Når du skal sælge din webshop, så kan du nemt lave nogle få øvelser, som gør at du kan få salgsprisen til at stige. Det har jeg selv gjort af flere omgange med succes.
Her er de 6 tips:
1. Hav styr på dine nøgletal
Det vigtigste er uden tvivl at have styr på alle tallene omkring webshoppen. En potentiel køber har ret på at kende til alle aspekter af forretningen, og det er man nødsaget til at vise. Af vigtige KPI’er i en webshop kan blandt andet nævnes:
- Antal besøg
- Besøg fordelt på trafikkilder
- Besøg fordelt på lande, hvis det er relevant
- Konverteringsrate
- Omsætning
- Omsætning fordelt på trafikkilder
- Varelager
- Oversigt over de mest populære varer
- Oversigt over eventuelle gode placeringer i Google
- Vis kundeloyaliteten – hvor mange kunder kommer igen?
- Antal nyhedsbrevsmodtagere
- Nyhedsbrevsomsætning (den er meget værd!)
- Antal likes samt engagement på de sociale medier
- Trustpilot score
Derudover er der oftest også nogle specielle nøgletal for netop din forretning, som kan være relevante at have med. Tænk over hvad du selv ville vide, hvis du skulle købe din egen forretning i morgen.
2. Vis regnskabet frem
Når man er køber af en webshop, så sidder man i langt de fleste tilfælde og tænker at man kan gøre det bedre. Derfor giver det god mening at fremlægge regnskabet, og være helt ærlig omkring, hvor du mener at der kan laves forbedringer. Har du brugt nogle dumme marketingkroner? Har du haft en dyr husleje? Vis besparelserne, så den potentielle køber kan se at der er penge og hente ved ikke at lave samme fejl.
3. Tegn potentiale op
Det er de færreste som er interesseret i at købe en forretning som har toppet. Som sagt køber man oftest en forretning med målet om at gøre noget endnu bedre. Det kan man hjælpe en smule på vej, ved at vise hvilket potentiale som der ligger og venter. Da du startede webshoppen havde du sikkert en masse idéer, tanker og andet om hvordan webshoppen kunne vækste. Fortæl om de idéer. Det kan forhåbentligt inspirere køberen, så han også ser et større potentiale i webshoppen.
4. Fortæl om alle de ting som er svære at værdisætte
Når man driver en webshop, så er der ofte en masse ting, som der er svære værdisætte. De er dog stadig med til at gøre din webshop mange penge værd, og det er faktisk som regel disse ting, der betyder den store del når man sælger en webshop.
Her er et par forslag til ting som du skal have med, hvis de giver mening for dig:
- Er dit brand penge værd? Kender folk i branchen det?
- Har du en blog som er meget besøgt?
- Får du løbende presse-opmærksomhed?
- Hvor meget har din virksomhed tidligere været i pressen?
- Hvor godt fungerer din webshop-platform rent teknisk?
- Hvor meget er automatiseret?
- Er dit design up-to-date eller trænger det til udskiftning?
Der kan også være andre ting, som er helt specifikke for din webshop. Speciellavede funktioner, smarte integrationer eller lign.
5. Lav en professionel præsentation
En fejl jeg alt for ofte støder på, er at man prøver at sælge sin webshop til en skyhøj pris, men fremlægger det hele på en dårlig måde. Det svarer en smule til at ville sælge sin bil, men at man ikke vil bruge tiden på at vaske den inden.
Derfor anbefaler jeg altid, at inden man går i dialog med folk om opkøb af webshoppen, så bruger man en weekend eller to på at lave en præsentation som er i lige i øjet. Det virker meget bedre og er alt tiden værd.
Overvej at lave en ’light-version’ som du kan sende til alle, og skriv så at I kan mødes hvis de ønsker at se resten af tallene. På den måde får du sorteret de useriøse væk. Når I så mødes, så viser du den fulde præsentation med alle ovenstående punkter.
Jeg anbefaler at du laver det som en .PDF eller i PowerPoint.
6. Få lavet en ordentlig kontrakt
Når I er blevet enige om prisen, så kan det virke lettest at selv sammenfatte en kontrakt. Jeg anbefaler dog altid at man bruger de 5-8000 kr. på at få lavet en kontrakt af en advokat.
Det er muligt at man selv synes man får det hele med, men jeg vil garantere dig at din advokat kan komme op med 20 scenarier, som du ikke selv har tænkt på.
Man tænker selvfølgelig ikke at der skulle opstå stridigheder, men hvis der gør, så er det skønt at være ’forsikret’ rent juridisk for en forholdsvis lille investering.
Det var mine råd omkring salg af webshop. En ting som der dog oftest bliver spurgt om bagefter, er så ’Hvor meget kan jeg sælge min webshop for?’. Det er ekstremt svære at svare på, da det kræver at man kender til alle de mange faktorer. Jeg vil dog gerne tilbyde at lave en uvildig vurdering af din webshop, hvis du sender din professionelle præsentation til mig. Held og lykke med salget!