Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3 chokerende basale ting, du kan lære af din mor om e-mailmarkedsføring

13.705 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 March 2013

Min mor er  64 år.

Hun har ikke noget kørekort og har aldrig haft det.

Det eneste sted, hun nogensinde har siddet i en bil, er på passagersædet.

Hun har heller ikke noget dankort. Hun foragter netbank. Og hun er den eneste kunde i Spar Nords samtlige 115-16 filialer, som truer med at hæve hele sin formue og lukke kontoen den dag, de tvinger hende til at skifte bankbogen ud med et tarveligt hævekort i plastik.

Da internettet kom ringede hun til mig for at høre, hvordan hun fandt den kanal på sit tv. Og hun tror stadig, at en mail er noget, man henter i morgenkåbe ude i postkassen.

Hvis din mor ligner min bare det mindste, er hun nok et af de sidste mennesker, du vil ringe til for at få sparring på din e-mailmarkedsføring. Hun aner ikke hvad en splittest er. Og hun vil muligvis gætte på, at ROI er navnet på en ny spændende wok-ret.

Til gengæld mestrer hun 3 ting, som 9 ud af 10 af de virksomheder, jeg møder, kan lære meget af i deres e-mailmarkedsføring.

De er (chokerende) basale.

De er nemme at implementere.

Og det er fatalt, hvis du lader være.

[Ting nummer 1, du kan lære af din mor om e-mailmarkedsføring]: Du skal altid være der 

Hvis din mor er et lige så kærligt og omsorgsfuldt menneske som min, så kan du nok godt være enig med mig i den her: Hun har altid været der for dig.

Hun ville aldrig åbne døren, kigge køligt på dig og h-a-m-r-e den hårdt i igen med et ’klar dig selv!’, før du overhovedet nåede at åbne munden.

Hun er der. Altid.

Præmissen for at få succes med din e-mailmarkedsføring er den samme: Du skal være der, når dine modtagere rækker ud efter dig. Det er grundregel nummer 1.

Alt for mange virksomheder er fraværende i deres e-mailmarkedsføring. Den største og mest fatale fejl, jeg ser, er den her: noreply@virksomhedsnavn.dk

Nyhedsbreve og kampagnemails sendt fra en ’noreply’ eller ’Do Not Reply’-adresse. ’Jamen, vi har 30.000 abonnenter – vi har ikke kapacitet til at gøre det anderledes’ eller ’Jamen, jeg orker ikke at få alle de autosvar ind i min indbakke’.

Så drop e-mailmarkedsføring. Virkelig. Og gå over til annoncer. Eller tv-reklamer. Eller busreklamer.

 

Virksomheder, der bruger ’noreply’-adresser …

  • Baserer deres e-mailmarkedsføring på envejskommunikation.

God e-mailmarkedsføring er baseret på dialog. Envejskommunikation er ingen dialog. Det er en monolog.

  • Behandler deres abonnenter som en udgift så snart de gør noget, som ikke handler om at købe. For dem er feedback ikke gratis research på, hvordan de kan gøre det endnu bedre. Det er en udgift, som de ikke orker at bøvle med.
  • Gør deres abonnenter vrede; og sure abonnenter nøjes ikke bare med at lade være med at købe noget, de klikker på ’spam’-knappen.

 

Gør som mor:

Vær der for dine abonnenter når de griber ud efter dig. Skift din ’noreply’-adresse ud med et ægte menneske. Opret en e-mail-adresse, dine modtagere kan trykke ’besvar’ til – og lad gerne et rigtigt navn optræde som afsender.

Fx sådan her: ole@firmanavn.dk

Vil du give den en ekstra skalle på nærværs-kontoen, så skriver du også under med Ole inde i mailen. E-mailmarkedsføring er dialog mellem to mennesker. Den, der sender og den, der modtager. Også selv om der er 140.000 andre, der får samme mail i samme sekund.

[Ting nummer 2, du kan lære af din mor om e-mailmarkedsføring]: Du skal bekymre dig

’Pas på når du cykler i dag. De siger, at cyklisterne kører vildt i København’.

Sms’en var fra min mor (jo, sjovt nok har et af hendes børnebørn med succes lært hende at bruge en mobil). Den tikkede ind, mens jeg var i bad tidligt om morgenen på hotellet, sidst jeg var i København for at undervise. Hun hader det. Altså  det faktum, at jeg altid lejer en cykel på hotellet og cykler gennem indre København i morgenmyldret til kursusstedet.

Grin bare. Jeg gjorde. Men jeg blev da også lidt varm indeni …

Forestil dig, hvad der ville ske med din ROI, hvis dine e-mails bar karakter af ægte omsorg og bekymring.

Det er ikke så svært, fx ville jeg mægtig gerne have haft en omsorgsfuld mail fra Toyota da jeg for et par år siden investerede i en RAV4. Du ved sådan en firehjulstrækker med en noget mindre bagrude, der sidder en del højere oppe end i en personbil. Fire (4!) gange i løbet af den første måned, jeg havde den, bakkede jeg ind i det samme træ på vores stikvej. Fjerde gang, jeg dukkede op på værkstedet med en smadret bagende, sagde mekanikeren til mig: ’Du skal ikke være så ked af det… det sker faktisk for de fleste (kvinder) når de skifter til en firehjulstrækker. Indtil de har lært den at kende’.

Dét ville jeg da gerne have haft en mail om fra Toyota. Bare noget med:

’Christina, tillykke med din fine nye bil – vi ved, at der er stor risiko for, at du lige om lidt torpederer det samme birketræ syv gange. Det synes vi, ville være rigtig synd for både dig og bilen, så her er en ’how to bakke i en firehjulstrækker’-guide, som vi tror, du vil blive glad for. Den kan i hvert fald spare dig for en del værkstedsregninger (og hån fra din mand). Kør forsigtigt. Vi elsker dig. Kærlig hilsen Toyota.

Gør som mor:

Udvis bekymring og ægte interesse for dine abonnenter. Hvilke udfordringer kan dine kunder fx tænkes at have i forbindelse med det, de køber hos dig? Og på hvilken måde kan du forebygge/imødekomme de udfordringer via mails? Kig på de kunder, som allerede har købt hos dig: Hvilken information kan du sende dem på mail efter, de har købt hos dig, så de a) vil få endnu større udbytte af det, de har købt og b) samtidig oplever dig som ægte interesseret i, at de rent faktisk bliver glade for produktet? Er du helt blank, så spørg dem.

[Ting nummer 3, du kan lære af din mor om e-mailmarkedsføring]: Du skal forskelsbehandle

Enhver god mor forskelsbehandler sine børn. Min mor gør, og har altid gjort det.

Da min bror flyttede hjemmefra lavede hun mad til ham og frøs det ned i portioner. Hun vaskede også hans tøj. Hun vidste, at den slags husligheder ikke var hans stærke side. Jeg har aldrig fået så meget som en gryderet af min mor. Til gengæld lå der ret ofte en kuvert med hundredekronesedler i min jakkelomme, når jeg som ludfattig 18-19-årig havde besøgt hende. Hun vidste, at jeg altid manglede kontanter.

I e-mailmarkedsføring kaldes den slags segmentering. Dine abonnenter er ikke ens. Derfor skal de heller ikke tilbydes det samme. Forestil dig, at du fx driver en butik eller webshop med løbeudstyr. Halvdelen af dine kunder er ambitiøse, mandlige maratonløbere. Den anden halvdel er sådan nogen som mig, der stadig sidder i sofaen og kigger på æsken med løbesko, der aldrig har været pakket ud.

Vores behov kan ikke være mere forskellige. Mens du kan ramme den mandlige maratonløber med specialiserede mails med nørd-udstyr, der hjælper ham til at præstere endnu bedre, så vil jeg bare gerne vide om den der løbebuks også findes i pink, og hvordan i alverden, jeg overhovedet får både den og løbeskoene på og kommer op af den sofa?

Prøv at skriv til os begge to på en gang. Du vil ikke ramme nogen af os.

Gør som mor:

I hvor høj grad forskelsbehandler du dine abonnenter? Hvis du lige nu har en stor liste, som de alle sammen er stuvet ind på, så opret underlister – og inviter dine abonnenter til at skrive sig op på dem, der matcher deres behov bedst. Kig også på dit website: Kan du allerede der give nye abonnenter mulighed for at skrive sig op til målrettet information om lige netop deres specifikke behov?

Grundreglerne i e-mailmarkedsføring er ikke raketvidenskab. Vær tilstede, vær ægte og udvis forskelsbehandling. Ligesom mor.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Christina blogindlæg Skriv dig op