Drømmer du om din egen webshop? - Tanker om IT, digital markedsføring og økonomi - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Om denne blog

Tanker om IT, digital markedsføring og økonomi
 

Syndication

 

Archives

 

Drømmer du om din egen webshop?

Selvom online handel ikke længere er en nyhed er der stadigvæk mange der drømmer om at have deres egen webshop og nogle vil måske hævde at løbet er kørt. Dette er dog langt fra tilfældet, men du er nød til at være lidt smartere og arbejde lidt hårdere for resultaterne end tidligere. Men lad os kigge lidt på det.

Der er mange gode grunde til at starte en webshop. Det kan være:

  • Du kan drive den ved siden af nuværende beskæftigelse og tjene ekstra penge.
  • Du kan starte uden at investere i lokaler, inventar mv.
  • Du kan sælge og arbejde med produkter, som har din interesse og som du brænder for.
  • Du kan over tid gøre det til din hovedbeskæftigelse og en vigtig indtægtskilde.
  • Du kan markedsføre den billigt hvis du er aktiv på sociale medier mv.

Så det er ikke overraskende at mange drømmer om en webshop, men rigtig mange kommer aldrig i gang fordi de ikke ved hvor de skal starte og ende, så lad os se lidt på det.

1: Find din niche

Vi støder ofte på iværksættere, der vil sælge alt til alle. Det er rigtigt at Amazon og Alibaba gør dette, men det er ikke det rigtige sted at starte, da du vil sprede dig over for meget og du kommer til at konkurrere med veletableret virksomheder.

I stedet bør du starte med at finde din egen niche og dyrke den i dybden. Kunsten ved at vælge en niche, er at vælge en, som hverken er for bred eller for smal.

2: Din markedsføring begynder NU!

Lige så snart du har fundet din niche kan du går i gang med din markedsføring. Nu vil du måske indvende at du hverken har butik eller produkter. Ja det er rigtigt og førhen skulle du først have dette på plads men i dag kan du gøre det lidt anderledes.

Du kan tilmelde dig forskellige grupper på de sociale medier og være aktiv der og få brugerne til at følge dig. På medier som Linkedin kan du skrive artikler om alle mulige emner. Du kan uploade videor på YouTube og skabe dig følgere der. Du kan oprette et nyhedsbrev og få potentielle kunder til at tilmelde sig. Kort sagt du går i gang med at være din egen influencer og skabe dig følgere. Når du er klar starter du ikke fra bar bund men har allerede en gruppe af følgere du kan aktivere.

3: Find nogle spændende produkter

Da du allerede har bestemt dig for en bestemt niche, er det meget nærmere at finde spændende produkter, da du nu ved præcist hvad det er du søger.

Jeg vil ikke bruge så meget tid på at komme ind på hvordan du vælger produkter i denne artikel, da det fortjener en selvstædig artikel, men du vil sandsynligvis kunne vælge imellem et væld af produkter, og det er vigtigt ikke at lade sig overvælde af de mange muligheder.

Brug lidt ekstra tid på at udvælge gode spændende produkter som både passer til din niche og som dine kunder vil kunne lide. Prøv at købe demovarer hjem, afprøv dem og bemærk hvor effektiv leverandøren er, så du få en fornemmelse af hvordan leverandøren vil være at samarbejde med i fremtiden.

Brug også tid på at sætte dig ind i toldregler mv.

Kort sagt brug den tid der er nødvendig for at sikre dig at du kan levere nogle gode spændende produkter til dine kunder.

4: Opret din webshop

Dette kan du gøre mens du arbejder med punkt 3. Først og fremmest skal du overveje hvilken platform du vil bruge. Tre meget populære platforme er Magento, Shoptify og WordPress/Woocommerce. Min personlige holdning er at Magento er for avanceret til dem, der gerne vil starte deres egen webshop op. Ulempen ved shopify er at det er et lukket system og hvor du betaler hver måned for at have shoppen hos dem. Ved WordPress kan du hoste hos stort set alle udbydere til meget konkurrencedygtige priser. Desuden er der konstant tusindvis af udviklere der udvikler på WordPress og Woocommerce platformen, laver nye plugins og skabeloner.

Derfor hælder jeg mest til WordPress hvis du vil i gang med en webshop, men vi medgiver at indlæringskurven nok er lavere ved Shoptify.

Så du skal bruge et sted at hoste din hjemmeside, uploade WordPress og installere Woocommerce platformen samt de plugins som du har brug for.

Vil du gerne have et flot design kan du enten betale en designer for at lave det eller købe og tilrette et af de mange færdige skabeloner på markedet. Fordelen ved at købe og tilrette et færdigt design, er at du får rigtigt meget for pengene og at alt er gennemprøvet. Du kan måske frygte at siden ikke vil virke så unik, men når først logo, billeder og tekst er udskiftet vil du ofte ende op med en ret unik hjemmeside alligevel.

5: Opret produkterne

Næste trin er at oprette produkterne. Her er der et par punkter som det er vigtigt at være opmærksom på. Du kan ikke bare kopiere tekster og billeder fra andre webshops eller blogs. For det første er der det juridiske, hvor der vil være både copyright på billeder og tekst, så en bevidstløs kopiering kan blive dyrt for dig. Den anden grund er at Google vil straffe din webshop i søgeresultaterne, hvis dine tekster er kopieret fra andre hjemmeside.

Endelig er der den vigtigste grund. Det umoralske i at stjæle andres hårde arbejde.

Så det bedste du kan gøre, er at lave en god og spændende beskrivelse af hvert produkt. Når det gælder billeder, kan du bede din leverandør om billeder af produkterne eller du kan tage dine egne billeder, hvis du ikke har budgettet til at få en professionel fotograf til at tage billederne.

6: Resten af webshoppen

Desværre er det ikke nok at oprette produkter i webshoppen og gå i gang med at sælge. Der er nogle formelle ting der skal være i orden. For eksempel skal der være salgs- og handelsbetingelser, cookie- og privatlivspolitik, der skal være leveringstider mv. Alt sammen ting, der skal med for at opfylde lovgivningen og gøre kunderne trygge ved at handle i webshoppen.

Desuden er der en række tekniske ting der skal være på plads for at få en god placering i Google. Det er ting som at den skal være mobilvenlig, at den bruger https i stedet for http, at hastigheden er acceptabelt, at det er nemt for Google at indeksere siderne mv., men at komme ind på SEO er uden for formålet med denne artikel.

7: Sørg for at du kan tage imod betaling

Det næste er at sikre at du kan tage imod betaling. Dette kan være lidt besværligt, da du både skal have en aftale med de forskellige kortudstedere og et betalingsgateway. Et betalingsgateway sørger for at køberen kan indtaste sine oplysninger sikkert og at webshoppen kommunikerer sikkert med betalingsudbyderens systemer. Her er det vigtigt at se på din forventede volumen af betalinger, men hvis du er nystartet plejer jeg at anbefale at du starter med en løsning med lavt eller ingen månedligt abonnement og derefter opgraderer efterhånden som din volumen stiger.

Når det gælder hvilke betalingsformer du ønsker at tage imod anbefaler jeg at du starter med de mest udbredte og efterhånden som dit salg stiger kan du tilføje flere betalingsformer.

At blive godkendt af de forskellige kortudstedere kan dog være lidt besværligt, da de ser på dit produkt og at du opfylder diverse lovkrav. I nogle tilfælde har vi også set krav om sikkerhedsstillelse. Sælger du for eksempel produkter der ofte bliver brugt til svindel stilles der ofte højere krav end hvis du sælger mere ”kedelige” produkter.

8: Markedsfør din webshop

Her bliver det virkeligt kompliceret fordi du har så mange muligheder.

Der er mange parametre at tage hensyn til. En af de vigtigste er hvilke ressourcer du har til rådighed. Mange der starter deres første webshop vil have mere tid end kapital og dette sætter nogle naturlige grænser for hvad du kan gøre.

Du skal derfor koncentrere dig om markedsføringsteknikker, som kan benyttes uden en stor mængde kapital. Det betyder at du ikke kan starte med at bruge 10.000 kr. eller mere på Google Adwords hver måned.

Dette kan være at opbygge dit eget brand på sociale medier, opbygge en e-mailliste, skrive blogindlæg, skabe spændende og engagerende indhold, opbygge et affiliatesalgsprogram mv.

Og jævnfør tidligere kan du starte din markedsføring allerede i dag hvis du ved hvad du vil sælge.

 Husk også på at det vigtigste er at give kunderne en god oplevelse. Du kan bruge en formue på markedsføring, men det falder alt sammen til jorden hvis dine kunder skal vente 14 dage på at få deres varer, der er fejl i leveringen mv. Sørg for at det grundlæggende er på plads. Selv store multinationale selskaber har en tendens til at glemme dette. Glade og tilfredse kunder vil på sigt reducere behovet for markedsføring.

9: Hav en plan

Lav et budget for din butik. Jeg ved at det kan være svært at estimere salget og at du sikkert vil være for optimistisk med hvor meget du kan sælge. Men du kan forudsige en stor del af dine omkostninger meget præcist og bare det at vide hvor meget du skal sælge for hver måned vil give dig en fordel.

Lav også en markedsføringsplan. Gerne for det næste år. Skriv ned hvor meget indhold du gerne vil producere hver måned, hvor ofte du vil poste på de sociale medier. Hvor tit du vil sende nyhedsbrev ud mv. Hvis du gør det regelmæssigt og du er disciplineret med det, vil du også få resultater. En god markedsføringsplan vil sikre at du ikke skubber det foran dig.

10: Hjælp alt dette klarer jeg ikke og jeg mangler kapital. Hvad er mine muligheder?

Du kan købe det hele men det betyder ofte at du skal betale det hele upfront. Men der er muligheder for at komme i gang og betale over tid. Er du kun interesseret i at få hjælp til webshop og markedsføring så kig forbi CiCoor Marketing ApS, med vil du gerne have en løsning med selskab, finansiering og webshop mv. så kig på Vekova Kapital ApS.

11: Det lange seje træk

Husk at det er det lange seje træk der vil give dig succes. Vær konsekvent og disciplineret og du vil få en blomstrende webshop.


Tilføj en kommentar

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: en + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 
Besøg vores samarbejdspartnere :