Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om nyhedsbreve

Får du for få (eller slet ingen) tilmeldinger til dit nyhedsbrev? Her er årsagen

8. november 2017 | 1.664 Visninger | 9 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Christina Klitsgaard

Ekspertblogger på Amino om nyhedsbreve

Pling!

Hver eneste morgen ved 8-tiden får jeg den samme mail.

Jo, nøjagtig den samme mail.

Den er fra mit e-mailsystem, og den fortæller mig, hvor mange nye læsere, jeg har fået på mit nyhedsbrev det seneste døgn.

Her er den, jeg fik her til morgen:

 

I gennemsnit får jeg 9 nye læsere om dagen.

Det er blevet til nu godt 12.000 abonnenter.

Jeg kender e-mailmarkedsførere, som får markant flere.

(Endda en som i gennemsnit får 300 (!!) om dagen).

Men jeg kender også e-mailmarkedsførere, som får ... – nul. 

Eller tæt på ingen.

Måske 2-5 stykker. På en uge.

'Jeg forstår ikke hvorfor', sukker de.

'Jamen, jeg gør alt det rigtige', siger de.

* * * 

Jeg forstår godt hvorfor.

Og nej, du gør ikke 'alt det rigtige', siger jeg.

I den her mail viser jeg dig:

A) Hvad det er for en fejl, du sandsynligvis begår.

og 

B) Hvordan du retter den. 

Lad os starte med A – årsagen.

Der er 2 årsager til, at det går galt.

Årsag nummer 1: Du skriver 'Tilmeld dig vores nyhedsbrev' (hint: læseren vil hellere køres over af en traktor)

Nej, der er ingen mennesker (udover måske lige din mor), der besøger dit website, ser dit 'Tilmeld dig vores nyhedsbrev'-felt - og tænker: 'Åh, det er svaret på mine hedeste drømme! Jeg elsker at få masser af kedelige nyhedsbreve! Det der ser tilpas kedeligt ud, så jeg tilmelder mig straks'. 

Sandheden er, at din besøgende hellere vil køres over af traktor. 

Se med her:

 

* * * 

Hvad skal du  gøre?

Du skal forstå, at du skal give noget i bytte for din læsers e-mailadresse.

Formlen er den her:

 

At give noget i bytte for en e-mailadresse kaldes i nørdtermer for 'at give en freebie' eller en ’lead magnet’.

(Og nu nærmer vi os med raske skridt problem nummer 2 – så bliv hængende).

En freebie er fx:

En gratis e-bog

Et gratis mini-kursus (fx leveret som videoer på mail).

En tjekliste 

En guide til ...

osv.

Driver du en webshop, så kan din freebie mere oplagt være:

50, 75 eller 100 kroner i rabat på første køb i shoppen (hint: specifikke beløb konverterer bedre end procent - det vil sige, at 100 kroner konverterer bedre end fx 10 procent).

En konkurrence (jo, de virker stadig).

En gave.

* * * 

Konceptet at give en freebie har mange heldigvis forstået.

Men de oplever stadig, at skidtet ikke virker.

Det bringer mig til ...

Årsag nummer 2 til, at du mangler tilmeldinger: Din freebie stinker 

Beklager, hvis jeg er lige barsk nok i retorikken – det er kærligt ment.

Det skal du vide.

Hør her:

Hvis du har lavet en freebie (fx en e-bog eller en guide), og du oplever, at ingen tilmelder sig dit nyhedsbrev for at få den, så er der ikke ret mange andre måder at sige det på end:

Din freebie duer ikke.

Jeg ser dagligt freebies, som knuser mit e-mailhjerte.

Fx freebies med titler a la de her:

Få tips og tricks til et liv i balance.

Gode råd til et liv med hund.

Tips til jobsamtalen.

Tips til din rejse til Berlin.

– Og jeg ku' blive ved ...

Kan du se, hvad problemet er med dem?

Her er svaret:

De er ukonkrete.

Nej, jeg gider ikke at give min e-mailadresse for at få 'tips og tricks'. Jeg kan selv google 'tips og tricks'. Jeg gider heller ikke at give min e-mailadresse for at få 'gode råd' - det kan jeg google hurtigere end du kan nå at sende mig din freebie. Og desuden sidder jeg lige midt i en rapport, jeg skal aflevere - jeg magter simpelthen ikke at forholde mig til noget så stort som hverken universet eller  'et liv i balance'.

Skriv ikke:

Gode råd til ...

Tips og tricks til ...

For:

Gode råd er nice to have.

Tips og tricks er nice to have.

Din freebie skal være need to have.

– 'Jamen, Christina – din egen freebie er da 'Tips og tricks til at skrive nyhedsbreve'.

Nej.

Min freebie indeholder ordet tricks.

Men den er formuleret med et 'need to have'-element.

Min freebie hedder:

9 tricks til dit nyhedsbrev, du kan tjene penge på 

Hvis titlen var:

9 tricks til dit nyhedsbrev

... så var min freebie nice to have.

Men ved at supplere med ordene ' ... du kan tjene penge på', så bliver den need to have.

Kan du se forskellen?

Her får du et eksempel mere:

Nice to have:

Sådan får du følgere på Facebook

Need to have:

Sådan får du dine første 5000 følgere på Facebook

Og et mere:

Nice to have:

Gode tips til jobsamtalen

Need to have:

10 ting, du aldrig må sige til jobsamtalen

* * * 

En sidste ting:

Hvorfor overhovedet lave en e-bog?

Må jeg foreslå dig, at du splitter din e-bog (hvis du allerede har skrevet en sådan) ad i atomer - og deler den op i 7,8,9 eller 10 mails, og leverer den som en autoresponder-serie.

Det øger din chance for, at din læser reelt kommer til at læse det, du så gerne vil give. Fordi, din læser nu får din viden i overskuelige bidder.

(Hvor mange e-bøger har du selv downloadet, men ikke lige fået læst endnu?
Tro aldrig, at bare fordi, de downloader den, så sidder de også derude og læser den).

 * * * 

Nå.

Du.

Kig på tilmeldings-feltet på dit site:

Består det 'jeg vil hellere køres over af en traktor'-testen?

Er det, du tilbyder i bytte for en e-mailadresse, specifikt – nok?

Altså er det nice to have - eller need to have?

Sæt i gang.

Kh

/Christina

 

 

saxis

Læs også


Kommentarer

Patrick Halberg   den 09-11-2017 kl. 08:58

Fin blog og meget brugbar informationer som alle kan forstå og arbejde med. :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
ebbe hansen   den 09-11-2017 kl. 16:55

Jeg går jævnligt min mail igennem og fjerner alt, der ligner nyhedsbreve. På en eller anden måde plejer jeg at være uopmærksom på diværste flueben, og der kommer utøj i min mail.

I dag har jeg kun afmeldt 3 nyhedsbreve :-)

Jeg ved ikke om mail (stadigvæk) er en god markedsføringskanal, men for mig er nyhedsbreve en pestilens. Jeg har flere gange fravalgt virksomheder efter at have set, at man skal opt-oute deres nyhedsbrev, når man handler hos dem. Eller når tilmelding til deres nyhedsbrev "ligner" en accept af handelsbetingelser.

Just my 10 cent

Er kommentaren brugbar? 3 0
Jesper   den 09-11-2017 kl. 17:42

Ebbe Hansen:

Nyhedsbreve er ikke bare en god markedsføringskanal, det er den bedste! Den giver langt højere ROI end alle andre markedsføringskanaler, det viser alle undersøgelser.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Kim Hansen   den 09-11-2017 kl. 22:15

Synes jeg har læst disse ord før Christina Klitsgaard. Ja du har nok sendt dem til mig i et af dine nyhedsbreve som altid er god læsning. Og jeg kan da huske engang hvordan du "fangede" mig med dine psykologiske måder at skrive på. Og endte op med at købe et af dine kurser. Som var et super kursus. Og overvejer da stadig at købe noget af det du tilbyder da du er en rigtig god underviser.

Jeg har dog ikke haft den store glæde af alt det du har lært mig. Eller som jeg nok så ikke har lært alligevel siden der ikke er sket noget på den front. Men tror nu også hvis jeg skal være ærlig så er det nok mest min egen skyld. Da jeg slet ikke betvivler mulighederne i salg igennem email men mere ikke har fået det ført ind i min hverdag på grund af travlhed og dårlige undskyldninger osv. Men nogle super kursus du fører.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Martin Thorborg   den 10-11-2017 kl. 11:01

Igen et super indlæg, tak for det :-)

De bedste hilsner

Martin

Er kommentaren brugbar? 1 0
Bjarke Karlberg   den 10-11-2017 kl. 11:42

Tak for fint indlæg :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jørgen Kirkegaard   den 13-11-2017 kl. 20:37

Dejligt indlæg. Spot on. Mvh Jørgen

Er kommentaren brugbar? 1 0
Louise Lamberth - Tekstfokus   den 14-11-2017 kl. 08:20

En anden fejl er nu, at folk ikke ved, hvordan man skaffer trafik på hjemmesiden. Uden trafik hjælper det ikke meget at skrue på sin freebie.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Kim   den 22-11-2017 kl. 19:11

Ja det skal nok virke!

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Christina skriver


Om Christina Klitsgaard

Christina Klitsgaard er specialist i e-mailmarkedsføring og den særlige variant af tekstforfatteri, som driver hyper-effektiv og målrettet kommunikation.

Christina har 25 års erfaring som tekstforfatter. Siden 2008 har hun udelukkende beskæftiget sig med rådgivning i e-mailmarketing, hvor hun har solgt for adskillige millioner af danske kroner via e-mails.

Christina underviser over hele landet i e-mailamarkedsføring, og har bl.a. udgivet 3 onlinekurser i e-mailmarkedsføring. Mød hende på www.weloveemails.dk


      

Christina på Twitter

Hvis du vil have besked når Christina og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer