Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs DanDomain Webshop Case: Opstart af webshop med tøj

Webshop Case: Opstart af webshop med tøj

9.575 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 June 2017

Idéen til dette indlæg kom af en dialog jeg for nyligt havde med en meget venlig kvinde ...

Hun fortalte mig, at hun i mange år havde drømt om at starte en webshop med tøj, hvor hun primært ville sælge børnetøj online. 

Men hun var bare aldrig kommet i gang … For hvordan starter man lige en webshop?! 

- Hvordan finder man en leverandør?
- Hvor mange penge skal man investere?
- hvordan driver man egentlig en webshop?

Hun er med garanti ikke den eneste, der vil starte en webshop, men hvor disse punkter måske afskrækker.

Derfor tog jeg kontakt til en af vores webshopejere: Babyløkke - De startede en webshop hos DanDomain her i foråret, hvor de sælger børnetøj af økologisk bomuld. 

Læs, og lad dig inspirere Skype-ItWasntMe
Giv gerne din respons og hvilke tanker/spørgsmål du selv sidder med.

Sidst i artiklen giver vi dig 3 ekstra tips til dig, der vil starte en webshop med tøj.

De bedste hilsner
Kathrine K. Svendsen

DanDomain

_________________________________________ 

 

Start webshop med børnetøj

Interview med Hugo og Christina, ejere af Babyløkke

Her deler Hugo og Christina ud af deres erfaringer omkring opstart og hvordan man finder en leverandør til opstart af webshop med børnetøj.

At få succes med en nystartet webshop er langt fra nemt venstrehåndsarbejde. Det er kræver viljestyrke og masser af tid. For mange er det svært at holde motivationen i gang, når der ikke kommer nogle ordrer i starten. 

 

START WEBSHOP MED TØJ - idéen bag Babyløkke

Hvordan fik i idéen til at starte en webshop?

Ideen til webshoppen kom efter en snak om, hvordan markedet for økologisk børnetøj er. Vi opdagede hurtigt, at det var et minimalt antal webshops, der tilbyder økologiske produkter til børn. Her så vi muligheden for at være unikke.

Derfra startede ideen og er siden er det blevet til den webshop vi har i dag: baby-løkke.dk

 

Hvor længe har i brugt på opstart af jeres webshop?

Det tog os nogle måneder at sætte gang i projektet.

Først undersøgte vi emnet nærmere. Vi ville gerne vide mere om de webshops og fysiske butikker, der sælger økologisk børnetøj. Derefter gennemgik vi økonomi og leverandører, som var de to største udfordringer, da projektet ville være kulsejlet uden penge og mulige leverandører.

 

Hvad skal der til for at starte en webshop med tøj?

Der skal tid, overskud og en startkapital til, samt en god portion tålmodighed.

Umiddelbart er vi godt tilfredse med den rækkefølge, som vi har gjort tingene i. Først og fremmest dannede vi os et overblik over, hvilke produkter, der ville være interessante at have i vores startsortiment. Ud fra dette gik vi i gang med at kontakte mulige leverandører, inden vi tilkøbte os selve webshoppen. Herefter var det i gang med at oprette produkter og diverse sider på webshoppen.

Vi vil dog anbefale, at man løbende husker at få registreret fakturaer og lignende i takt med, at man får købt de nødvendige ting til virksomheden. Det sikrer et godt overblik over indtægter og udgifter, lige fra start af.

 

VALG AF LEVERANDØR

Hvordan fandt i en stabil leverandør til jeres børnetøj?

Vi fandt en række store danske forhandlere, blot ved at søge på nettet efter hvem, der solgte økologisk tøj. Vi kontaktede dem pr. mail og spurgte efter, hvem vi skulle i kontakt med for et muligt indkøb. Denne metode har været overraskende god for os, da responsen har været rigtig positiv. Vi har fået gode forbindelser til en lang række leverandører på denne måde. Desuden har vi via sociale medier som Instagram også fået kontakt til nogle nuværende og kommende leverandører.

 

Hvordan har i håndteret dialogen om indkøbspriser?

Vi har forholdt os til de priser, som fremgår af det materiale, som vi har fået tilsendt fra vores leverandører.

Har priserne været for høje i forhold til vores økonomiske ressourcer har vi afventet med at gøre indkøb. Vi har primært haft dialog om minimumskøbet, som vi i flere tilfælde har fået lov til at sætte ned, da vi er en nystartet webshop.

 

Har i fået nogle afslag undervejs?

Vi har i processen haft kontakt til en række leverandører og har også fået afslag fra flere.

Den primære grund har været at vi ikke har kunnet købe stort nok ind og derudover har grunden til afslag været hvis leverandørerne ikke ønskede at blive repræsenteret på vores webshop.

 

Hvad kigger en leverandør på, når de skal godkende jer som forhandlere?

Vi har ikke haft et indtryk af, at leverandørerne som sådan har skullet godkende os.

Nogle enkelte leverandører har haft nogle krav til vores webshop (og hjemmeside), som vi ikke har kunnet leve op til, hvorfor der ikke er indgået et samarbejde med disse leverandører.

 

Hvad skal man have klar når man vil lave leverandøraftaler?

Vi har ikke oplevet, at der var brug for nogle særligt specifikke ting, på nær en enkelt gang, hvor vi er blevet bedt om en kopi af vores forretningsplan. Dette var ved en leverandør, som generelt havde meget høje krav til deres samarbejdspartnere.

Hvis i skulle give 3 gode råd til andre, der vil starte webshop med tøj:

  • Beslut på forhånd, hvad maksimumsbeløbet skal være på indkøb af første vareparti.
  • Lav en oversigt over hvilken type tøj vil købe og hvor mange antal i vil have på lager af hver variant – Det hjælper med at skabe overblik over det samlede beløb.
  • Hav en forretningsplan klar, samt en opdateret liste over samtlige leverandører i vil kontakte.

 

OPSTART AF WEBSHOP - Salg af babytøj på nettet

Hvor lang tid brugte i på webshoppen, før den gik online?

Vi arbejdede med webshoppen dagligt i godt 2 måneder, ved siden af vores almindelige fuldtidsarbejde.

Vi gik online 2 – 3 måneder efter vi havde bestilt webshoppen hos DanDomain. Egentlig brugte vi en måneds tid ekstra, hvor vi stadig arbejdede hårdt. Så efter godt 4 måneder havde vi nået vores mål, hvor webshoppen stod som vi ønskede.

 

Hvad koster det at starte en webshop med salg af tøj?

Dette spørgsmål er rigtig svært at svare på, da det afhænger af meget.

Vi har ikke haft brug for mere end ca. 20.000 til at indkøbe et rimeligt varelager og dække de omkostninger, der har været i forbindelse med opstarten. Det har været ting som webshop, logo, domænenavn og indkøb af forsendelsesmateriale.

 

Som nystartet webshop kan man desværre ikke forvente at kunderne kommer af sig selv, hvilket i nok også har erfaret?

Nej, det kan man bestemt ikke forvente, og man skal også have en stor portion tålmodighed, når man går i gang med projektet. Vi har gjort brug af Instagram, Facebook og vores netværk for at sprede budskabet om den nye shop.

 

Et godt sted at starte er at deltage i diverse debatfora online (selvfølgelig relevant for hvad du sælger) hvor man kan besvare spørgsmål og deltage i diskussioner. Hvad har i selv gjort af tiltag på dette område?

Amino er et godt sted. Her har vi oplevet god mulighed for sparring med andre selvstændige, som også selv har startet webshop.

 

Hvis i skulle nævne 3 tiltag, som man kan lære af de store webshops:

  • Opbygningen
    Man kan lære meget af, hvordan de sætter produktbeskrivelsen op og hvordan de inddeler deres kategorier.
     
  • Markedsføring
    Vi har ladet os inspirere meget af, hvordan de store webshops skaber yderligere kendskab til deres webshop. Blandt andet har vi nøje fulgt med i deres tiltag på de sociale medier.
     
  • Sortimentet
    Det kan være en fordel at kigge konkurrenternes sortiment igennem, da man kan få inspiration til tøj brands, som man efterfølgende selv kan tage kontakt til for at få en aftale.

 

Det er en stor udfordring at få kunderne til at komme tilbage i webshoppen og handle igen. Hvad kan i give af råd hertil?

Der er naturligvis muligheden i form af rabatter, som kan bruges ved næste køb.

Desuden kan man sørge for, at kunderne bliver tilmeldt ens nyhedsbrev og derigennem får nyheder, så man kan vække deres interesse for nye mærker, kampagner og lignende.

 

Hvad har været den største udgift under opstarten af webshoppen?

Varelageret har uden tvivl været den største post for os.

Der kan nemt komme nogle udgifter, som man ikke lige havde tænkt over på forhånd. Det kan være ting som forsendelsesmaterialer, logo, dankortaftaler, domæne og selve webshoppen, som man sagtens kan overse som en udgift.

 

Hvilke nye områder har du fået kendskab til / hvad har du lært undervejs?

Vi har lært meget om, at det ikke er så nemt igen at starte en webshop.

Der ligger mange ting bag en webshop, som man ikke lige tænker over. Det gælder alt fra køb af domæne og opbygning af varelageret til de praktiske ting som dankortaftaler, fragtaftaler og arbejdet med de sociale medier.

Vi har desuden lært, at kunderne ikke kommer af sig selv. Vi arbejder fortsat på at udbrede kendskabet til webshoppen og vi sætter stor pris på at Danhost vil hjælpe med at fortælle vores historie.

 

Hvad har været de 3 vigtigste fokusområder for jer?

Overskuelighed
Vi har lagt vægt på, at webshoppen er overskuelig. Det skal være nemt at finde de forskellige kategorier og brands.

Gode beskrivelser
Vi har arbejdet meget med at sørge for unikke beskrivelser af både brands og produkter.

Nem at navigere i
Det er forholdsvist nemt at komme rundt på webshoppen. Man kommer nemt fra brands til kategorier, og man kan hurtigt og nemt komme til forsiden

 

Hvad ville i have gjort anderledes, hvis i skulle starte forfra?

Vi ville sørge for at gøre produktbeskrivelser, inklusiv billeder, SEO, pris osv. færdig på én gang.

Det bliver meget omfattende, når det skal gøres færdig løbende. Det er mange gange, at man skal ind på det enkelte produkt og redigerer i det. Men alt i alt har det været meget lærerigt at starte webshop og vi vil bestemt opfordre andre til også at springe ud i at starte webshop, om man vil sælge tøj eller noget andet online.

I er meget velkommen til at tage et kig på vores webshop og vi vil gerne sige tak til DanDomain for god hjælp og vejledning under vores opstart.

Hugo og Christina,
babyloekke.dk

_________________________________________ 

 

3 TIPS TIL DIG - Start webshop med salg af tøj

Og så får du et par ekstra guldkorn her til sidst …

 

1 – Lav din webshop med tøj til en specialbutik

Fokuser på én type produkt, men med et bredt vareudvalg. Dette øger dine chancer væsentligt for at give kunden dét de søger.

Et eksempel på en niche webshop kan være salg af strømpebukser til børn i uld. Det giver dig mulighed for at tilbyde strømpebukser i mange designs, farver og mønster, i alle størrelser og til alle aldre.

Vælg dog et navn til din webshop, som giver plads til udvidelser.

 

2 – Et billede siger mere end tusinde ord

 
Det er dine produktbilleder, der skal sælge. De skal være skarpe og du skal bruge godt med lys – Og gerne fra alle vinkler.

  • Prioriter en leverandør, som også tilbyder billedmateriale af tøjet. Det sparer dig både tid og penge til selv at få lavet billeder af al tøjet.
     
  • Skal du selv tage billeder, så husk at lyset er afgørende – Specielt, hvis vi snakker farver. En grøn trøje er nemlig ikke bare grøn. Billederne bliver ødelagte af den forkerte lyssætning, da farverne får andre nuancer og det kan medføre at kunden returnerer orden.
     
  • Mange vælger også at tage billeder på en anden baggrund end hvid. Det giver billederne liv og et unikt look. Det kunne være en grov murstensvæg, eller et lammetæppe.
     
  • Præsenter også tøjet på en model (uanset om det er tøj, smykker, eller solbriller). Billederne erstatter at kunden fysisk kan mærke tøjet og afprøve hvordan det sidder.  Som inspiration kan vi nævne Okana.dk som sælger også tøj på deres webshop hos DanDomain.
     
  • Brug gerne accessories som supplement til det stykke tøj du sælger – Både for inspiration og mersalg. Til en kjole kan modellen bære en lille clutch taske over skulderen. Til en sparkedragt kan det være et par plyssede strømper og en bamse.

 

3 – Sælger du tøj på nettet, er størrelse og beskrivelse afgørende

Det handler om at undgå returvarer.

Lige præcis kategorien tøj har den absolut højeste mængde af returnerede ordrer. Og det kan ødelægge din forretning. Kunden skal nemlig altid have refunderet det fulde beløb ved returnering – Herunder også udgiften til forsendelse, hvilket betyder, at det nu koster dig penge.

Gør det nemt at vælge størrelse

Der kan opleves meget frustrerende for kunden at man skal klikke ind på hver eneste vare, for at se om den findes i ens egen størrelse. Har du ikke en avanceret søgefunktion, kan du i stedet opdele tøjet i kategorier efter størrelse, ligesom baby-loekke.dk har opdelt deres børnetøj i aldersgrupper.

Beskriv materiale og størrelse grundigt

Er tøjet stort eller småt i størrelsen? Krymper trøjen efter første vask? Hvordan føles materialet? Får du besvaret alle kundens spørgsmål, øger du ikke bare tilfredsheden, men du mindsker risikoen for at ordren returneres.

 

_________________________________________ 

  

Jeg håber du fandt hele indlægget interessant Skype-Smile

Hvad har du selv gjort dig af tanker omkring dét at starte webshop? Har du et godt råd til andre, der gerne vil have succes på nettet?

Del gerne dine tanker og erfaring om det at sælge tøj og starte webshop.

 

De bedste hilsner
Kathrine K. Svendsen
DanDomain

https://dandomain.dk/webshop/overblik  - Hvis du vil starte din egen webshop

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når DanDomain skriver Skriv dig op