Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Casper Ackermann 5 myter om e-mail marketing

5 myter om e-mail marketing

3.576 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 November 2016

“Men folk bruger jo ikke deres emails mere? De fleste kan ikke fordrage at blive spammet med nyhedsbreve og tilbud på mail. Hvorfor engagere sig i et format som næsten er uddødt”

Denne besked landede i min indbakke her for et par uger siden. Det indledende spørgsmål lød på hvad email markedsføring var for en størrelse og jeg gik straks i gang med at forklare omkring driften af e-mail kampagner, strategi, automatisering og alt midt imellem. På trods af mine, synes jeg selv, gode forklaringer resulterede det alligevel i det ovenstående spørgsmål.

Det har ledt mig frem til dette indlæg, som på baggrund af statistikker og egne erfaringer, gerne skulle mane fem af de mest udbredte myter om e-mail marketing til jorden.

#1 Email marketing er dødt

Email marketing er en af de ældre former for online marketing, men er dog langt fra outdated. De sociale medier bliver benyttet mere og mere til online marketing, da det er muligt at ramme specifikke segmenter. Men hvad med email marketing? E-mails er stadig en vældig effektiv måde at nå sin virksomheds interessenter. Faktisk mere effektiv end de sociale medier. Ifølge en undersøgelse fra IDC & Facebook fra 2015, er email stadig det medie med mest aktivitet sammenlignet med Facebook, TV, spil mm. på smartphones. Derfor er det en marketingkanal man ikke må misse.


I forbindelse med det danske startup SOUNDBOKS’ Kickstarter kampagne i starten af 2016 stod email marketing for ca. 16,5 % af den samlede indtjening, som i alt lød på over 5.100.000 kr. 

#2 Der er ingen der åbner og læser e-mails fra virksomheder

Åbnings- og klikrater varierer alt afhængig af den industri, som afsenderen befinder sig i. Det har Mailchimp undersøgt (http://mailchimp.com/resources/research/email-marketing-benchmarks/). Vores kunders åbningsrater varierer, men vi ser oftest åbningsrater mellem 25-30 %. Det vil sige, at du ofte er garanteret eksponering over for cirka én fjerdedel af dine leads når du benytter email marketing. Der er dog nogle faktorer, der spiller ind i forhold til din åbningsrate. Det er bl.a. størrelsen på og kvaliteten af din liste, hvilken industri du befinder dig i, hvor gode emnelinjer du skriver og lignende. Hvis du har mange leads/subscribers der er ikke er segmenterede, er det sværere at få en høj åbningsrate. Hvis du tilgengæld rydder op i din liste, fjerner inaktive subscribers, sørger for ordentlig segmentering og lignende, vil du have langt større chance for at skabe bedre resultater.

#3 Email marketing fungerer kun B2C

Email marketing er langt fra kun en online marketing taktik, som er forbeholdt B2C virksomheder. Som B2B virksomhed har du gode muligheder for at lave automatiske e-mailserier, der tager dine leads gennem de forskellige stadier som de kan befinde sig på. Hvis du for eksempel sælger et stykke software til erhvervslivet, kan du invitere besøgende på dit website til at downloade et whitepaper omkring dit software. I første mail har modtageren mulighed for at downloade whitepaperen og i den opfølgende mail, som sendes til dem der har åbnet og downloadet whitepaperen sender du et case study, hvori en anden kundes brug af softwaren er beskrevet. Til de af modtagerne, som ikke har åbnet whitepaper mailen, sender du en personlig mail, hvori du siger at det ser ud til at modtageren ikke har fået set på whitepaperen og at han eller hun altså går glip af en masse brugbar viden (vær gerne konkret her). Husk hele tiden at overvej hvor i salgstrakten dine leads befinder sig: https://blog.getresponse.com/use-the-email-marketing-funnel-and-plan-your-subscribers-journey.html.

#4 Email marketing automation er dyrt og tidskrævende

Marketing automation er faktisk mindre kompliceret end det måske lyder. Det gode ved marketing automation er, som det også ligger i ordet, at det kører automatisk. Og her er email marketing et fantastisk redskab. Med systemer som bl.a. Mailchimp kan du for eksempel automatisere din ‘onboarding’ af nye kunder, automatisk opvarme leads (som i eksemplet herover), forsøge at gennemføre mersalg på eksisterende kunder og meget mere. Mailchimps automation funktion kræver at du betaler cirka 65 kr om måneden og i forhold til de resultater som du kan skabe, er det en rigtig(!) god investering. Læs evt. mit indlæg omkring 5 email-automatiseringshacks til webshop-ejeren lige her: www.amino.dk/blogs/casperackermann/archive/2016/08/17/5-email-automatiseringshacks-til-webshop-ejeren.aspx

#5 Email marketing irriterer kunder

Ingen virksomheder er interesserede i at irritere deres kunder og tilmeldte. Mange virksomheder frygter derudover, at deres tilmeldte allerede er ved at drukne i mails, men en undersøgelse viser at 60% af os faktisk kun modtager seks mails eller mindre om dagen fra virksomheder. De resterende 40 % modtager tre eller færre (Myths about marketing, Sam Kusinitz, http://blog.hubspot.com/). Det betyder stadig, at der er konkurrence mellem dig og andre virksomheder om dine tilmeldtes opmærksomhed, men også at dine tilmeldte ikke drukner i e-mails. Så længe de personer, der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, får det de blev lovet ved signup, og hvis du samtidig formår løbende at levere værdi til deres indbakke, skal du ikke frygte for at dine e-mail marketing bliver til en irritation.


Sidder du med nogle spørgsmål omkring email marketing? Så skriver du dem bare herunder i kommentarfeltet. Så skal jeg gøre mit for at svare!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Ackermann skriver Skriv dig op