Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jonathan Bräuner Delfs Google Analytics: 10 vigtige rapporter for din webshop (kom godt i gang)

Google Analytics: 10 vigtige rapporter for din webshop (kom godt i gang)

2.079 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 November 2020

Google Analytics er en guldgrube af data og indsigt for din webshop. Et slags Narnia for tal og statistikker. Men hvor skal man begynde og slutte?

Her får du 10 vigtige Google Analytics rapporter for din webshop. Du bliver glad, når du ser, hvor nemt det er, at skærpe din forretning med lidt data-nørderi.

Hvem besøger min webshop?

Ved at tage udgangspunkt i menuen Målgruppe, kan du få værdifulde informationer om, hvem der besøger din side. Når du kender dine besøgende, har du mulighed for at målrette din markedsføring efter det.

De første tre rapporter giver indsigt i dine besøgendes demografi, interesser og geografi.

1. Målgruppe -> Demografi -> Alder/køn

2. Målgruppe -> Interesser

3. Målgruppe -> Geografi -> Sted (land/by)

I menuen Realtid kan du også følge med i hvor mange, der besøger din side lige nu. Det kan være relevant i forbindelse med aktuelle tilbud eller upload af nyheder.

Den fjerde rapport fortæller om dine besøgendes adfærd. Hvilke sider får flest besøg og hvilke produkter klarer sig bedst?

4. Adfærd -> Websiteindhold

Undersøg dine besøgendes adfærd på dine sider og brug den viden du får, til at få opdateret specifikke sider eller vælge et emne til din næste nyhedsmail. 

Hvor kommer kunderne fra?

Viden om dine kunders devices og hvilke kanaler, der konverterer bedst, hjælper dig fx med at prioritere dine annoncekroner bedst.

Rapport nr. 5 og 6 fokuserer på browsere og devices. På en måde er det simpelt – alt skal være kompatibelt med mobil og fungere både med Android og iOS. Men det er fint med lidt ekstra data om dine besøgendes digitale vaner, hvis du fx overvejer at udvikle en app eller optimere dit checkout-flow.

5. Målgruppe -> Mobil

6. Målgruppe -> Teknologi -> Browser og operativsystem

Rapport nr. 7 og 8 fokuserer på kilder til omsætning. Hvor kommer kunderne fra, når de lander på en side og køber noget?

7. Anskaffelse -> Al trafik -> Kanaler

8. Konverteringer -> Multikanaltragte -> Top konverteringsstier

Når du måler på anskaffelse og konverteringer, er det vigtigt at holde tungen lige i munden.

Du har brug for at vide hvilke kilder, der giver den bedste forretning og om dine annoncer faktisk bidrager med tilvækst, eller pengene var bedre brugt et andet sted.

Et tip: Undersøg om din betalingsløsning står som kilde til omsætning i Google Analytics.

Du har formentlig flere kilder til omsætning – betalte som organiske. Din betalingsløsning har ikke skaffet omsætningen, men blot formidlet den til din webshop. Følg guiden fra Nets, hvor du i få steps kan ekskludere det domæne, der stjæler opmærksomheden fra dine omsætningskilder. Et nemt, men vigtigt, fix.

Hvad køber kunderne – og hvor meget?

Så kommer vi til det, det hele handler om. Hvad køber kunderne – og hvor meget køber de. De sidste to rapporter giver dig forskellige statistikker over dine kunders køb. Du kan fx sammenligne transaktioner fra en given periode med samme tid sidste år.

9. Konverteringer -> E-handel -> Oversigt -> Kurv-størrelse/ordreværdi og konverteringsrate

10. Konverteringer -> E-handel -> Produkteffektivitet -> Produkt, Kategori og Varemærke

Måske ser dine 10 vigtige rapporter lidt anderledes ud. Pointen er, at det er nemmere at implementere Google Analytics i din arbejdsgang og forretningsudvikling, hvis du har gjort dig konkrete tanker om, hvad du vil vide og hvorfor.

Er du ikke i gang med Google Analytics endnu, kan min liste være et godt sted at starte – især for dig, der måske får en smule regnearksallergi ved tanken.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jonathan skriver Skriv dig op