Du kan lige så godt droppe dine iværksætter drømme, hvis ikke du er i stand til at sælge din idé til andre. Du skal overbevise og gøre andre interesserede i, hvad du kan tilbyde og ikke mindst skabe interesse for dig, så folk gerne vil høre mere.
Ikke bare som iværksætter skal du være i stand til at pitche. Det er alfa omega i mange situationer i din hverdag. Eksamen, jobsamtaler og ja sågar, når du skal overbevise din flirt.
Et pitch skal tease for din forretning
Et godt og sikkert pitch er typisk et minut. Lad os være ærlige. På et minut kan du ikke nå at fortælle alle detaljerne om din forretningside. Derfor, hold det simpelt og enkelt. Fortæl kun det vigtigste og det væsentligste.
Mange har gjort sig kloge på, hvordan man gør. Der findes et hav af modeller for, hvordan et godt pitch er opbygget. Der er ikke en model, der er bedre end andre, men jeg foreslår en simpel og overskuelig opbygning.
Om end det er vigtigt at pitche i alle situationer er nedenstående med afsæt i, hvis du skal pitche din iværksætteridé for andre.
Tænk på det enkle og få disse fire dele med:
1. Indledning: Præsentér på få sætninger en interessant indledning. Henvend dig direkte til din modtager. Et eksempel på dette kan være, at du stiller din modtager et spørgsmål.
Tidligere da jeg skulle pitche mine brugte og billige golfbolde, startede jeg mit pitch med at henvende mig direkte og gøre det interessant og stille spørgsmålstegn ved, hvordan det egentlig kunne være, at man ikke gjorde mere for at genbruge golfbolde.
2. Italesæt et problem: Din forretningsidé skal helst løse et problem - eller sagt på en anden måde - opfylde et behov. Dit problem skal passe til modtageren. Forstået på den måde, at vedkommende skal kunne leve sig ind i problemet og kunne forstå, hvad du mener.
Når man forsøger at pitche billige golfbolde, kan det være en idé at forsøge at tænke på, hvad en golfspiller tænker.
3. Præsentér din løsning: Løsningen skal løse ovenstående problem. Din grundidé. Igen tænk på modtageren og være klar på, hvorfor dit produkt kan være løsningen.
4. Afslutning: Slut dit pitch af, så der ikke hersker tvivl, om du er færdig eller ej. Det skal være klart for modtageren, hvad du vil opnå. Skal han være kunde? Skal han investere penge eller er det sparring, du søger? Han må ikke være i tvivl – gør det derfor klart for modtageren, hvad du vil opnå!
Tænk på det gode budskab. Tænk på hvad der er ”need-to-know” og hvad der er ”nice-to-know”. Det kan hjælpe dig med at skære alt det overflødige i dit pitch fra. Måske lykkes det ikke for dig første gang.
Øvelse gør som sagt mester. Det gælder også, når du skal lære at pitche. Hav fokus på kernebudskabet i din idé. Så er du allerede langt! Om så du sælger dørmåtter, golfbolde eller noget helt tredje!
... og ja - det er altid nemmere sagt end gjort. Heldigvis findes der hjælp at hente. Du er nemlig ikke den første i universet, der ønsker at overbevise andre om en gylden iværksætteridé.