Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino Facebookannoncering.

Opskriften på succesfuld Facebookannoncering

Skrevet af:
11. november 2019 | 4.129 Visninger | 18 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Anders Hahn

Ekspertblogger på Amino Facebookannoncering.

Mit navn er Anders Hahn Madsen og jeg er ny ekspertblogger på Amino. Hvis du er en gammel ræv, der har været på Amino længe, kan du måske genkende mit navn. Jeg har nemlig arbejdet på Amino for 5 år siden og senere var jeg med til at stifte Saxis, hvor jeg var marketingchef. Nu er jeg bare ven af huset :-) 

Til daglig er jeg selvstændig marketingkonsulent med speciale i Facebookannoncering. Her på min ekspertblog vil jeg kloge mig på mit yndlingsemne; Facebookannoncering! Og nu til sagen.

Før du rigtig kan få udbytte af din Facebookannocering, er der nogle ting du skal have styr på. Det kan være lidt bøvlet, men det er en rigtig god investering, og afgørende for om din Facebookannoncering bliver en succes.

  1.  Facebook Pixel

Det første er Facebookpixlen, som er et lille stykke kode, der skal implementeres på dit site. Din Facebook Pixel er nøglen til at din annoncering bliver en succes, da den i praksis fungerer som din private lille superhjerne, der kan skabe mirakler, hvis den bliver brugt rigtigt. Helt lavpraktisk sender den data fra dit website til Facebook, og sørger bl.a. for at det er muligt at tracke brugernes adfærd når de lander på dit site. Derudover kan den hjælpe dig med at finde nye kunder.

Pixelen bliver “klogere” jo mere data, der kommer igennem. Lad os antage at du har en webshop der sælger sko, og har lavet en målgruppe på Facebook, der indeholder folk der har vist interesse for sko. Den målgruppe er rigtig stor, og der er derfor stor forskel på, hvor interesserede disse folk er, i dine sko. 

Facebookpixelen kan regne ud, hvilke af de folk i målgruppen, der er mest interesserede i at købe dine sko, og dermed hvem der skal se annoncerne først og hyppigst. Jo mere data pixelen har, jo bedre bliver den til at regne ud, hvem der køber dine varer, og det bliver dermed billigere for dig, at finde frem til dem der køber. 

Det er derfor meget afgørende for om din Facebookannoncering bliver en succes.

  1.  Struktur på kontoen

For at du kan optimere dine kampagner, annoncesæt og annoncer så effektivt som muligt, er det utrolig vigtigt at du har en overskuelig struktur på din annoncekonto. Der er mange måder at gøre dette på, og i sidste ende er det et spørgsmål om hvad der fungerer for dig. Det vigtige er, at du føler at du får et godt overblik over kompagnernes performance.

Jeg plejer(i langt de fleste tilfælde) at inddele i 3 steps; 

  • Bred annoncering - Folk der ikke kender til din virksomhed i forvejen.

  • Remarketing - Folk der kender din virksomhed, men ikke har købt/konverteret.

  • Retention - Folk der har konverteret, som du vil have genaktiveret.

For at du skal få det fulde udbytte af den struktur, er det vigtigt at du husker at ekskludere nedad. Det betyder, at du i bred annoncering, skal ekskludere alle dem, der har vist interesse for din virksomhed, og i remarketing skal du ekskludere alle dem der har handlet med din virksomhed, så du ikke får blandet målgrupperne sammen.

  1. Godt content

Der er rigtig mange andre, der annoncerer på Facebook, og derfor er det vigtigt at dit content (Videoer, billeder og tekster) fanger opmærksomhed hos målgruppen med det samme. 

Det er en videnskab i sig selv, men der er nogle generelle ting man kan sige om det. 

  • Det vigtigste skal komme først. Du har få sekunder til at fange folks opmærksomhed, så kom ud med dit budskab med det samme.

  • Fortæl folk hvad du vil have dem til. Husk altid at have en call to action på dit billede eller din video. “køb nu”, “læs mere”, “bestil tid” eller hvad du vil have folk til.

  • Vær ikke for fin til de nemme point. Hundehvalpe, hurtige biler, smukke kvinder. Det kan sagtens fungere, selvom det ikke har noget som helst med dine produkter at gøre, og så længe det er gjort på en underholdende måde.

Det kan godt betale sig at investere i noget ordentligt content - din Facebookannoncering er aldrig bedre end det content du viser folk :-)

  1. Data

Det helt store buzzword i dette årti. Da jeg nævnte at Facebooks Pixel kan regne ud hvem der vil købe dine produkter, mente jeg selvfølgelig, at den kigger på de personer, der har købt/konverteret på dit site, og ser hvad de har til fælles. Ud fra det, kan den hurtigt se hvilke personer der køber dine varer, og hvem der ikke gør. Det gør det selvfølgeligt nemmere og billigere at finde nye kunder og som altid, når det handler om data - jo mere, jo bedre.

Har du styr på alle ovenstående elementer, inden du starter din Facebookannoncering, kan det ikke gå helt galt. 

Hvis du har idéer til emner eller feedback, så skriv en kommentar under blogindlægget. Men husk at være sød :-) 

 

Læs også


Kommentarer

MetteJeannot   den 14-11-2019 kl. 10:11

Super indlæg! :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lennart Dahl   den 14-11-2019 kl. 10:42

Tak, for et godt indlæg - Som jeg forstår det, kan Facebook Pixel kun bruges til sider med webshops, hvor der købes/ konverteres. Jeg er behandler og på min side kan man klikke sig til et bookingsystem og booke en tid til behandling. Så der er ingen køb/konverteringer på min side som Pixel kan læse og dermed tænker jeg at der ikke kommer nok data som kan bruges til noget, eller hvad?  :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Emil Mikkelsen   den 14-11-2019 kl. 11:19

Jo det kan du bestemt Lennart. Der vil en konvertering så være en udfyldt formular, et opkald eller, hvad du nu sætter den til. Det kan du opsætte med en skræddersyet Pixel :-).

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anders Hahn   den 14-11-2019 kl. 11:36

Hej Lennart

Selv tak :-)

Facebooks pixel kan bruges på alle typer konverteringer - det er dog afgørende, at konverteringen foregår på dit domæne, da du typisk ikke kan få din pixel installeret på andre domæner.

I tilfælde af, at konverteringen sker på et andet domæne, som eksempelvis et bookingsite, kan du lave en konvertering, når du sender folk videre. Det er ikke helt lige så godt, men meget bedre end ingenting :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Peter Ottendahl   den 15-11-2019 kl. 10:06

Hej Anders

Godt og relevant indlæg! Særligt vild med at man ikke skal være for fin til de billige point ;-) Vi er også glade for din hjælp i Kontolink (http://www.kontolink.com)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Lars Ewald   den 19-11-2019 kl. 08:18

Tak for et godt indlæg. Du skriver på end in pædagogisk måde, så vi der måske har mindre erfaring, kan være med. Tak.

Er kommentaren brugbar? 1 0
SorenAsmus   den 19-11-2019 kl. 08:43

Godt og relevant indlæg! Jeg har også et websted, og jeg tror, ​​det virkelig hjælper

Med venlig hilsen,

SorenAsmus from https://probolan50.dk/

Er kommentaren brugbar? 1 0
Allan.S   den 27-11-2019 kl. 12:42

Den tager vi med her fra Secrethotelguide.

http://www.secrethotelguide.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
irumlailoo   den 29-11-2019 kl. 07:56

Så der er ingen køb/konverteringer på min side som Pixel kan læse og dermed tænker jeg at der ikke kommer nok data som kan bruges til noget, eller hvad?lailoo com

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anders Hahn   den 29-11-2019 kl. 09:27

Hej @irumlailoo

Nej du har ret, der er ikke nok data, til at vi kan bruge pixelen til at finde kunder - dermed ikke sagt, at du ikke kan få noget ud af Facebookannoncering :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jakob   den 04-12-2019 kl. 21:14

Rigtig fin læsning og nogle gode pointer du kommer med. Vi arbejdede utrolig meget med Facebookannoncering på min praktikplads i den digitale marketing afdeling. Og der lærte vi hurtigt at det er meget vigtigt at dit billede på din annonce passer til selve teksten " content" vi indså nemlig at dette spillede en vigtig faktor når det kommer med Facebookannoncering. Når det kommer til SEO delen i Facebookannoncering har den ikke en særlig stor betydning det der betyder mest angående Facebookannoncering er den målgruppe som du gerne vil skyde ud til, og om den er skræddersyet nok.

Jeg arbejder med SEO og skriver artikler for https://maeglerinfodk.webnode.dk/ som er en hjemmeside hvor der bliver postet artikler og blogs op. Måske jeg burde begynde med Facebookannoncering så langsomt.

Er kommentaren brugbar? 1 0
jules hansen   den 16-12-2019 kl. 16:34

bare min tanke er den samme som din

Er kommentaren brugbar? 1 0
irumlailoo   den 20-12-2019 kl. 07:18

Hej Anders

Godt og relevant indlæg! Særligt vild med at man ikke skal være for fin til de billige point ;-) Vi er også glade for din hjælp i Kontolink (https://www.gridhosting.co.uk/)

Er kommentaren brugbar? 1 0
saffer   den 02-01-2020 kl. 11:51

This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. I love seeing blog that understand the value of providing a quality resource for free.

https://www.servercolocation.uk/

Er kommentaren brugbar? 1 0
Gamblii   den 06-01-2020 kl. 15:18

Tak for en god gennemgang og brugbare pointer.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mads Loichtl   den 15-01-2020 kl. 11:40

Super fint indlæg Anders.

Jeg sidder i Facebook afdelingen på arbejdet og er i færd med at undersøge hvor vidt min kunde skal på Facebook. Virksomheden https://induclean.dk/, som har været yderst tilfreds med mine aktiviter på Google Ads vil gerne nu på Facebook.. Jeg mener selv at det ikke er nødvendigt at kunden udelukkende henvender sig til B2B. Noget du vil knytte en konmentar til ?

Hilsen Mads

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mette   den 10-02-2020 kl. 11:58

Fantastiske forklaringer! Mange tak.

Er kommentaren brugbar? 1 0
gridhost   den 11-02-2020 kl. 07:23

Tak for en god gennemgang og brugbare pointer. Super indlæg! :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Anders skriver


Om Anders Hahn

Jeg hedder Anders Hahn Madsen og jeg hjælper
virksomheder med at skalere deres online forretning
via annoncering på Facebook og Instagram.

www.andershahn.dk

I mit arbejde trækker jeg på mine erfaringer fra de
sidste 5 år, hvor jeg har siddet med budgetter på op
til 750.000 kr om måneden. Jeg har haft flere
forskellige roller i virksomheder, men altid arbejdet
med online markedsføring, og jeg har derfor en
bred forståelse for de forskellige kanaler.
Jeg har speciale i webshops med store budgetter og
B2B virksomheder med atypiske kunderejser.

Find mig på LinkedIn



Seneste kommentarer


Seneste kommentarer


Seneste kommentarer