Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Hvad har doriske søjler at gøre med din forretning?

2,000 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 March 2012

Nå ja, principielt ikke så meget. Men de er en god metafor for hvad det er for nogle områder der skal være stærke i din forretning, for at give dig den succes du har potentiale til at få. Er alle 5 søjler stærke, så kører det sikkert rigtig godt for dig. Men er der nogle af søjlerne der er svage, så ved du hvor du skal sætte ind for at opbygge en stærk forretning.

Jeg har fundet ud af at det giver mening og gør det meget nemmere at prioritere hvor man skal vægte sin indsats her og nu, når man deler tingene ind i søjler, og jeg har fundet ud af at de her 5 søjler er de vigtigste.

Så tag lige en test på hvor stærke dine 5 søjler er:

De 5 søjler er:
Dit forretningsfundament
Dit produkt
Din kendskabsgrad
Dit salg
Dit mindset

Lad os kigge nærmere på hvad jeg mener med det.

Dit forretningsfundament
Hvem er du? Hvorfor du gør hvad du gør? Hvem du kan hjælpe, og hvordan? Dit forretningsfundament handler om at blive helt klar i spyttet omkring hvad din forretning står for. Hvorfor er det vigtigt? Dine potentielle kunder har brug for at kunne se for sig at du kan hjælpe lige præcis dem med det de har behov for. Jo mere skarp du er, jo bedre vil de kunne forestille sig at du kan give dem de resultater de har brug for. Når du er præcis, vil andre, f.eks. i dit netværk, også kunne anbefale dig videre til dem de kender, som passer med din målgruppe.

Dit produkt
Hvad er din kundes "smerte"? Kan dit produkt løse din kunde fra sin "smerte"? Måske her og nu, måske for en tid, måske for altid. Hvis din kunde tror på at du kan opfylde et behov for ham eller hende, bliver prisen mindre væsentlig. Når vi køber, handler vi på en følelse. Bagefter forklarer vi købet med logik.

Din kendskabsgrad
Hvor mange mennesker kender til dig og din forretning? Hvor mange af den gruppe mennesker som du kan hjælpe, ved at det er muligt at få den hjælp de har brug for, hos dig? Hvor mange har brug for at kende dig? Hvem har brug for at kende dig? Har du brug for at være verdensberømt eller Danmarkskendt? Sikkert ikke. Men du har brug for at være kendt i din målgruppe. Kendt af den type mennesker som du bedst kan hjælpe. Kendt af de beslutningstagere der kan sige ja til din vare eller ydelse. Har du en enkelt eller få kunder der står for hele din omsætning? Måske kører det fint lige nu, men det gør dig meget følsom for risikoen for at miste dem. Hvis du derimod har en god kendskabsgrad, bliver det nemmere at rekruttere nye kunder.

Dit salg
Nogle mennesker er fagligt rigtig dygtige, men har utroligt svært ved at få kunder, andre er fagligt i orden, men har masser af kunder. Hvorfor er det sådan? Det handler om at have potentielle kunder nok og om evnen til at konvertere potentielle kunder til kunder. Det handler om at have fokus på salg. Ved du hvor mange potentielle kunder du skal have for hver kunde du får? Det at køre en forretning handler i bund og grund om at sælge en vare eller en ydelse og få penge ud af den transaktion. Du kan have din passion. Du kan have din faglighed. Men uden fokus på salget får du aldrig en forretning ud af det.

Dit mindset
Tager du det fulde ansvar for din forretning? Tager du ansvaret for hvordan det går lige nu? Tænker du stort eller småt? Alt hvad du tænker, kommer tilbage til dig. Dine bekymringer vil afspejle sig i hvordan det går. Din frygt for succes eller fiasko holder dig tilbage fra at brænde igennem. En positiv indstilling åbner op for at se muligheder frem for begrænsninger. Er du glad, og har du en god energi, smitter det, og du tiltrækker mennesker. Du har brug for at tiltrække mennesker og muligheder for at få succes med din forretning.

Prøv at teste din forretning. Hvor stærke er dine søjler?

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Eva blogindlæg Skriv dig op