Der er nu snart gået et par år siden jeg lukkede min første store forretningssatsning. En beslutning der afledte en helt masse selvransagelse: Hvad gik galt, hvad var godt og hvordan kan man blive endnu bedre. Med en kuffert fyldt med uundværlig viden om livet som iværksætter valgte jeg at opruste på den ting jeg kunne bedst: Viden!
En af de væsentlige ting mange iværksætter dør på er ganske simpelth: De forelsker sig i produktet/ydelsen og glemmer helt at sælge det. I bund og grund er kunde jo ligeglad med produktet. Det jo hvad produktet kan gøre for kunden der er vigtigt.
Mit firma var ikke undtagelsen. Der var selvfølgelig en lang række ting der spillede ind (en senere blog post til dette)
Men hvad har jeg så gjort:
- Defineret mine svage side
- Lavet en plan for at gøre dem til stærke sider
Jeg er nu godt på vej, hvis jeg selv skal sige det, og i min lille rejse er jeg faldet over et par bøger.
Bøgerne er gode hvis du arbejder med salg, kontaktsøgning samt bare personlige relationer.
How to Win Friends and Influence People
Af Dale Carnegie 1936
Dette er grundbogen for almen kontakt mennesker I mellem. Det er så elementært det der står der, at man til tider føler det er idiotisk. Jeg vil vove at påstå at alt i denne bog er almen viden. Den er bare omsat til håndgribelige cases over oversat til hverdags sitiationer.
Bogen er gammel, visse referencer er ærke amerikanske og lidt flyvske for os danskere. Kan du tilgengæld se gennem ærke patriotisme, skal du onde dig denne bog.
Den er let læst, du får nogle fif til at snakke med folk (Nej det er ikke en selvfølge at man kan det) du får styr på diverse sociale relationer hvordan du kan få vendt en skidt situation til en vinder sag.
Bedømmelse: 9/10
The Psychology of selling
af Brian Tracy 1944
Jeg læste et par blogs hvor de anbefalede denne bog til alle folk der arbejde med salg… Bedste anbefaling ever. Brian Tracy har lavet en grundbog for fundamental salg. Det er håndfaste metoder. Værktøjer du kan tage med ud i marken og bruge direkte.
Tracys kæphæst er helt sikkert, at alle kan lære salg. Men det er noget der skal læres og der skal trænes. Derfor er dette ikke bog du bare lige læser, men bog der kræver du løbende tager stilling til dig selv, dine omgivelser og dine værdier.
Bogen bliver til tider lige ”The american dream” agtig nok til min smag, men de sidste 80% er dermed hver et bogstav værd.
Bedømmelse: 8/10
The Luck Factor 1997
af Brian Tracy
Jeg har hørt denne som lydbog, da jeg ligger meget på vejene for tiden. Denne bog er en mere grundlæggende tilgang til emnet ”Du sår hvad du høster” med andre ord. Heldet forfølger dem der arbejder for det.
Bogen er ikke en ben hård business fif, men ligeså meget et mindset afretter. Kort sagt hvis du forventer at tingene bare er kommet til dem med succes skal du læse denne bog. Alle dem der virker heldige, har ofte arbejdet hårdt for at nå der til.
Hør bogen, hvis du har brug for en mental fine tuning. Tilhører du majoriteten af det danske folk er denne bog for dig. Har du styr på at ting tager tid, dedikation og mål fast arbejde… så er du godt på vej.
Bedømmelse: 7/10