Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jonathan Bräuner Delfs 9 idéer til indhold, som skaber organisk trafik til din butik

9 idéer til indhold, som skaber organisk trafik til din butik

5.054 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 January 2021

Som nystartet kan det være op ad bakke at skaffe trafik og få gang i online salget. Måske har du heller ikke råd til at kaste en masse penge efter betalt markedsføring til at starte med.

Her får du 9 idéer til indhold, der skaber trafik til din hjemmeside, uden det store budget. Organisk trafik er en langsigtet affære, men langt det meste er noget, du helt selv kan gøre.

Dit indhold og brugernes spørgsmål er nøglen til trafik

Fokus på indhold og SEO er en god, grundlæggende strategi. Det handler de to første principper om.

1. Sats på content marketing

Hemmeligheden ligger i at skabe kontinuerligt indhold, som matcher både dit og brugerens behov. Skriv indhold som skaber værdi og styrker relationer.

Du kan gøre det lettere for dig selv, ved at genbruge dit gamle guld. Find dit mest læste eller mest delte indhold: Opdater indholdet med ny viden eller split det op og del det på nye måder. Du kan også bruge dit mest populære indhold som base for linkbuilding til nyt, relateret indhold. Det kan både være dit eget og andres indhold.

Eller du kan gå i gang med at skrive evergreens, dvs. indhold som holder længe og bliver ved med at give organisk trafik. Måske kan det handle om tilbagevendende begivenheder som fx ferier og helligdage. Eller emner som optager mange mennesker i din målgruppe.

2. Fokuser på søgemaskineoptimering

Sæt fut i den organiske trafik med indhold, som mere specifikt svarer på det, folk spørger om. Brug fx Google Search Console til at identificere, hvilke emner der er flest søgeforespørgsler på. Eller tænk over om der er noget, du kan svare bedre på end de fleste andre.

Et konkret tip kan være at søgeoptimere dine kategorisider. Folk som lander direkte på en produkt- eller kategoriside på baggrund af en specifik Google søgning, har formentlig en høj købsintention, dvs. sandsynligheden for konvertering er stor.

Et godt eksempel er siden her, som hjælper (formentlig oftest) kvinder med at finde Gaver til ham, som ikke ønsker sig noget.

Tænk også gerne i videoindhold. YouTube er verdens 2. mest besøgte søgemaskine. Derfor giver det mening, at lave videoindhold, som svarer på lige præcis din målgruppes spørgsmål.

Brug dine kanaler smart

Det kan være fristende at stille sig op på en kasse og råbe ud i rummet, når vi synes, vi har noget vigtigt at sige. Men det betaler sig at målrette budskaberne lidt og bruge de rette kanaler til de rette ting.

3. Start et nyhedsbrev

Email marketing er stadig en af de mest konverterende kanaler. Måske fordi det er en af de mest personlige kanaler. Det er samtidig den mest algoritmefri kanal du har, hvilket er værd at værne om.

Et nyhedsbrev kan måske lyde umoderne, men det er effektivt. Og alle (voksne ihvertfald) har en e-mail adresse. 

Med e-mailen har du en-til-en kontakten direkte i indbakken, og dit nyhedsbrev behøver ikke at ligne noget smart virksomhedshalløj – en personlig og relevant hilsen fra dig i indbakken har mindst ligeså stor effekt.

4. Få det bedste du af dine sociale medier

Det mest oplagte – og det som de fleste gør – er at oprette en Facebookside i håbet om, at den når bredt ud. Det kan den også sagtens gøre og du kan endda målrette dine opslag til definerede segmenter, så du ikke bare skyder med spredehagl.

Du skal dog være bevidst om, at de seneste års algoritmeopdateringer prioriterer private forbindelser på Facebook. Derfor kan det give mening, at tænke mere i grupper og communities, hvor samtalen og det personlige engagement er i højsædet.

Hvis dine produkter eller services fungerer godt i et visuelt miljø, er Instagram og Pinterest måske stedet for dig. Billeder taler til sanserne på en anden måde end det skrevne ord.

Undersøg hvor og hvornår dine brugere er online. Måske bliver du overrasket?

Og så til de fem hurtige...

Du kan opnå større reach ved at samarbejde med andre. Sammen kan vi mere. Her er et par idéer til samarbejde, som kan øge trafikken til din side. Plus et par tekniske overvejelser i bunden.

5. Prøv influencer marketing

Det kan gøres på flere måder. Måske kan du starte med at interviewe en stor kanon indenfor din branche/niche og citere kanonen forskellige steder i dit indhold. Det kan virke som et boost til din faglige autoritet og troværdighed.

6. Samarbejd med den lokale presse

Det kan være svært at få taletid i de store medier, men mange gange giver det også lige så god mening at samarbejde med den lokale presse, hvor interessen er gensidig. Skriv til lokalavisen eller find et nichemagasin, hvor din viden kan have værdi for læserskaren.

7. Skriv et gæsteblogindlæg

Udgiv et gæsteindlæg på en andens platform. Når du gør det godt og skaber værdi for både ejeren af platformen og dens læsere, vender den gode karma tilbage til dig i form af øget trafik og bedre placering i søgeresultaterne.

8. Tjek din hjemmesides hastighed

En langsom side er et turnoff for brugeren (og Google er heller ikke glad for det). Test din sides hastighed på Googles Pagespeed Insights, som også giver dig konkrete forslag til, hvad du kan gøre for at optimere din hastighed.

9. Sørg for mobilvenlighed

Det handler selvfølgelig ikke kun om at få trafik til din side. Det handler også om at få de besøgende til at blive på siden og konvertere til kunder. Gerne tilbagevendende.

Her spiller mobilvenlighed også en væsentlig rolle. Sørg for at din side er responsiv og at dine betalingsløsninger virker på alle devices.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jonathan skriver Skriv dig op