Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om kommunikation og marketing.

5 tips til at øge din konverteringsrate

Skrevet af:
14. maj 2018 | 766 Visninger | 4 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Erik Holflod Jeppesen fra Grafikr ApS

Ekspertblogger på Amino om kommunikation og marketing.

Driver du en webshop, eller en anden form for online forretning, så skal du tage din konverteringsrate alvorligt og bevidst arbejde med at forbedre den. Din konverteringsrate spiller en stor rolle for din vækst.

Sæt dig gerne et mål for, hvad din konverteringsrate skal være og arbejd derhen imod. Du vil opleve en sej og hård kamp, hvor vejen dertil vil være kringlet. Jeg vil dog gerne hjælpe dig en smule på vej, så i første omgang får du 5 tips, som kan øge din konverteringsrate. 

1) Brug tal i dine overskrifter

Hvis det giver mening for dit produkt og dit koncept, så test effekten af at bruge tal i dine overskrifter. Sælger du et SaaS-produkt, så kunne en overskrift være:

Original overskrift

H2: Create your account now
H3: Start your 14-day free trial now.


En forbedret version med tal

H2: 14-days free trial on all account
H3: Pick any plan to get started. Sign-up takes less than 50 seconds. 

Ved at anvende tal i dine primære overskrifter, så giver det dine forbrugere noget at forholde sig til. Læg også mærke til, at størstedelen af succesfulde SaaS-virksomheder f.eks. skriver “Start your 14-days free trial now” på deres CTAs (Læs: knapper).

2) Test forskellige opbygninger af formularer 


Konverteringsoptimering handler i den grad om at A/B split teste forskelige ting, så du kan finde ud af, hvad der performer bedst. Har du en kontaktformular på din hjemmeside, som du får henvendelser fra potentielle kunder fra, så test nogle forskellige opstillinger og undersøg, hvad der virker bedst. 

Du kan variere i dine overskrifter, farver, opstilling, knapper og meget mere - kun fantasien sætter grænser.   

Et værktøj til at arbejde med split testning på kan være Google Website Optimizer

3) Anvend urgency ved dine CTAs

At skabe urgency omkring din “læg i kurv”-knap på din webshop kan være yderst effektiv og være netop dét, der gør, at dine besøgende fuldender sit køb. Vigtigst er, at din anvendelse af urgency er relevant og oprigtig.

Et eksempel på brugen af urgency kan være en “countdown timer”.

Hotels.com anvender urgency på udvalgte hoteller, hvor der er tilbud i en begrænset periode. Det får hotellet at skille sig ud og man påvirker de besøgende til at tage en beslutning hurtigere. 

Det gør, at de besøgende ikke når at tænke alle deres skrækscrenarier igennem og man nedbryder en del af “Fortrydelses- og Frygt Barrieren”, som der kan være ved mange online køb.

4) Brug FAQ’s og statistikker

Med relevante statistikker og FAQ’s som svarer på dine besøgende eventuelle spørgsmål, så beriger du dem med information og skaber troværdighed, hvilket i sidste ende vil påvirke din konverteringsrate positivt. 

Et eksempel på brugen af statistik er nonprofit organisationen, Kiva, som på deres landingpage viser, hvor mange donationer der har været i en given periode og hvor mange sekunder der mellem hver donation. Derudover opstiller Kiva en ærlig FAQ, som svarer på de mest hyppige spørgsmål. 

En case study viser, at Kiva øgede antallet af donationer med 11,5% ved blot at indføre sektionen med statistik og FAQ.


5) Fremhæv din bedstsælgende produkter

At fremhæve sine mest populære produkter kan godt gå ind under begrebet “social proof”, da det er en oplagt mulighed for at vise sin målgruppe, hvad andre har købt. Grunden til at det virker, er, at vi identificerer os selv med andre, og andres handlinger påvirker også, hvad vi selv køber.

For en af vores kunder forbedrede vi antallet af konverteringer med ca. 15%, blot ved at lave en sektion på forsiden som viste de bedst sælgende produkter.

Tusind tak fordi du læste med så langt. Jeg håber, at mine 5 tips til konverteringsoptimering kan bruges. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke tiltag du har implementeret, som har haft en indflydelse på din konverteringsrate.

Læs også


Kommentarer

Louise Jessen   den 25-06-2018 kl. 11:42

Rigtig gode fifs.

Er kommentaren brugbar? 1 0
liunaud   den 28-06-2018 kl. 13:37

Super fine tips. Gælder punkt 1 også for webshops, der sælger produkter, der primært er overvejelseskøb?

Er kommentaren brugbar? 2 0
Erik Jeppesen   den 28-06-2018 kl. 13:54

Hej Liunaud,

Tak for et godt spørgsmål!

Hvis vi har en webshop, som f.eks. sælger borde fra kendte mærker, så ville jeg på produktsiden kalde produktet sit oprigtige navn, men fremhæve f.eks. størrelsen på bordet i nogle overskrifter eller via nogle bulletpoints.

Det kunne både være:

- 200 cm. langt plankebord

eller

- Plankeborde på 200cm med plads til 6 personer

Men det kommer meget an på den overordnede kontekst :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
liunaud   den 28-06-2018 kl. 13:56

okay, super :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Erik skriver


Erik Jeppesen

Erik Holflod Jeppesen er partner og stifter af Grafikr ApS, som er et reklamebureau i Randers.

I 2015 solgte Erik en virksomhed, som producerede smykker og i dag er hans fokus på reklamebureauet, hvor han hjælper firmaets kunder med deres visuelle kommunikation, så de kan få succes online.


Erik på Twitter

Hvis du have besked når Erik og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her: