Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Martin Leinstein 10 gode råd til effektiv e-mail markedsføring

10 gode råd til effektiv e-mail markedsføring

2.889 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 August 2010

E-mail markedsføring er et ikke et spørgsmål om at sende en e-mail ud og vente på, at der falder guld ned fra himlen. E-mail markedsføring skal have en klar strategi og der er mange ting du skal overveje, mens du udformer dine kampagner. I denne artikel giver vi dig 10 gode råd til effektiv e-mail markedsføring. 

Før du går i gang skal du vide, at intet råd i denne komprimerede liste er vigtigere end de andre. For at opnå de bedste resultater skal du have dem alle i baghovedet, mens du udarbejder dine e-mail kampagner.

10. Husk nærværet i dine e-mails

Det er vigtigt du formår at formidle din lidenskab til dine produkter og din virksomhed, når du udformer din e-mail kampagne. Godt købmandskab handler om personlige relationer. Disse relationer kan du opnå ad flere veje. Du kan skrive en lille, sjov historie fra virksomheden, eller fra dig selv, som dine kunder vil finde interessant. Det skaber adspredelse i forhold til traditionelle sælg, sælg, sælg e-mails. Men husk, alt med måde. Det skal heller ikke gå hen og blive for sentimentalt.

Hvis du sælger børnetøj kan du eksempelvis smide en børnevenlig opskrift, som du selv har testet, med i en e-mail. 

9. Brug emnefeltet med omhu

De fleste mennesker modtager spandevis af e-mails hver dag. Derfor er vi blevet rigtig gode til at sortere og skimme vores post. Ofte har du kun én chance for at imponere, og det er i emnefeltet. Hvis din overskrift ikke fænger din målgruppe, så har du ikke en kinamands chance for at skabe konverteringer dine e-mails.

I emnefeltet skal du være kreativ, provokerende og opsigtsvækkende. Ikke nødvendigvis alle tre, men det mix, som rammer din målgruppe bedst.

Flere eksperter peger på, at det er særligt effektivt at inkludere modtagerens navn i emnefeltet. Det bidrager igen til nærværsfaktoren, som også er beskrevet ovenfor.

8. Send ud på det rette tidspunkt

Der er delte meninger om, hvilke dage og hvilket tidspunkt du bør vælge, når du skal sende nyhedsbreve ud. En god tommelfingerregel er mellem tirsdag og torsdag i tidsrummet kl. 11 til 13. Det afhænger igen af din målgruppe. Hvis du arbejder med jobopslag, så kan du med fordel sende dine e-mails ud om mandagen. Mange mennesker møder ind og er trætte af deres job om mandagen. Samtidig skal du ikke sende alt for intellektuelt udfordrende e-mails ud fredag eftermiddag, når de fleste rent mentalt er gået på weekend.

7. Tydelig Call to Action

Dine modtagere må på intet tidspunkt være i tvivl om, hvad de skal foretage sig. Når du laver CTA links og/eller knapper, er det vigtigt du sørger for, at dit link/knap så vidt muligt afslører gevinsten ved at åbne linket for din modtager. 

6. Giv modtager mulighed for afmelde

Rigtig mange er bange for at inkludere et ’Afmeld nyhedsbrev’ link i bunden af deres nyhedsbreve. Det kan jo potentielt resultere i tab modtagere. Det gør det også. Men det er vigtigt, at dine modtagere hele tiden ved, at de kan afmelde sig nyhedsbrevet, hvis de ikke længere ønsker at modtage det. Og når alt kommer til alt er du jo kun interesseret i at sende dit nyhedsbrev til folk nyhederne eller til

5. Skriv kort og præcist

Ingen gider læse et langt nyhedsbrev. Vær brutal og selvkritisk når du redigerer, og hold konstant fokus på målgruppens interesser og behov. Det vil i sidste ende gavne konverteringen.

4. Hop udenom spamfilteret

Mange af dine e-mails vil uundgåeligt strande i spamfiltre. Især Hotmail, Gmail og lignende udbyder har ultra hyperfølsomme spamfiltre, som konsekvent sorterer e-mails fra ved den mindste mistanke om spam.

Du kan selv komme spamfiltrene i møde ved at undgå ord som gratis, udråbstegn og lignende i emnefeltet, men også i selve indholdet. Hvis du samtidig oplyser folk om, hvordan de undgår dine mails havner i spamfilteret, så er du næsten sikret.

3. Test før du sender ud

Det her er rådet du simpelthen ikke har råd til at glemme. Vigtigheden af at teste nyhedsbrevet før det sendes ud kan slet ikke diskuteres. Det er alfa omega du tester alle links, al HTML, tekst samt CTA links, så du er sikker på det hele fungerer, når din modtager åbner din mail. 

2. Følg op og følg op igen

Én e-mail er ikke nok. Når vi taler nyhedsbreve er det vigtigt du har en klar strategi fra start til slut. På den måde kan du opbygge forventninger hos modtageren til dit næste nyhedsbrev. 

1. Du har halvandet sekunds opmærksomhed

Fra det øjeblik din modtager åbner din e-mail har du halvandet sekund til at overbevise ham eller hende om, at din e-mail ikke er spam. Derfor er der er sammenhæng mellem den gevinst du lover modtageren i emnefeltet, og det modtageren bliver præsenteret for inde i selve e-mailen. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Martin skriver Skriv dig op