Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Casper Ackermann 5 email-automatiseringshacks til webshop-ejeren

5 email-automatiseringshacks til webshop-ejeren

6.176 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 August 2016

Som webshop-ejer har du på nuværende tidspunkt måske allerede automatiseret dele af din e-mail kommunikation med dine kunder. Det er måske en email med kundens faktura, en besked når den bestilte vare forlader dit lager, eller noget lignende. Men faktisk er der langt flere muligheder. Det fantastiske ved automatiserede emails er at du kun skal producere og opsætte dem én gang. Herefter arbejder de for dig, uden at du skal røre en finger. Selvfølgelig kan der være tilfælde, hvor du går ind og optimerer, men i udgangspunktet bør det ikke være nødvendigt.

Mailchimp, som er et af de mest udbredte email-marketing softwares, og som samtidig har gode integrationsmuligheder med diverse webshop-systemer, har en rigtig fin automatiseringsfunktion, som du som webshop-ejer klart bør benytte dig af. Med korrekt opsatte automatiske email-serier i Mailchimp kan du nemlig automatisere langt mere end blot fakturaudsendelse.

Herunder kommer jeg med fem email-automatiseringshacks, som du som webshop-ejer bør integrere i din e-mail marketing.



#1 - Udsend spørgeskema efter køb og indsaml relevant kundedata

Efter at en person har købt hos dig, kan det være gavnligt at undersøge den pågældende kunde nærmere. Når din webshop er integreret med Mailchimp, kan du under “Automation” tilføje en automation som ‘trigges’ efter alle køb. Sørg for at emailen med dit spørgeskema først sendes ud, efter at hele købsprocessen er gennemført.

Det vil sige, at kunden med størst mulig sandsynlighed har modtaget sin ordre. Hvis du sender emailen ud 1 dag efter købet, vil du være i risikozonen for kun at få indblik i dele af din kundes købsoplevelse. Sæt derfor delay på din email til at være eksempelvis 6-7 dage, såfremt du har en cirka leveringstid på 2-3 dage. Så er du sikker på at få indsigt i den fulde købsoplevelse.

Sådan ser emailen inklusiv spørgeskema ud for en af vores kunder, Trendday.dk. Her er ‘hooket’ at modtageren får et gavekort efter at have udfyldt spørgeskemaet. Og det virker!

På nuværende tidspunkt har ca. 25% af alle de personer, der har åbnet mailen, udfyldt spørgeskemaet. Det giver Trendday vigtig viden om kundernes holdninger, som de kan bruge til at forbedre forretningen - helt uden at Trendday selv løfter en finger.



#2 - Upsell på produkt

Nummer to hack er en af klassikerne. Forestil dig at du står nede i butikken. Du har lige købt og betalt en pose havregryn, og du er nu på vej ud. I samme sekund som du træder ud af butikken, ser du et stort neonskilt, der blinker “mælk er godt for dig!”. Du kigger fortvivlet ned i din indkøbspose, hvor havregrynsposen ligger mutters alene. Du styrter nu tilbage i butikken og køber en liter mælk.

Ovenstående eksempel er måske en kende søgt, men ikke desto mindre er taktikken en, du som webshop-ejer har mulighed for at udnytte. Lad os sige, at du driver en webshop, der sælger fitnessudstyr. En kunde har bestilt en ‘shaker’ (sådan en  plastikbøtte, man bruger til at blande proteinpulver i) og intet andet.

Efter et par dage bør du overveje, om det ikke er på sin plads at sende kunden et godt tilbud på noget proteinpulver.

Du ved at kunden er i markedet for dine produkter og har redskaberne til også at indtage proteinpulveret, og bedst af alt så har han eller hun allerede handlet hos dig mindst en gang tidligere.

Såfremt din webshop er integreret med Mailchimp kan du igen gå ind under “Automation” og i kategorien “E-Commerce / Retail” vælge “Specific Product” “Follow-Up“ eller “Category Follow-Up“. Her vil forskellen være, at den opfølgende email enten sendes ud på baggrund af køb af et specifikt produkt, eller på baggrund af et køb fra en specifik kategori.

I den opfølgende email kan du eventuelt tilføje en rabatkode og skrive, at den kun gælder i 24 timer. Så giver du modtageren et endnu større incitament, samtidig med at du skaber urgency.



#3 - Venteliste til kunder, der ønsker udsolgte produkter

Det hænder måske at dine produkter bliver udsolgt. I så fald vil det være ærgerligt, hvis du helt mister en potentiel kunde, blot fordi et specifikt produkt ikke er på lager.

For vores kunde TeeShoppen.dk har vi opsat et system, der gør det muligt for besøgende at tilmelde sig en venteliste i tilfælde af at det produkt, som kunden efterspørger, ikke er på lager.

I ovenstående case har vi brugt backinstock.org og integreret systemet med Mailchimp, således at de personer, der skriver sig op til specifikke produkter, også bliver tilføjet til TeeShoppens nyhedsbrevsliste. Vær opmærksom på at Backinstock er Shopify partner, og at TeeShoppen selv er bygget på Shopify systemet. Der findes lignende ‘snart-tilbage-på-lager’-systemer til forskellige webshop-systemer.

Backinstock.org henter selv dit produktkatalog og din status fra Shopify, og giver dig ligeledes mulighed for selv at tilpasse den email-skabelon, som systemet gør brug af. Super effektivt email-automatiseringshack til dig, der driver webshop!


#4 - Winback email-serie

Statistikken taler sit tydelige sprog. I en undersøgelse lavet af econsultancy fra 2015 viste det sig, at 70% af de adspurgte virksomheder mente, at det var billigere at holde på nuværende kunder, end at anskaffe sig nye. Og her er email-marketing igen et perfekt redskab.

Med en automatisk email-serie kan du nemlig automatiske sørge for, at du aktivt arbejder med at få dine allerede eksisterende kunder til at købe igen.

Under Automation” i Mailchimp går du til kategorien, der hedder “Custom”. Her finder du “Add Automation” under "Custom Event Workflow". Klik derefter på “Edit Trigger” og derefter Change Trigger”. Her vælger du så kategorien “E-Commerce” og derunder Purchase Any Product”.

Nu kan du opsætte en email, der for eksempel sendes ud 60 dage efter at personen har købt hos dig. Overvej her hvor lang tid, der minimum går mellem at en person køber første og anden gang hos dig.

Hvis du sætter den til 60 dage har du også en rigtig fin anledning til emailen: Netop at der er gået 60 dage siden at personen sidst købte hos dig. Spil eventuelt på at I savner den pågældende person, og giv eventuelt et godt incitament til at handle hos dig på baggrund af den email. Det kan eksempelvis være ved at give gratis fragt på den næste ordre.



#5 - Velkomstserie på baggrund af sign-up kilde

Det femte og sidste automatiseringshack er i forhold til en velkomstserie. I Mailchimp kan du sætte en serie af emails op, som starter så snart en person tilmelder sig dit nyhedsbrev. Det kan for eksempel være et godt redskab, når du skal varme nyhedsbrevs-tilmeldinger op.

Hvis du ønsker at være endnu mere raffineret, kan du lave velkomsterier på baggrund af, hvor den pågældende subscriber har skrevet sig op til dit nyhedsbrev.

Hvis du for eksempel driver tilmeldinger via partnerblogs, bør din velkomstserie være markant anderledes i dens kommunikation, i forhold til en velkomstserie til subscribers, der skriver sig op via en såkaldt “exit pop-up” på dit website (en pop-up, der viser sig, når det ser ud til at den besøgende er på vej væk).

Det gælder her om at overveje på hvilket stadie den pågældende subscriber befinder sig. En person, der tilmelder sig dit nyhedsbrev via en tredjepartsblog er med stor sandsynlighed langt mindre tilbøjelig til at købe hos dig, end en person, som har tilmeldt sig via en pop-up på dit website.


Sidstnævnte har allerede stiftet direkte bekendtskab med din forretning og må derfor regnes for at være længere fremme i forhold til at gennemføre et eventuelt køb.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Ackermann skriver Skriv dig op