Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mobile marketing med Facebook og Pinterest

3.205 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 February 2012

Annoncører, herunder e-handelssites og brands, vil være tvunget til at lave mobilsites i 2012. Ingen vej udenom. Pinterest og især Facebook får en enorm indflydelse i år, for alle de annoncører som gerne vil tages seriøst på mobilmediet og begge sociale medier, vil gøre det unægtelig svært for alle ikke at fokusere på deres mobilsites. Facebook og Pinterest vil være drivkraften for vækst i mobil-optimerede sites i år.

Du har sikkert hørt om Pinterest – det ”nye” sociale medie som er baseret på interesser. På mobilen fungerer deres mobilsite meget fint – bortset fra når man trykker på billeder og bliver viderestillet til forskellige sites som ikke er optimeret til smartphones.

Pinterest tager udgangspunkt i billeder – og lige netop billeder er noget man ikke gider rode med (tunge og langsomme at hente ned) - derfor afhænger ens succes af hvor hurtigt man kan få lavet ens website til en mobilvenlig side. Billeder i Pinterest som man ”pinner”, er blandt andet linket til e-handelssites. Dvs. hvis man klikker på et produktbillede, vil man blive stillet videre til den oprindelige e-handelssite hvor man kan købe produktet. Kan man forestille sig at man fra mobilen vil købe fra en e-handelssite som ikke er optimeret til mobiltelefoner? Den potentielle kunde vil være væk inden man når at sige ”bounce”.

Pinterest mobil-app og deres HTML5 mobilside er allerede meget populære (m.pinterest.com). Pinterest-app'en er allerede top 10 inden for de mest populære apps på app-stores. Generelt set sender Pinterest mere referral trafik end hvad Youtube, Google+ og LinkedIn gør tilsammen!  

Facebook-reklamer på mobilen kommer

Der har været forskellige rygter om lanceringsdato for hvornår Facebook begynder at vise reklamer i deres app og mobilside (i en eller anden form), men en ting er sikkert - at det kommer. Spørgsmålet er om du er klar?  Facebook har oplyst at der p.t. er over 425 millioner som aktivt bruger Facebook fra mobilen; brugere som Facebook endnu ikke tjener penge på. Hvis man i dag gør brug af annoncer på Facebook (alm. annoncer på web, ”sponserede historier” undtaget), så kan det være relevant at bruge dem på mobilen også. Hertil er det ALTafgørende om man har en mobilvenlig side som man kan bruge som landing-URL.

Af de 4 reklamer som jeg får vist på min Facebook-side i højre side, er der kun én som har lavet en mobilside, og hvor man bliver korrekt viderestillet. Og der er altså tale om større danske brands, så der er nok at gå i gang med for mange virksomheder.

Lav din mobilsite på én dag

Der er allerede flinke Aminoer som har beskrevet hvordan man hurtigt kan lave mobilsite – blandt andet hvis man bruger Wordpress. Se f.eks Mortens råd her: Gør din Wordpress-side mobilvenlig

Jeg har tidligere skrevet om et Google-initiativ hvor man kan se hvordan ens website ser ud på Smartphones, og hvor der er gode tips at hente vedrørende optimering af ens mobilsite.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Babar blogindlæg Skriv dig op