Sociale medier udgør en alvorlig trussel mod internettets første og mest succesfulde applikation: E-mail. I denne artikel holder vi e-mail markedsføring op mod sociale medier.
Den sociale revolution
Når vi taler sociale medier taler vi ofte om de to største succeshistorier, Facebook og Twitter. Disse var, sammen med MySpace, med til at sparke den sociale internetrevolution i gang. Med ét blev det muligt at dele alt med alle, på alle tidspunkter af døgnet. Uanset om vi taler billeder, statusopdateringer eller andre informationer på kryds og tværs.
Det unikke ved sociale medier kontra e-mails er, at kommunikationen foregår langt hurtigere. Ligesom e-mail gik hurtigere end traditionel post, går sociale medier skridtet videre. Her kan du lynhurtigt, og hele tiden, holde din familie, venner og kolleger opdateret om, hvad der sker i dit liv – uden du behøver sende én individuel e-mail til hver person.
Folk læser stadig flere e-mails
Eksperterne frygtede, at e-mail markedsføring ville lide en langsom død, efterhånden som kommunikationen overgik til sociale medier. Men faktisk viser en undersøgelse foretaget af Nielsen Company, at aktive brugere af sociale medier faktisk bruger e-mails mere nu, end de gjorde før.
Undersøgelsen fra Nielsen Company har dog visse mangler. Eksempelvis tager den ikke højde for de store mængder af forretningsmails, der bliver sendt hver dag. I forretningslivet foregår langt størstedelen af den interne og eksterne kommunikation stadig gennem e-mails, mens folk i det private bruger sociale medier mere og mere. I USA er der en større sammensmeltning af de to sfærer, da flere og flere virksomheder for længst har indset vigtigheden i og fordele ved en stærk tilstedeværelse på Facebook og Twitter.
E-mail marketing eller sociale medier
Om du skal prioritere e-mail markedsføring frem for sociale medier er en svær sondring. Som altid er det situationsbestemt og afhænger af, hvilket marked du er på, og hvor du bedst kan ramme din målgruppe. Sociale medier er stadig et forholdsmæssigt umodent fænomen i Danmark. Derfor vil e-mail markedsføring for de fleste være den mest omkostningseffektive form for direkte markedsføring. Men e-mail markedsføring handler om mere end at sende en e-mail ud i ny og næ. Effektiv e-mail marketing handler stiller store krav til kreativitet, og gode tilbud, som kort og præcist kommunikeres ud til modtageren. Samtidig er en god strategi alfa omega for, om dine e-mail kampagner lykkedes.
Folk er generelt udsat for så mange e-mails, at det gode tilbud eller den gode historie virkelig skal trænge igennem – i alt fra overskrift til indhold – før e-mail markedsføring bliver rigtig effektivt.