Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Når du skal have ny webshop

1.667 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 November 2009

Mens der på min nuværende webshop foregår en kamp mellem musik eller ikke musik, har jeg taget en stor beslutning, om at skifte webshop leverandør. Jeg kan berette, at musik kampen er tæt og at begge udgaver har ligget på første pladsen.....spændende.

Jeg startede min webshop med open source systemet, OScommerce. Både fordi jeg har drevet webshop med det siden 2003 men også fordi Kennith med hans gratis system http://www.amino.dk/forums/p/71173/445966.aspx#445966 gav mig et godt tilbud på design og opsætning. Systemet har gjort det rigtig godt for mig, både administrations mæssigt, men bestemt også hvad angår salg. Problemet med oscommerce er nok mere mig end selv systemet....jeg sætter for høje krav og det kommer hurtigt til at koste alt for mange penge i udvikling.
Dermed ikke sagt at jeg ikke vil bruge det igen, men der skal udvikles mere på oscommerce før jeg vil anbefale systemet.

Beslutning om at skifte webshop har været undervejs længe. Jeg har overvejet og grublet, i over 4 måneder og valget stod til sidst mellem 3 systemer, Magento, Dandomain og Easyflow.

Processen med at udvælge netop disse 3 systemer, startede egentlig hos mig selv. Inden jeg overhoved kikkede efter systemer, tegnede jeg min kommende shop, og lave en lang liste med funktioner og meget mere. Bagefter prioriterede jeg mine egne krav, så jeg var klar over hvilke funktioner der var must og hvilke jeg kunne acceptere, ikke kom med. Derefter var det bare at krydse af ved de forskellige systemer. Min engangs pris lå omkring 40.000 kr. eller høj månedlig afbetaling eller bare "leje" betaling.
Overvejelser omkring mulighed for support, udvikling og samarbejdspartnere, var også krydderier, der blev smidt i den store gryde. Jeg vil dog gerne anbefale oscommerce som nybegynder shop, den er fantastisk, og med Kennith på sidelinien kommer man rigtig langt. Kennith er helt sikkert medvirkende til at jeg allerede efter 2 måneder omsatte for 100000 kr. pr. måned.

For cirka 1 ½ måned siden, faldt beslutningen på systemet og jeg har valgt at få lavet min nye shop i Magento. Systemet passer på rigtig mange måder til det jeg ønsker, det er dog meget stort og mange funktioner er ikke noget jeg får brug for, samtidig er systemet i mange udgaver langsomt og derfor var det vigtigt at finde de rigtige samarbejdspartnere. Beslutningen mellem de 3 shop systemer var svær, men jeg tror det afgørende i sidste ende var

1. At magento er open source og jeg kan skaffe udviklingstimer billigt i udlandet.
2. At magento kan klare multishops hvilket jeg har brug for, og får endnu mere brug for i fremtiden.

Jeg har søgt på amino og nettet for en god samarbejdspartner og havde faktisk kørt alt i stilling, da jeg så dette indlæg http://www.amino.dk/forums/p/71244/446507.aspx#446507 fra Peter og www.1902software.dk .... jeg skrev til Peter om min planer og ønsker, og sidste mandag ringede han og fortalte, at de havde valgt mig. Ganske enkelt fantastisk.! Samtidig ser jeg en fremtidig samarbejdspartner i Peter og hans virksomhed, da både priser og kvalitet er noget jeg finder meget interessant.
Jeg har så valgt at blogge om processen med at skifte webshop...på godt og ondt. Samarbejdet med 1902software.dk er et udviklingsprojekt og begge partere skal lære i processen, derfor kan jeg lige så godt fortælle hele processen også når det går galt, det er det eneste vi alle lære af.

Første samtale med Peter var i mandags, da jeg også fik nyheden leveret. Vi blev enige om kravene og ønsker fra begges sider og blev hurtig enig om at starte. Eneste ønske jeg havde, var at vi skulle bruge https://www.magentohotel.dk/ som hosting leverandør, da jeg dermed følte mig i sikre hænder, ang. hastighed og hjælp. De har fået mange roser af alle mulige tilfældige, så valget der var nemt.
Under samtalen bedte Peter mig sende en mail med mine virksomhed oplysninger, planer, visioner, målgruppe og meget mere. Det bliver spændende at se om ikke min webshop kommer til at passe til netop dette.

Peter bedte mig købe Balsamiq Mockups fra http://www.balsamiq.com til 79 USD. Med dette program skal man nemt kunne lave design og funktions "ideer" (wireframes) til nye projekter. Og jeg skal da love for at det er et fedt program :=), jeg har allerede brugt det i 2 andre projekter, og har du det ikke allerede, så er det bare igang. Jeg bruger pt. ½ af det programmet kan og jeg er super tilfreds.
Tirsdag lavede jeg wireframes til Peter, og lavede det over shop forsiden, produkt siden, købsprocessen, og kategorioversigten.....her kan i se mine ønsker til forsiden. >>>>>>>>>>>>>>>

Samtidig har jeg selv købt bruger bog, http://www.magentocommerce.com/support/magento-user-guide-book så jeg kan få det bedste ud af shoppen.

Onsdag havde jeg en længere samtale med Peter over skype, og han foreslog blandt andet at vi brugt magento's CMS system til at lade forsiden være valget mellem ERHVERV og PRIVAT.
Torsdag havde jeg til opgave at sende nogle billeder af produkter m.m., til designeren.

Næste skridt bliver så at få det første design udkast, som jeg tror ligger her i slutningen af denne uge.

Hvad angår samarbejdet med Peter kan jeg kun melde positivt tilbage. Det går meget hurtigere end jeg havde drømt om, og vi er startet godt ud......når jeg tidligere har modtaget noget gratis, er det gerne blevet prioriteret meget lavt, hvilket har gjort jeg aldrig siden har modtaget noget gratis....ja indtil i dag :=)

Min største bekymring er klart den manglende viden Peter's virksomhed har med Magento, men på den anden side ved jeg de har arbejdet meget i open source, så det er ikke helt nyt. Jeg har dog René fra trendfighter med på sidelinien, til at give mig råd og tips. Han har prøvet hele processen før og ved hvor man skal hoppe og hvor man skal dukke sig :).

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Boysen skriver Skriv dig op