Hjemmesider er konstant i udvikling og dette skyldes at brugerne bliver mere og mere kræsene med vores hjemmesider.
Kunder og brugere på nettet er gået væk fra at sidde og surfe og er i stedet blevet mere målrettet til at søge sig frem til nøjagtig hvad de vil have.
Vi har i dag de store søgemaskiner som Google, Yahoo og Bing som alle kan finde frem til vores hjemmesider men er det nu også nok?
Har man en hjemmeside eller skal lave en hjemmeside for en kunde er det vigtigt at vægte hvor stor siden er, hvor meget indhold der bliver smidt ind eller om der findes flere produkter.
Er dette tilfældet er det måske en god idé at tilføje en søgefunktion, men hvorfor nu det når vi har Google m.m?
Søgefunktion på egen side:
Med en søgefunktion på din hjemmeside øger du din brugervenlighed på siden og folk vil hurtigere kunne finde frem til hvad det var de ønskede.
Du har nok selv prøvet at søge på Google efter en ting, og kommet ind på en side hvor du ikke har kunne finde det indhold som du rent faktisk søgte på.
Med en søgefunktion kan du øge chancerne for at kunden ikke klikker tilbage og tager næste søgeresultat fra google.
Søgefunktion er mere end blot en søgefunktion:
Det er vigtigt at når du laver din søgefunktion til din hjemmeside at du gør den så brugervenlig som muligt. Det skal forstås på den måde at du begrænser din søgefunktion til kun at hente søgeresultater fra bestemte områder så kunden eller brugeren ikke får en masse ubrugelige søgeresultater. Du kan f.eks nøjes med at søge på produkter eller søge på indhold af siden.
Søgefunktion i dag:
Kigger man 5 år tilbage i tiden havde du et tekstfelt som brugeren kunne skrive i og derefter klikke og få søgeresultater.
Søgefunktionen har udviklet sig meget siden da for at øge brugervenligheden og skabe så hurtige resultater som muligt. så hvad er på mode lige nu med søgefunktionen?
Ved søgefunktion er det moderne lige nu at få det der kaldes "Autocomplete" hvor brugeren får søgeresultater mens de skriver. Dette kan blandt andet ses på Google hvor du får forskellige søgeresultater du kan vælge imellem mens du skriver. Du kan øge brugervenligheden ved at highlight de ord der bliver søgt på. Denne løsning har været anvendt i mange år efterhånden og der er intet nyt i dette.
En nyere søgemåde som er blevet lavet for 2 år siden (Sikkert anvendt før også) men først rigtig er kommet ind på markedet det sidste år er live update af søgeresultater. Har du en webshop med mange produkter kan Live update være en fordel for dine kunder. Live update fungere på den måde at du får søgeresultater imens du taster. Et godt eksempel på Live update kan ses på
Søgning kan ødelægge:
Søgefunktioner kan også være en ulempe eller helt overflødige. Der er f.eks ingen grund til at have søgefunktion på et visitkort hjemmeside. Det er derfor vigtigt at kigge på projektet og se hvor behovet ligger og hvad der ønskes at opnåes ved en søgefunktion. Er der behov for en søgemaskine skal der igen undersøges hvilken form for søgemaskine der passer bedst til ens hjemmeside. Live update eller autocomplete eller en helt tredje.