For et stykke tid siden havde jeg en samtale med en kvindelig selvstændig. Hun havde brug for hjælp, fordi hun følte sig drænet. Hun havde 4 kunder. De tre af dem havde hun det rimelig godt med. To af dem endda så godt, at hun, som hun sagde: blev helt glad, når de havde haft møder og fuld af energi til at løse de projekter hun lavede for dem. Men så var der denne her ene kunde. Han var krævende, han var kritisk, han pressede hendes priser og stillede i det hele taget spørgsmål ved alt, hvad hun kom med.
Hun fik ondt i maven, når de skulle have møder, sad ofte og arbejdede til langt ud på aftenen, for at imødekomme hans kritik og kom til at bruge langt flere timer på hans projekter, end det egentlig var meningen og hvad budgettet var sat til. Alligevel ville han altid have lavet flere ændringer og stillede kritiske spørgsmål ved hendes løsninger.
Når hun havde holdt møder med ham var hun helt udmattet og modløs. Hun skulle virkelig hive sig selv op, for at komme videre med sit arbejde. Hun kunne mærke, at hun var begyndt at hade at åbne sin mailboks af frygt for, at der lå en krævende mail fra ham.
Så spurgte jeg hende om to ting:
Hvor stor en del af din omsætning står han for? Det viste sig at være ca. 10 % af omsætningen.
Hvor stor en del af din vågne tid bruger du på ham, hvis du tager al den tid med, hvor du bekymrer dig, ikke kan sove om natten og ikke får lavet noget, fordi du er helt slået ud?
Så kiggede hun på mig og sagde. Som det er lige nu, tager han jo nærmest al min tid. Selv når jeg sidder med de projekter jeg elsker, kommer bekymringerne listende ind.
Så hvem fylder du din forretning med?
Jeg hylder princippet om at skabe en forretning, som hvis det var en VIP-fest, du inviterede til.
Altså at omgive dig med kunder, samarbejdspartnere og støtter, der giver dig energi og inspirerer dig.
Princippet om at skabe en VIP-fest er et filtreringssystem.
Det giver dig muligheden for at gøre dit bedste arbejde.
Det anbefaler dig også at give slip på kunder, der irriterer dig.
Systemet deler dine kunder op i tre kategorier:
- Kunder, der irriterer dig.
- Kunder, der ligger sådan lidt lunket i midten.
- Og så dine stjernekunder. Dem, det er en fest at arbejde sammen med. Det, der er dine ideelle kunder.
Med andre ord, hvis du prøver at gøre alle tilfredse, gør du ingen tilfredse, allermindst dig selv.
De kunder, der irriterer dig kan du overveje at afvise ved porten. Eller hvis de allerede er i gang med at gøre din fest til et helvede så finde en løsning til at afvikle dem. Kærligt, men bestemt.
De kunder, der ligger sådan lidt lunkent i midten, kan du finde ud af, hvordan du kan forbedre forholdet til, så jeres samarbejde bliver mere afklaret, forventningsafstemt og dermed bedre.
De kunder, der er dine ideelle kunder, kan du med fordel anerkende. Fremhæv det gode samarbejde I har, komplimenter dem for deres indsats og fortæl dem, at du gør dit bedste arbejde med dem, netop fordi de er blandt dine ideelle kunder.
Hvad sker der, når du gør dit allerbedste arbejde? Der sker jo det fantastiske, at folk begynder at tale om dig. De fortæller andre om, hvilken god oplevelse de har haft, hvilke fantastiske resultater, de har opnået. De hjælper dig med andre ord med at sælge din service eller dit produkt, helt uden bagtanker og uden at være sælgende.
Tænk på, hvor mange gange du selv har valgt at gå til en leverandør eller en behandler eller rådgiver, fordi du har hørt nogen sige noget positivt om ham eller hende. Når folk taler positivt om dig, fordi du har gjort et godt stykke arbejde for dem, får du altså flere kunder.
En anden god grund til at gøre dit bedste arbejde, er at du så elsker stort set hvert eneste minut på din arbejdsdag og på den måde, giver det dig lyst til at arbejde endnu mere.
Det vil også give dig lyst til at gøre endnu mere for at promovere din forretning, fordi du er fuld af energi og næsten ikke kan lade være med at tale om det du gør. Det bliver nemt at tale om din forretning, når du også ser de fantastiske resultater du skaber for folk.