Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Succesfulde iværksættere har et vækst-DNA

2,763 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 March 2014

Det har vist sig, at succesfulde entreprenører og iværksættere har meget ens personligheder. Faktisk har danske vækstskabere et helt særligt DNA i form af en række fælles personlighedstræk, som kan måles ved hjælp af adfærdspsykologiske personanalyser.

Helt kort handler det om, at succesfulde entreprenører er udadvendte netværkere med selvtilliden i top, der går forrest, vil have indflydelse og som samtidig er ansvarlige chanceryttere, der hader rutiner og detaljer.

Erfaring, viden, kompetencer, branchekendskab, begavelse og uddannelse er selvfølgelig også vigtigt. Men personligheden er faktisk en helt afgørende nøglefaktor for, om der kommer succes ud af iværksætteriet.

Hvordan blev vækst-DNA’et fundet?

Ernst & Young hylder de dygtigste og mest innovative vækstskabere i verden. Hvert år nominerer de en række kandidater til prisen som Entrepreneur of the Year. Ud af de nominerede kårer de vindere i forskellige regioner og kategorier. Og én enkelt årsvinder per land.

I en undersøgelse fra 2011, der blev gennemført i et samarbejde mellem bl.a. Ernst & Young, Copenhagen School of Entrepreneurship, Væksthus Hovedstaden og konsulentvirksomheden Humanostics, inviterede man 92 danske entreprenører, der havde været nomineret i årene fra 2003 – 2010, til at udfylde en personanalyse. Personanalysen, der blev anvendt, hedder PI – Predictive Index.

Det viste sig, at 74% af de succesfulde entreprenører havde helt ens personprofiler.

De succesfulde entreprenør-profiler kan beskrives som: Proaktive, resultatfokuserede, konkurrenceorienterede, fulde af selvtillid, utålmodige, drivende og vedholdende, kommunikerende samt relativt risikovillige med en stor trang til at forandre eller påvirke deres omgivelser.

Den viden er meget relevant. For den giver en overordnet forståelse af, hvad der driver og motiverer iværksættere. Og hvorfor nogle har en større chance for at blive succesfulde end andre.

Investorer kigger efter vækst-DNA’et

Igennem det sidste års tid har jeg arbejdet tæt sammen med en venturekapitalfond, der investerer i softwareselskaber med potentiale til at tidoble deres omsætning over tre år. I løbet af due diligence processen er min rolle at evaluere softwareselskabets ledelsesteam for at vurdere, om det består af netop de personligheder, der skal til for at skabe massiv vækst og solide resultater i et ekstremt hurtigt tempo.

Venturekapitalfonden kigger selvfølgelig først og fremmest på, om selskabet har et stærkt produkt, en unik markedsposition, og om det har en skalerbar forretningsmodel, der er gearet til et globalt marked.

Men derudover kigger de også på, om ledelsesteamet i virksomheden er rigtigt sammensat. Dvs. om teamet har den vækstprofil, der skal til. Om teamet har det vækst-DNA, der kan gøre forskellen.

Vækst-DNA’et skal som minimum være repræsenteret i det samlede ledelsesteam. Men helt optimalt er det, hvis en overvejende del af lederne også har det i deres individuelle personlighed.

Det er min oplevelse, at flere og flere venturekapitalfonde er begyndt at kigge på personprofiler i de virksomheder, de overvejer at investere i. Så vækst-DNA’et er kommet mere og mere i fokus. Men det er ikke kun venturekapitalfonde med store vækstambitioner, der kigger på personprofiler.

Også andre investorer samt iværksætterrådgivere og etableringsvejledere - med fokus på at støtte og hjælpe helt nystartede iværksættere eller talenter, der slet ikke er blevet iværksættere endnu, men ’bare’ går rundt med en god idé - kigger på personlighederne bag idéerne.

For konklusionen er klar: Den gode idé og det unikke produkt er vigtigt. Men det kan ikke stå alene. Hvis de rette personer ikke er med om bord, så bliver det ikke en succes.

Har du selv vækst-DNA’et?

Er du nysgerrig efter, om du selv har vækst-DNA’et? Prøv at svare på spørgsmålene herunder. De kan give dig en indikation på det.

13 spørgsmål til iværksætteren

  1. Har du ’sult’ efter succes, stor konkurrencelyst og behov for at vinde?
  2. Er du proaktiv og handlekraftig?
  3. Vil du skabe forandring, påvirke dine omgivelser og sætte dit fingeraftryk på tingene?
  4. Har du masser af selvtillid?
  5. Er du god til at netværke?
  6. Stortrives du med at skabe kontakt til og tale med mange nye og forskellige mennesker hele tiden?
  7. Falder det dig naturligt ofte at fortælle din omverden om dine successer eller dine nye idéer?
  8. Bliver du motiveret af nye udfordringer – og af at være lidt under pres?
  9. Bliver du demotiveret af dage alene på kontoret med meget papirarbejde og detaljer, der skal ordnes?
  10. Er du utålmodig af natur og kører hårdt på for at se resultater NU?
  11. Bliver du demotiveret af rutinearbejde?
  12. Har du nemt ved at løbe en risiko?
  13. Har du en stor indre motor og masser af energi, så du sjældent bliver træt?

Jo flere af de 13 spørgsmål, du kan svare ærligt JA til, jo større er chancen for, at din personlighed vil gøre det nemt for dig at få hurtig succes som iværksætter. (Eller at din personlighed er egnet til et lederjob eller et sælgerjob i en vækstvirksomhed med meget ambitiøse målsætninger!)

Kan du svare ærligt JA til alle 13 spørgsmål, er der en god sandsynlighed for, at du har vækst-DNA’et i rygmarven. Og chancen for, at du får succes som iværksætter, er væsentligt større, end hvis du ikke havde det.

Note!

Jeg er selv certificeret i Predictive Index - det værktøj, der blev anvendt ved Ernst & Young undersøgelsen. Jeg har arbejdet med det igennem en årrække og har derfor et indgående kendskab til det. På den baggrund har jeg udarbejdet de 13 spørgsmål ovenover.

Spørgsmålene afspejler dog slet ikke den egentlige personanalyse. Dette er derfor en meget forenklet version af personanalysens essens. Altså kan du ikke her få et fyldestgørende eller 100% retvisende resultat. Dette er blot ment som en lille smagsprøve, der kan give dig en idé om, i hvor høj grad, du selv matcher vækst-DNA’et.

Bare for at slå det fast!

Kan man få succes uden vækst-DNA’et?

Ja, det kan man godt. Og afdækning af vækst-DNA’et handler selvfølgelig heller ikke om at sortere i, hvem der kan være iværksættere og hvem, der skal opgive det. Det handler heller ikke om at skræmme potentielle iværksættere væk.

Men det kan give et værdifuldt fingerpeg om, hvor styrkerne hos hver enkelt iværksætter ligger – og hvor man som iværksætter bør overveje enten at opgradere sig selv - eller måske endnu bedre – at supplere sig selv med en eller flere (samarbejds-)partnere eller medarbejdere, der har andre personprofiler og personlighedstræk.

Kan du derfor kun svare JA til få af spørgsmålene – eller slet ingen - så fortvivl ikke. Du kan godt lykkes med at skabe vækst og succes alligevel. Det kræver bare lidt hårdere benarbejde, fordi successen typisk vil kræve noget andet af dig end det, der falder dig naturligt, er mest interessant for dig, og som du har nemmest ved.

Uden hele vækst-DNA’et skal du nemlig i højere grad ud af din komfort zone, når du fx skal lave salgsarbejde. Eller når du fx skal ud og netværke med en masse nye mennesker. Eller når du bliver nødt til at tage nogle chancer og opgive noget af din tryghed? Eller når du bliver nødt til at slippe fordybelsen og glæden ved at gøre din ydelse 100% perfekt, fordi det er tid til at komme ud over stepperne og præsentere kunderne for produktet, selvom det i din optik ’kun’ er 50% klar. Eller hvad det nu er, der kan være din personlige udfordring.

Hver gang man skal ud af sin komfort zone, så koster det en ekstra indsats og ekstra kræfter og energi. Samtidig bliver vi typisk aldrig rigtig gode til det, som ikke ligger naturligt for os. Og spørgsmålet er også, om det kan blive for surt i længden, hvis man som iværksætter hele tiden skal beskæftige sig med noget andet end det, man synes er sjovest.

Af samme grund kan det være et rigtig godt alternativ at supplere dig selv – eller dit team - med en eller flere personer, der har de dele af vækst-DNA’et, som ellers mangler. (Det er også det, man ofte gør i venturekapitalfondenes vækstvirksomheder, hvis ledelsesteamet er mangelfuldt.)

Hvis du vælger at supplere din egen personprofil med en anden, så har det den fordel, at du selv kan fokusere på det, du er bedst til. Og dermed – forhåbentlig - skabe optimal værdi for din forretning netop ved at gøre det. Og så kan den anden lave det, du ikke selv er verdensmester i, men som han / hun til gengæld synes, er det sjoveste og mest spændende.

På den måde kan man stykke vækst-DNA’et sammen af flere personer, hvis den enkelte iværksætter ikke indeholder alle vækst-DNA’ets ingredienser selv. Samlet vil man stå stærkere og dermed have optimeret sine chancer for succes.

Rigtig god fornøjelse med iværksætteriet.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Charlotte blogindlæg Skriv dig op