Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kom i gang med din mobil site i dag – Og bliv belønnet af Google

4.305 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 October 2011

En nylig undersøgelse (ifølge Google) viser, at 61% af de brugere som har haft problemer med at åbne en webside fra mobilen, påvirkes i en negativ retning og vil højst sandsynligt resultere i, at brugeren ikke vender tilbage til den pågældende webside.

I takt med, at flere og flere ser websider (og ikke mindst nyhedsbreve) fra mobilen, er det blevet alt afgørende at have en mobilvenlig side. Hvis man f.eks sender nyhedsbreve, så kan man se, hvor mange der åbner nyhedsbrevet fra mobilen. Eller hvor mange der ser en side fra mobilen. Sidstnævnte kan man se i Google Analytics :  besøgende –> mobile –> mobile enheder –> vælg evt. destinations side for at se, hvilke sider der bliver set via mobilen – det er nemlig ikke de samme sider som bliver set via mobilen som når man browser fra desktop. Dette kan man også bruge til at fastlægge indholdet til sin mobilside. (alternativt kan man også bruge advanced segments)

Fra web analytics til App analytics

Hvis man allerede har en mobilside eller app, så husk Google analytics eller anden tracking (Flurry er et godt alternativ til app analytics http://www.flurry.com/product/analytics/index.html)  – det hjælper med at se, hvordan brugerne navigerer på siden/i appén og dermed danne grundlag for videre optimering. Hvis der er stemning for det, kan jeg gå i dybden med app analytics i et separat indlæg.

Hvis man ikke selv har ressourcer eller råd til at skræddersy en mobilside kan man starte med at bruge Google´s gratis tjeneste til at lave en mobilvenlig side http://www.google.com/sites/help/intl/en/mobile-landing-pages/mlpb.html Jeg har leget lidt med løsningen som er supersimpel – men dog noget begrænset. Hvis man blot vil teste mobile marketing af, så kan man lige hurtig lave en mobilside. Hvis man er seriøs omkring sin webshop eller side vil jeg helt klart anbefale, at man selv laver sin mobilside.

Google belønner mobil-optimeret sider i form af billigere Adwords

Har man en mobil-optimeret side kan man nu via Adwords få mere trafik til billigere penge. Rationalet er, at den bedste oplevelse på mobilen finder sted, når siden er mobil-optimeret. Hvis man f.eks kører Adwords og har sat en kampagne til at målrette mobilbrugere til en side som er mobil-optimeret, så vil man kunne tiltrække flere besøg til en mindre pris i forhold til sider som ikke er optimeret – For at se en reel effekt vil jeg anbefale, at man adskiller ens webkampagner fra mobilkampagner i Adwords.

Husk redirects

Hvis man allerede har en mobilside, skal man huske at lave redirects dvs. alle som tilgår en hjemmeside (via mobil) bliver automatisk redirectet til mobilsiden – her skal man huske at skabe en mulighed for at se den oprindelige html-side.  F.eks. hvis man indtaster www.eksempel.dk fra mobilen skal siden automatisk redirectes til m.eksempel.dk med en mulighed for, at brugeren kan vælge at tilgå www.eksempel.dk 

Man bør også overveje om Ipad-trafikken skal redirectes til mobilsiden. Det kan man kun afgøre ved at prøve sig frem og teste om brugerne konverterer bedre. 

Jeg får en del spørgsmål vedr. om man skal satse på en mobilside eller app – hvis der er stemning for det kan jeg prøve at skrive separat omkring dette emne. Medmindre det allerede er blevet beskrevet? Kan nemlig ikke umiddelbart finde noget i Amino arkivet

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Babar blogindlæg Skriv dig op