Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Samtale er din nøgle til succes

1,829 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 March 2014

Ledelse er i høj grad en kommunikationsopgave. Især er det væsentligt, at du som leder evner at have gode, åbne og ærlige samtaler med mange forskellige typer af mennesker. Især dine medarbejdere.

Hvorfor?

Fordi de gode samtaler giver dig adgang til noget af den absolut vigtigste viden, du skal bruge i dit lederskab!

De gode samtaler giver dig nemlig et dybt kendskab til hver enkelt af dine medarbejdere. Og det kendskab sikrer dig nøglen til dine medarbejderes forståelse for dine handlinger og til deres accept af dine beslutninger.

Samtidig sikrer kendskabet dig nøglen til dine medarbejderes høje præstation, motivation og engagement.

Samtale giver dig viden

Som leder er din opgave i høj grad at skabe resultater igennem andre mennesker. Det kan du kun lykkes med, når du har dine medarbejdere med dig.

Men hvordan får du det bedst muligt?

For det første skal du kunne ’sælge’ dine initiativer og beslutninger til dine medarbejdere. Du skal kunne overbevise dem om, at den beslutning, du har truffet - eller det initiativ, du har taget - er det rette. Som minimum skal du i hvert fald kunne gøre dine beslutninger forståelige, så dine medarbejdere ved, hvorfor tingene sker.

Det gør du mest effektivt, når du kender dine medarbejdere godt. For så ved du, hvad der driver, motiverer og engagerer dem. Og du kan appellere klart og tydeligt til netop det, når du fortæller om de nye beslutninger eller initiativer.

Men forudsætningen for at kunne gøre det, er netop det gode kendskab til dine medarbejdere. Og det kendskab får du kun gennem mange ærlige samtaler.

For det andet skal du hele tiden motivere dine medarbejdere. Selvfølgelig fordi du ønsker, at de hele tiden bibeholder den adfærd, der sikrer de ønskede resultater.

Motivationsopgaven i ledelse er uendelig. Den holder aldrig op. Som leder skal du løbende inspirere dine medarbejdere til at være motiverede - og til at motivere sig selv. Og det gør du igen ved at appellere til lige præcis dét, der motiverer den enkelte.

Og her bliver det spændende. For mennesker er både forskellige og komplekse. Og det, der motiverer én, kan sagtens være direkte demotiverende for en anden. Der er simpelthen ikke én motivationsform, der virker positivt eller på samme måde på alle mennesker. Og for at gøre det endnu sjovere, så motiveres den enkelte medarbejder heller ikke kun af én ting. Vi mennesker motiveres af mange forskellige ting. Det er derfor en kompleks opgave at være ansvarlig for andre menneskers motivation.

Men forudsætningen for overhovedet at kunne forsøge at motivere nogen, er, at du som leder lærer dine medarbejdere godt at kende. Derved kan du nemlig begynde at nå ind til, hvilke forskellige ting, der motiverer hver enkelt. Den viden skal du så hele tiden bruge bevidst og aktivt i din ledelse og i din kommunikation. Og her er den gode samtale igen én af forudsætningerne for, at du kan blive klædt på med relevant kendskab til den enkelte.

For det tredje skal du som leder sikre dine medarbejderes kontinuerlige præstation. Præstation sker, når dine medarbejdere både kan og vil det, der skal til.

At kunne handler i høj grad om arbejdsrammer og faglige kompetencer. At ville handler i høj grad om lyst. Og dine medarbejderes lyst til præstation styres i høj grad af, hvor motiverede, engagerede og ansvarlige, de er.

Så din ledelsesopgave handler altså løbende om både at sikre, at dine medarbejdere har de rette rammer, vilkår og kompetencer, og at de har viljen og lysten til at præstere.

Vilje og lyst kan både understøttes – og ødelægges – af henholdsvis god og dårlig ledelse.

Og god ledelse i dén sammenhæng er netop, at du som leder ved, hvad der skaber vilje og lyst hos den enkelte, og at du bruger den viden proaktivt, så dine medarbejdere hele tiden bliver stimuleret optimalt. Her er samtalen igen et vigtigt værktøj til at få afdækket, hvad der skaber engagement, ansvarlighed og lyst til præstation.

Så ligegyldigt om du som leder skal ’sælge’ dine beslutninger, sikre effektiv motivation eller kontinuerlig præstation hos dine medarbejdere, så er der én fællesnævner, som det hele kræver:

Evnen til god, åben og ærlig samtale!

Den gode samtale – hvordan?

Hvad er egentlig en god samtale?

Og hvordan skaber man den åbne og ærlige samtale, der virkelig giver det indgående og vigtige kendskab til andre mennesker?

Kig først på ordet: ’SAM-TALE’.

Det handler altså om at tale sammen.

Samtale handler altså ikke bare om at skiftes til at tale.

Samtale handler heller ikke om at bruge tiden, mens den anden taler, til at finde på, hvad du selv skal sige om lidt, når det bliver din tur igen. For så hører du nemlig slet ikke efter - men er bare optaget af dine egne tanker.

Samtale handler i stedet om at lære hinanden bedre at kende. At lære at forstå hinanden og hinandens interesser, behov, værdier, overbevisninger, bevæggrunde, personlighed m.m.

Derfor handler samtale også i høj grad om at lytte. Og her er det igen ikke nok bare at tie stille, mens den anden taler.

At lytte handler om virkelig at høre efter, hvad den anden siger. At forsøge at forstå, hvad den anden reelt mener. Det handler om at stille spørgsmål og være nærværende, når svarene kommer.

Samtale handler også om at mødes mentalt. Ligeværdigt og respektfuldt. Ikke at dømme eller vurdere det, der bliver sagt. Men bare forstå, at det er sådan, den anden ser på tingene. At forholde sig åben. At være empatisk. At rumme at vi er forskellige. Og ikke falde i den grøft, hvor du enten forsøger at overbevise den anden om, at du selv har ret, og at dine holdninger er mere rigtige end den andens. Eller at gøre den anden forkert med nedsættende eller fordømmende vurderinger af det, som han mener.

Men bare rumme, at det nu engang er sådan, han tænker eller prioriterer eller bliver motiveret eller opfatter tingene eller har det.

Og samtidig forstå, at din samtalepartners meninger, er lige så rigtige for ham, som dine er for dig.

Ti stille, chef!

Mange ledere har desværre tendens til at tale alt for meget selv.

Hvis du er én af dem, så er det uheldigt, fordi du så nemt kommer til at dominere samtalen. Og desværre kan du også komme til at lukke munden på de medarbejdere, som du i virkeligheden netop skulle åbne munden på.

Samtidig skal du huske, at relationen mellem dig og dine medarbejdere er skæv på grund af det ulige magtforhold, som jeres ulige hierarkiske indplacering i organisationen giver. Det faktum er typisk langt mere tydeligt for dine medarbejdere end for dig selv. Og dine medarbejdere er optaget af det faktum, fordi de bl.a. har behov for at beskytte sig.

Så fordi du som leder per definition har flere ’stjerner på skulderen’, skal du hele tiden kompensere for det - og modarbejde det - i samtalen, hvis du ønsker at skabe en god, åben og ærlig dialog.

Og det gør du netop ved at følge rådene ovenfor – især ift. hvordan du kan lytte respektfuldt og ligeværdigt.

Lykkes du med det, kan du virkelig komme ind til ’guldet’ og få den viden om dine medarbejdere, som kan gøre dig til en optimal leder for hver enkelt af dem. Og så er du godt på vej til at blive maksimalt succesfuld i dit lederjob.

HUSK…

At så længe du selv taler, hører du kun det, du allerede ved i forvejen. Det bliver du ikke klogere af. Men lytter du, så bliver du meget mere beriget.

Til slut vil jeg citere et gammelt ordsprog, der siger: Der er en grund til, at vi har fået to ører og kun én mund. Det er er fordi, vi skal lytte dobbelt så meget, som vi taler.

Jeg synes, det er en fin huskeregel. Både i livet generelt og i samværet med kolleger og medarbejdere.

Rigtig god ledelse!

NB!

For mere inspiration læs fx følgende bøger:

Charlotte Gad Køhlert: Dialog til en forandring

Peter Holdt Christensen: Motivation i organisationer

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Charlotte blogindlæg Skriv dig op