret end i f.eks Danmark.

8: Tyskland er Europas største og længste land. Det betyder at der er store kulturelle forskelle på Nord, Syd, Øst og Vest. Især Øst halter meget efter Vest. Selvom det er mange år siden, at DDR blev opløst, så er der stadigvæk en usynlig linie, som deler landet op. Storbyerne i Øst er moderne og lever teknologisk op til Vest, men den almene borger lever i en anden tid. Både økonomisk, materielt, arbejdsmæssigt og mentalt.
Derfor skal du holde fokus på nogle områder, da det er fysisk umuligt, at indtage hele Tyskland i et hug og med samme ide. Forskellene er ganske enkelt for store.

9: Du SKAL have en tysk returadresse, hvis du vil ind på markedet. Tyskland er et postordre land, og kunderne er derfor vantil billig fragt, mange returneringer og nem ombytning... Derfor skal kunderne kunne returnere varerne til en tysk adresse, så det kan gå nemt og smertefrit. Det er faktisk et krav, som mange kunder har, og lægger meget vægt på.

Andet: Der er store forskelle på Danmark og Tyskland især økonomisk. Derfor går tyskere også i mange andre tøjstile/mærker end i DK, og de køber andet isenkram og bolig ting end i DK. Der fokuseres ikke nær så meget på design og mærket, men mere på varens fuktionalitet. Det skyldes især den almene tyskers lave rådighedsbeløb, som de foretrækker at spare op eller bruge på ting, som gavner eller forbedre deres liv.
Men der er stadigvæk et kæmpe marked for lækre designede varer, hvis man griber det hele rigtigt an. Made in Denmark er også i høj kurs, især indenfor fødevarer. 

Som nævnt i punkt 7, så er Tyskland Ebay land. Det gør, at markedet er meget anderledes, og du hele tiden skal overveje dine strategier. Fokus er nemlig på Ebay, og mange søger mod Ebay, når de skal handle online.
Du kan derfor ikke gribe situationen an på samme måde som i DK, hvor Google er i fokus, når der skal handles ind.

Et godt godt råd er, at dele Tyskland op i nogle områder, og fokusere på disse. Du kan ikke indtage hele Tyskland i et hug, med mindre du har en kæmpe tegnebog. Og rigtig mange firmaer har igennem historien brækket halsen i et forsøg på, at indtage markedet i et hug. Du kan via lidt søgning på Google læse om mange historier, om firmaer og personer, som på kort tid har tabt alt!
Planlæg derfor din entre nøje. Start f.eks med Schlesvig-Holstein inkl Hmaburg, hvor der immervæk bor cirka 10 millioner mennesker. Så kan du altid erobre mere af markedet, når du har fået et godt fodfæste, og har lavet dine fejl. Det er bedre at lave fejlene, når investeringen er lille, end at satse at på et bræt i håb om, at indtage hele Tyskland...

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Fashion-Seller blogindlæg Skriv dig op
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere