Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Christopher Laursen – Lead SEO hos IMPACT Extend "Kampagne SEO" - Sådan får du SEO resultater på 20 dage

"Kampagne SEO" - Sådan får du SEO resultater på 20 dage

3.340 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 May 2019

Ser du også SEO som et langt sejt træk, der først giver resultater om 1-2 år? I denne SEO case lykkedes det at nå op i top 3 på det primære søgeord på kun 20 dage

Og det lykkedes at øge trafikken med +1200% på de sider, som indgik i kampagnen. Du kan se den voldsomme trafikudvikling nedenfor:

Det er den gængse tankegang, at man skal arbejde intensivt i mange måneder for at opnå topplaceringer i Google. Derfor er jeg ret glad for at vise dig denne ”Kampagne SEO” case, som bryder med den traditionelle opfattelse.

Jeg håber, at den kan inspirere dig til at arbejde mere agilt med SEO, som en del af dit marketing mix.

 

Hvad er “Kampagne SEO”?

 

“Kampagne SEO” er, når SEO er en del af en kommende marketingkampagne.

Lad os sige at du er en tøjvirksomhed, som kører en kampagne for shorts og polotrøjer op til sommermånederne. Så vil det være SEO-teamets opgave at rangere på søgeintentioner i Google, som leder hen til målet om at sælge flere polotrøjer og shorts. Det kunne være direkte produktsøgninger, men det kunne også være søgninger tidligere i kunderejsen såsom sommertøj inspiration, golftøj trends etc.

Når SEO er synkroniseret med resten af ens marketingaktiviter, så har det to store fordele:

1) SEO får fokus fra Marketing og Salg. 

Det kan være svært for SEO-teamet at sikre, at andre afdelinger også inddrager SEO.

2) Der er synergi med øvrige PR aktiviteter

Man kan genbruge indhold, og der er større chance for at bygge links.

Det lyder jo godt, men hvad skal være på plads for, at “Kampagne SEO” virker?

"Kampagne SEO" er ikke baseret på mavefornemmelse men på data. Og data er mere end bare et udtræk fra Google Keyword Planner. Når du har et solidt datasæt, så skal du finde de konkrete indsigter (i denne case er der et spændende søgeordstvist), og du skal forstå, hvor hård konkurrencen i Google er. Har du styr på dette, så vil din eksekvering blive langt mere effektiv.

 

Myten om det lange seje træk, når man arbejder med SEO

 

Inden jeg går til casen, kunne jeg godt tænke mig at punktere myten om SEO som et langt sejt træk.

Der er specielt to grunde til, at myten er skabt.

1) Google er langsomme til at indeksere og rangere. 

Skru tiden tilbage til 2001. Her gik der 8 uger mellem hver eneste opdatering af Googles indeks. Denne forestilling lever stadig i 2019.

Men her er fakta:

Hvis du opretter en ny side i dag på dit site, og går ind i Google Search Console og beder Google om at indeksere den,  så tager det på en god dag...10 minutter.

Ja, du hørte rigtigt.

Google er blevet super hurtig. Vi skal derfor væk fra den gængse tankegang.

Den anden grund til myten er:

2) Fordi resultatløse bureauer køber sig tid

Grund 2 til at tro at SEO kun kan være et sats på den lange bane, er SEO bureauers mangel på resultater.

Hvad ville du sige til din kunde, hvis du arbejder i et SEO bureau og endnu ikke har opnået tilfredsstillende resultater efter en del måneder?

Præcis.

Så vil du sige, at SEO er et langt sejt træk, som tager 1-2 år.

Vi ved jo ikke præcist, hvad der sker i Googles maskinrum, så det kan man altid bruge som forklaring.

Det tager lang tid at rangere på de store søgeord. F.eks. tog det mig 1,5 år at rykke min kunde op som nr. 1 på lån.

For det samme søgeord skød det danske affiliatesite superkredit.dk op i rankings i sept.-okt. 2018 fra side 3 til nr. 1, men inden da havde de i månedsvis bygget indhold og brugt en del penge på at købe links (+100k kr. Ifølge mine beregninger). 

Men når vi ser på mindre søgeord så skyldes de manglende resultater efter min mening, at man har lagt den forkerte strategi. Det er et for stort emne til at gå i dybden med i dette indlæg. Men brug min case nedenfor som et praktisk eksempel, på hvad der virker.

Lad os gå til casen.

"Kampagne SEO" case for Nyt Syn som gav 1.200% vækst i trafik


Sidste efterår kørte optikerkæden Nyt Syn en landsdækkende kampagne for DriveSafe, hvilket er en kørebrille. som er specielt god til natkørsel, da man undgår at blive blændet.

De ønskede, at få flere besøgende på websitet ned og prøve brillen i en af deres 57 butikker. SEO var en af måderne til at få flere besøgende, som de kunne konvertere til leads.

Med et par ugers varsel i fht. starten af kampagnen, skulle vi på banen med at tænke SEO ind.

Her er de 5 faser i SEO-processen, som vi arbejder med:

1) SEO strategi

 

Forstå hvordan SEO skal understøtte kampagnen og mål. I denne case gjaldt det om, at få flest mulige leads fra Google gennem en funnel på sitet og få dem til at besøge en af optikerne.

 

2) Indsamling af data

 

Forstå hvad målgruppen søger efter på Google, som kan ende med at blive konverteret til leads. Her er det vigtigt at forstå, at jo flere datakilder vi har, jo bedre bliver eksekveringen. Til et sådant projekt bruger vi Googles egne værktøjer, tredjepartsværktøjer som Ahrefs og SEMrush samt Nyt Syns egne data.

 

3) Hente indsigter fra data

 

Hvad kan vi se i vores datasæt om brugeradfærden, og hvordan kan vi udnytte det ud fra ressourcer og konkurrencesituation? Denne fase handler om at tegne kunderejser op og forstå de digitale touchpoints, som vi skal lave indhold til.

 

Det interessante her var, at der var mange søgninger på natbriller. Nyt Syn vil ikke kalde DriveSafe for natbriller, da de forstår natbriller, som et par briller med gule glas fra Harald Nyborg til 40 kr. Så det her er en variant af det klassiske eksempel med armatur vs. vandhane. Indsigten her er, at brugeren har intentionen om at finde et par briller til natkørsel, men de ved ikke, hvad den korrekte betegnelse er.

 

4) Eksekvering på indsigter

 

Det handler primært produktion af indhold og linkbuilding. Her kommer fordelen til at arbejde med kampagne SEO virkelig til sin ret, da vi udnyttede eksisterende produktion af indhold til andre kanaler og kunne opsamle links i samarbejde med PR. Så når Nyt Syn bliver interviewet af TV2, så tjekker man samtidigt muligheden for at få et link. F.eks. blev en mention på et DR71 site konverteret til et stærkt link.

 

I denne fase udbyggede Nyt Syn deres DriveSafe univers på sitet til også at omfatte sider om forskellen mellem DriveSafe og natbriller og briller med gule glas. Den uddannnelse var en meget vigtig pointe, da siderne om natbriller endte med at stå for en hel del af konverteringerne.

 

5) Måling af resultat

Vi skulle løbende forstå, hvordan Google og brugerne tager imod vores SEO-signaler for evt. at justere kampagnen.

Søgeordet Natbriller strøg til tops på få uger, men hvis vi kan se, at vi har søgeord på side 1 - men udenfor top 3 - over en længere periode, så er det vigtigt, at optimere yderligere.

Desuden når man ser, at der er konverteringer, så bør man intensivere det, som virker.

Resultatet for SEO-casen


Som jeg nævnte tidligere, er Google blevet hurtig til at rangere, hvis man gør det rigtigt.

På søgeordet Natbriller gik vi direkte i top 3 20 dage efter oprettelsen af de nye sider.

Vi endte med at få trafikken fra 10% af alle non brandede søgninger indenfor natkørsel og natteblindhed. Det er en vild andel, hvis man tænker over, at 30% af alle søgninger generelt i Google er non kliks.


De gode placeringer resulterede i, at vi øgede trafikken til DriveSafe siderne med 1.200% i kampagneperioden sammenlignet med 2017.

Og vigtigst af alt så sendte denne trafik en hel del besøg ned i butikken, og var med til at DriveSafe kampagnen blev virkelig succesfuld.

Du kan læse hele casen inde på IMPACT Extends site

Jeg håber, at denne case gav dig blod på tanden med at arbejde mere agilt med SEO. Kunne det bruges? Skriv en kommentar nedenfor.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Christopher skriver Skriv dig op