Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Får du for få (eller slet ingen) tilmeldinger til dit nyhedsbrev? Her er årsagen

3.083 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 November 2017

Pling!

Hver eneste morgen ved 8-tiden får jeg den samme mail.

Jo, nøjagtig den samme mail.

Den er fra mit e-mailsystem, og den fortæller mig, hvor mange nye læsere, jeg har fået på mit nyhedsbrev det seneste døgn.

Her er den, jeg fik her til morgen:

 

I gennemsnit får jeg 9 nye læsere om dagen.

Det er blevet til nu godt 12.000 abonnenter.

Jeg kender e-mailmarkedsførere, som får markant flere.

(Endda en som i gennemsnit får 300 (!!) om dagen).

Men jeg kender også e-mailmarkedsførere, som får ... – nul. 

Eller tæt på ingen.

Måske 2-5 stykker. På en uge.

'Jeg forstår ikke hvorfor', sukker de.

'Jamen, jeg gør alt det rigtige', siger de.

* * * 

Jeg forstår godt hvorfor.

Og nej, du gør ikke 'alt det rigtige', siger jeg.

I den her mail viser jeg dig:

A) Hvad det er for en fejl, du sandsynligvis begår.

og 

B) Hvordan du retter den. 

Lad os starte med A – årsagen.

Der er 2 årsager til, at det går galt.

Årsag nummer 1: Du skriver 'Tilmeld dig vores nyhedsbrev' (hint: læseren vil hellere køres over af en traktor)

Nej, der er ingen mennesker (udover måske lige din mor), der besøger dit website, ser dit 'Tilmeld dig vores nyhedsbrev'-felt - og tænker: 'Åh, det er svaret på mine hedeste drømme! Jeg elsker at få masser af kedelige nyhedsbreve! Det der ser tilpas kedeligt ud, så jeg tilmelder mig straks'. 

Sandheden er, at din besøgende hellere vil køres over af traktor. 

Se med her:

 

* * * 

Hvad skal du  gøre?

Du skal forstå, at du skal give noget i bytte for din læsers e-mailadresse.

Formlen er den her:

 

At give noget i bytte for en e-mailadresse kaldes i nørdtermer for 'at give en freebie' eller en ’lead magnet’.

(Og nu nærmer vi os med raske skridt problem nummer 2 – så bliv hængende).

En freebie er fx:

En gratis e-bog

Et gratis mini-kursus (fx leveret som videoer på mail).

En tjekliste 

En guide til ...

osv.

Driver du en webshop, så kan din freebie mere oplagt være:

50, 75 eller 100 kroner i rabat på første køb i shoppen (hint: specifikke beløb konverterer bedre end procent - det vil sige, at 100 kroner konverterer bedre end fx 10 procent).

En konkurrence (jo, de virker stadig).

En gave.

* * * 

Konceptet at give en freebie har mange heldigvis forstået.

Men de oplever stadig, at skidtet ikke virker.

Det bringer mig til ...

Årsag nummer 2 til, at du mangler tilmeldinger: Din freebie stinker 

Beklager, hvis jeg er lige barsk nok i retorikken – det er kærligt ment.

Det skal du vide.

Hør her:

Hvis du har lavet en freebie (fx en e-bog eller en guide), og du oplever, at ingen tilmelder sig dit nyhedsbrev for at få den, så er der ikke ret mange andre måder at sige det på end:

Din freebie duer ikke.

Jeg ser dagligt freebies, som knuser mit e-mailhjerte.

Fx freebies med titler a la de her:

Få tips og tricks til et liv i balance.

Gode råd til et liv med hund.

Tips til jobsamtalen.

Tips til din rejse til Berlin.

– Og jeg ku' blive ved ...

Kan du se, hvad problemet er med dem?

Her er svaret:

De er ukonkrete.

Nej, jeg gider ikke at give min e-mailadresse for at få 'tips og tricks'. Jeg kan selv google 'tips og tricks'. Jeg gider heller ikke at give min e-mailadresse for at få 'gode råd' - det kan jeg google hurtigere end du kan nå at sende mig din freebie. Og desuden sidder jeg lige midt i en rapport, jeg skal aflevere - jeg magter simpelthen ikke at forholde mig til noget så stort som hverken universet eller  'et liv i balance'.

Skriv ikke:

Gode råd til ...

Tips og tricks til ...

For:

Gode råd er nice to have.

Tips og tricks er nice to have.

Din freebie skal være need to have.

– 'Jamen, Christina – din egen freebie er da 'Tips og tricks til at skrive nyhedsbreve'.

Nej.

Min freebie indeholder ordet tricks.

Men den er formuleret med et 'need to have'-element.

Min freebie hedder:

9 tricks til dit nyhedsbrev, du kan tjene penge på 

Hvis titlen var:

9 tricks til dit nyhedsbrev

... så var min freebie nice to have.

Men ved at supplere med ordene ' ... du kan tjene penge på', så bliver den need to have.

Kan du se forskellen?

Her får du et eksempel mere:

Nice to have:

Sådan får du følgere på Facebook

Need to have:

Sådan får du dine første 5000 følgere på Facebook

Og et mere:

Nice to have:

Gode tips til jobsamtalen

Need to have:

10 ting, du aldrig må sige til jobsamtalen

* * * 

En sidste ting:

Hvorfor overhovedet lave en e-bog?

Må jeg foreslå dig, at du splitter din e-bog (hvis du allerede har skrevet en sådan) ad i atomer - og deler den op i 7,8,9 eller 10 mails, og leverer den som en autoresponder-serie.

Det øger din chance for, at din læser reelt kommer til at læse det, du så gerne vil give. Fordi, din læser nu får din viden i overskuelige bidder.

(Hvor mange e-bøger har du selv downloadet, men ikke lige fået læst endnu?
Tro aldrig, at bare fordi, de downloader den, så sidder de også derude og læser den).

 * * * 

Nå.

Du.

Kig på tilmeldings-feltet på dit site:

Består det 'jeg vil hellere køres over af en traktor'-testen?

Er det, du tilbyder i bytte for en e-mailadresse, specifikt – nok?

Altså er det nice to have - eller need to have?

Sæt i gang.

Kh

/Christina

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Christina blogindlæg Skriv dig op