Rygter har svirret om at e-mailen er død.
Det er omtrent lige så stor en overdrivelse som at påstå at tyngdekraften er forsvundet når vi står op i morgen tidlig. Eller at solen aldrig står op igen når den går ned i aften.
E-mail-markedsføring slår klassisk markedsføring med meterhøje bølger. Det er den mest direkte form for markedsføring jeg kan komme i tanke om (og den billigste). Du kan nå titusindvis af modtagere med et enkelt klik – og gør du det rigtigt, får du øjeblikkelig respons. Også af den slags der kan måles og vejes på en bundlinje.
I min egen forretning eksploderede min indtjening med 115 % det å, jeg begyndte at markedsføre mig med mails. Og i de 3 år jeg har rådgivet selvstændige og virksomheder i mailmarkedsføring, har jeg gang på gang set dramatiske resultater (senest en lille restauratør som aldrig før havde skrevet ét eneste nyhedsbrev. På sin allerførste mail, og den var langt fra ’perfekt’, lavede han 35.000 kroner – og som han skrev til mig ’det havde kostet ham under 150 kroner’).
Men.
Hvad er alle anstrengelserne værd hvis din e-mail aldrig bliver åbnet? Eller kun åbnes af under halvdelen af dem du sender til? Eller foruroligende færre endnu?
Av… (!)
Mange af de virksomhede jeg møder, ømmer sig over alt for lave åbningsrater. (Og så kan jeg godt forstå de dømmer e-mailen død).
Hvis du genkender problematikken, så er det muligvis fordi du har overset den psykologi du og din e-mail er oppe imod, i det øjeblik du trykker på send-knappen.
Jeg kalder den ’hvad-rager-det-mig’-psykologien.
’Nyhedsbrev nummer 117 fra [afsender]’
Hvad rager det mig?
’Så er der nye varer i shoppen!’
Hvad rager det mig?
’Liselotte er tilbage fra barsel’
Hvad rager det mig?
Kan du se pointen? De 3 eksempler er fra min egen indbakke og handler alle sammen om afsenderen, men giver ikke modtageren en eneste grund til at åbne den mail. Og slet ikke nu og her.
Desværre en klassisk fejltagelse.
Men.
Her er hvad du er oppe i mod når du sender din mail:
Hvert eneste sekund døgnet rundt bliver der sendt 2,8 millioner mails.
Det betyder at også dine modtagere er ved at d-r-u-k-n-e i mails. Og dem de allerhelst vil åbne, er dem de modtager fra familie og venner, fra kolleger og chefer, fra deres børns skole, fra deres kærester, mænd og koner – og fra deres elskere og elskerinder … (jo, ifølge utroskabsstatistikkerne er 3 ud af 10 af dine læsere involveret i den slags. Om du vil forholde dig til det eller ej).
For at få succes med din e-mailmarkedsføring må du altså allerførst lægge en strategi der får dine modtagere til at åbne din mail. Det kræver kun én ting: At du skriver din emnelinje på en måde så din modtager a) føler sig fristet til at åbne den nu med det samme, og b) i høj grad føler at det ’rager ham’.
Her er en håndfuld tips:
1. Skriv til din modtagers hjerne (og hjerte)
Ikke sådan her: ’Workshop for par’
Men sådan her: Forstår din partner dig ikke? Find ud af hvorfor …
2. Pir nysgerrigheden
Fx sådan her:
’68 procent af alle mænd har den. Har du den også?’
3. Vær personlig – og dril (lidt)
Fx sådan her:
’Jeg har booket et hotelværelse til os’
(Emnelinjen stammer fra et af mine egne gamle nyhedsbreve – åbningsraten var skyhøj. Og jeg løj selvfølgelig ikke: Jeg HAVDE booket et hotelværelse. Til de 8 læsere der hurtigst tilmeldte sig et meget lille kursus jeg holdt på Hotel Ferdinand i Århus. Vi endte med at blive 26, så jeg måtte finde et nyt og større sted).
4. Skriv de vigtigste ord inden for de første 30-35 anslag
Ikke sådan her: ’Hele dagen i dag giver vi dig halv pris på din nye vinterjakke
Men sådan her: [I dag]: Få halv pris på din nye vinterjakke
5. Tænk kontekst
Din emnelinje skal kun én eneste ting: Sælge lysten til at åbne din mail. Har du fx en video du gerne vil dele med din læser, så skriv fx sådan her i emnelinjen:
[Video]: Du vil tabe kæben!
* * *
6. Keep it short
Fx sådan her:
’Hvad rager det mig?’
… eller som der stod i emnelinjen i en af de mails, jeg modtog for ikke så længe siden:
’Det vil jeg da skide på!’
Da jeg åbnede, faldt 10-øren: Det var et slagtilbud på et væghængt toilet …
* * *
Undgå at falde i ’Hvad-rager-det-mig’-fælden. Forskellen på en god og en dårlig emnelinje kan være helt op til 50 procent i åbningsrate.
God fornøjelse!
Kh
Christina