Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jonathan Bräuner Delfs Social nethandel er det nye sort

Social nethandel er det nye sort

866 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 April 2023

På engelsk vinder social commerce frem og er det nye sort. Det handler om de forskellige grene af handel på nettet, som benytter sig af sociale medier. Det kan være live shopping, ja-tak tilbud, deals og auktioner på medier som Facebook, Instagram og lignende. 

Lige præcis det har Shopify fremhævet i en ny trend rapport under titlen “social commerce”. Her angiver de at salg via sociale medier er den helt store trend i 2023 og frem. 

En trend på sociale medier og webshops

Live shopping og lignende vinder også frem på nethandlernes egne webshops. Her bliver nogle af de samme metoder som vi kender fra Facebook implementeret, for at forøge brugeroplevelsen på webshoppens egen banehalvdel (uden forstyrrelser fra andre ting på Facebook).

Der er stadig meget at hente ved at kigge mod de sociale medier, som på en meget direkte måde, kan sælge til slutbrugeren via livestreaming events med fremvisning af varer og gode tilbud. Og selvom der er kommet flere aktører til indenfor salg via live video og deals på de sociale medier, så er der altså plads til flere.  

Specielt er der plads til flere der gør noget ekstraordinært. 

Kombinér live-oplevelsen med konkrete fordele

Selvom mange af aktørerne stadig høster frugten af et simpelt setup med skarpe priser og en lang række produkter, så er der mere at komme efter. For de kræsne forbrugere står prisen nemlig ikke alene. 

Pris er en vigtig faktor i 2023. Med stigende energipriser og hvad ved jeg, så har pris noget at sige. Og kan man spare penge - uden at gå på kompromis med brand og kvalitet, så er forbrugerne helt sikkert motiverede.

Kan du koble live-oplevelsens vejledning og ekspertise med konkrete besparelser og fordele, så er der helt sikkert et match for kunden. 

Live shopping er også for mænd

Live shopping har det seneste år opnået interesse fra flere mænd - og her tænkes også i nye baner og varekategorier. Der sælges alt fra vin og kød til designerure og udstyr til hunden. 

En af dem du kan se nærmere på, som gør det godt ift. det relativt maskuline segment er Kødriget.dk, som kobler viden om kød, drikkevarer og smag med brugernes spørgsmål og købelyst. Her tikker hundredvis af mænd (og kvinder) ind for at høre mere om modning af kød og matching af vin til maden med mere.

Foto: Screenshot fra Sprii.live live-shopping event hos Kødriget. 

Klokken er 20.30 en onsdag aften og mange er tunet ind for at se med - med mulighed for at bestille bøffer til levering inden weekenden. 

Det resulterer i spørgsmål fra brugerne i chatten, som “kan alle bøfferne komme i sous vide?” og “hvor lang tid kan kødet ligge i fryseren?” som herefter besvares mundtligt og med konkret fremvisning af varer i et troværdigt miljø.

Rigtig mange skriver også bare “ja tak” og det antal bøffer de nu ønsker af den fremviste variant, inden showet går videre og der fremvises mere mad og drikke.

Det er altså god service - online. 

Og jeg gætter på, at det fører til nogle gode salg - eller som minimum et godt brandkendskab og en styrket relation mellem kunde og virksomhed.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jonathan skriver Skriv dig op