Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

10 ting, der er vigtigere end trafik på din hjemmeside

3,041 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 September 2014

Jeg indrømmer det. Jeg modtager rigtig mange nyhedsbreve. Forleden fik jeg et, der fortalte mig, at det første og vigtigste i verden, jeg skulle have styr på, for at lykkes med min forretning, var at generere trafik til min hjemmeside.

Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at have trafik på din hjemmeside. Måske er det meget enkelt, hvis man sælger bordtennisbolde. De er runde og hvide og har vel dybest set bare den ene funktion at skulle fungere som noget man slår til, når man spiller bordtennis. Men for de fleste nystartede virksomheder, i hvert tilfælde hvis de beskæftiger sig med rådgivning, coaching eller behandling, kan jeg komme i tanker om mindst 10 ting, som det er vigtigt at have på plads, før du overhovedet begynder at bruge tid og penge på at skaffe trafik til din hjemmeside. Vigtige ting, der kan gøre de timer og penge, du investerer i søgemaskineoptimering og Google Adwords til skønne og spildte, hvis du ikke har dit fundament på plads først.

1. F.eks. kunne det være vigtigt at overveje, hvad det er for mennesker, du overhovedet har lyst til at få ind i din forretning. Skal de bare være 37 grader varme, opdager du måske efter et stykke tid, at du har fyldt din forretning med kunder, der er krævende, urimelige, irriterende og som dræner dig for den energi, du kunne have brugt på at løbe en ekstra kilometer for kunder, som du virkelig elsker at arbejde sammen med.

2. Du kunne også overveje, hvorfor folk skulle være interesseret i at købe, det du har at sælge dem og definere præcis, hvem din målgruppe er.

3. Du kunne også blive helt skarp på, hvem du er, og hvorfor du egentlig gør det, du gør, så det er dig, der styrer, hvordan du bliver kendt i verden og ikke verden der kører rundt med dig.

4. Du kunne overveje, hvordan du bliver superskarp på, hvordan du fortæller helt klart og tydeligt, hvad du laver, så enhver du møder, vil kunne forstå det og videreformidle det til andre. Uanset om du taler med folk personligt eller du forklarer det, når folk lander på din hjemmeside. Ret vigtig detalje, hvis du vil have potentielle kunder til at blive hængende lidt mere end de to sekunder du har, før de googler videre.

5. Du kunne overveje, hvordan du både personligt og på din hjemmeside udstråler den autoritet og troværdighed, der får potentielle kunder til at tro på, at du måske vil kunne løse deres problem for dem. Enten nu, men mere sandsynligt, når de har opbygget tillid til dig over tid.

6. Derfor kunne det også være vigtigt at du har et system, der gør det nemt og oplagt for dem, at efterlade sig et aftryk. For har en potentiel kunde været forbi dit site og er klikket væk igen, er der stor risiko for, at du ikke ser ham igen. Han ved måske ikke engang, hvordan han fandt dig. Så hvis du kan få ham til at smide dig hans mailadresse, så har du en mulighed for at lave et salg på et eller andet tidspunkt, når tiden er rigtig.

7. Det kunne også være vigtigt, at du har en produktportefølje, der giver din potentielle kunde en mulighed for at få en smagsprøve på det du kan gratis. Det er jo ikke så nemt at sætte et billede ind af, hvad du gør og hvilke resultater folk kan forvente at opnå hos dig, når nu du ikke sælger bordtennisbolde, men sådan noget floffy noget som rådgivning, coaching eller behandling. Så de har brug for at lære dig at kende og opbygge tillid til, at du kan hjælpe dem med deres udfordring.

8. Du kunne også overveje at finde ud af, hvad det rent faktisk er for en type produkter eller services, dine potentielle kunder rent faktisk efterspørger og finde ud af, hvordan du skal pakke dem og prissætte dem, så de glider over i indkøbsvognen som is på en varm sommerdag.

9. Du skulle måske også have en nyhedsbrevsstrategi, så du havde muligheden for regelmæssigt at følge op overfor de potentielle kunder, som du har samlet mailadresser på, og som faktisk har givet dig lov til at markedsføre til dem.

10. Du kunne også overveje om du har styr på din konkrete salgsproces. Om du har styr på, hvornår din kunde er klar til at købe, om du skal invitere til en salgssamtale og være klar til at tage den, når kunden er klar.

Alt det ovenstående vil jeg sige, er fundamentalt at have på plads, før du begynder at arbejde med en strategi for at opbygge trafik til dit site. Når du har alt det på plads, så er en skarp webstrategi en løsning, der virker for mange, mens andre opbygger udmærkede forretninger ved at bruge andre strategier. F.eks. ved at arbejde strategisk med deres netværk, at lægge en strategi for, hvem de gerne vil kende og så opbygge gode relationer til dem, at arbejde strategisk med at give og få anbefalinger, at arbejde strategisk med at skrive offentligt f.eks. blogs, artikler og bøger eller at arbejde strategisk med en talestrategi som både kan handle om at lave videoer på nettet og at stille op til foredrag og andre offentlige events.

Med andre ord. At arbejde med at få trafik på din hjemmeside kan være et vigtigt stykke arbejde på det rigtige tidspunkt af din forretningsudvikling, men før du gør det, skal du have dit forretningsfundament helt på plads og så skal trafikken være en del af din samlede strategi.

Hvordan ser dit forretningsfundament ud?

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Eva blogindlæg Skriv dig op