Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan du holde et inspirerende foredrag om din virksomhed?

3.398 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 November 2010

Du har hørt nogle super gode af slagsen, og du har helt sikkert hørt en masse dødsyge. Uanset hvor i Danmark eller udlandet du deltager på konferencer, messer, uddannelser eller shows, så udgøres adskillige indlæg af virksomheder, der er blevet overtalt til at stille op og fortælle om egne praktiske erfaringer. Typisk er det direktøren, ejeren eller stifteren der er blevet bedt om at inspirere deltagerne med historien om, hvordan virksomheden krøb fra den kolde kælder (uden salt til et æg) og til de bonede gulve, hvor millionerne nu skylder ind over virksomheden.

Foredrag om virksomheder kan være fantastiske, når de bliver fortalt til ære for og med udgangspunkt i at tilfredsstille et publikum – og modsat kan de være katastrofal ringe, når den bliver leveret som show-off, standard præsentation og uden tilpasning til deltagerne.

Hvad med dig? Kan du fortælle historien/ holde et foredrag om din virksomhed, så det inspirerer andre eller er det gab og rullende øjne, du møder, når du åbner munden? Styrker du dit personlige brand og din virksomheds brand, eller devaluerer du nærmere disse, når du fortæller andre historien om dig og din virksomhed?

I dette Amino indlæg vil jeg give dig lidt inspiration til, hvad du kan fokusere på i dine indlæg, så din fortælling om din virksomhed bliver givende for dit publikum, og dermed også givende for dig selv.  

Forleden var jeg inviteret til årets kåring af entreprenører i Danmark.  Arrangørerne havde logisk nok spurgt direktøren hos sidste års vinder virksomhed, om han kunne inspirere alle de fremmødte entreprenører med et indlæg. Det havde han takket ja til. Han var første indlægsholder, og intentionen fra arrangørens side har helt sikkert været at åbne med et brag af en succeshistorie. Succesfuld virksomhed ja, men succesfuld historie, bestemt nej. Hold da kæft hvor var det kedeligt, uinspirerende og ligegyldigt.

Som en af de få vågne deltagere, sad jeg tilbage med en opfattelse af, at uanset hvor godt virksomheden gjorde det økonomisk, så måtte det være en dødssyg virksomhed at være en del af. Formålet var selvfølgeligt, at inspirere andre i salen til at arbejde målrette mod også at skabe en vækstvirksomhed. Resultatet blev et helt andet. Jeg fik mere lyst til at blive lønslave. Jeg kan ikke forestille mig, at nogen af de tilstedeværende deltagere vælger denne virksomheds produkt, hvis de får brug for det i fremtiden.

Måske vil direktøren selv mene, at han gjorde hvad han kunne. Det håber jeg ikke. I så falde skulle han have takket nej til at holde indlægget eller fundet en kollega med større kommunikative talenter og en sand lyst til at inspirere andre.  

Når du går på scenen som erhvervsperson, uanset om du en mands hær eller stor virksomhedsleder, er det vigtigste at du har øje for dit publikum – deltagerne. Mange tror, at de er i mål, når de har pleaset arrangøren, ved at sige ja til at stille op som indlægsholder. Siger du ja, så må du gå hele vejen og udvikle et indlæg, der sidder lige i skabet. Resultatet af et dårligt indlæg giver ikke bare en neutral reaktion fra deltagernes side, worst case glemmer de det aldrig, men vil huske dig for et umådeligt ringe indlæg.

Inden du fremover siger ja til sådanne indlæg, skal du derfor være meget bevidst om, hvorvidt du reelt kan inspirere præcis den målgruppe der er tale om, og om du har tid, lyst og evner til at lave et ordentligt indlæg, der rent faktisk rykker deltageren. Drop de dårlige undskyldninger om at du ikke har haft tid, at du ikke er nogen stor taler, at deltagerne ikke forstod hvad du mente osv. Har du sagt ja, så er der ingen undskyldning for at holde et dårligt indlæg.

Her er nogle få simple råd, som du med fordel kan have for øje, næste gang du skal holde et indlæg, hvor du ud fra egen historie og virksomhed, skal inspirere andre med din fortælling.

Vær dig selv!
Som altid lyder dette udsagn banalt. I foredragssammenhæng er det dog alt afgørende. Mange erhvervsfolk går på scenen som konsulenter, der skal sælge, overbevise eller bevise at de er ufattelig kloge og kompetente. De træder ind i en rolle, der gør dem uoriginale og fjerner dem fra deres sande jeg.
     Er du fra Als, så sørg for at spille på dette. Prøv ikke at tale dansk, når du nu ikke kan J Din dialekt adskiller dig fra andre, og i sidste ende vil deltagerne finde det sympatisk.  Vis publikum hvem du er som menneske. Fortæl dem om dit eget liv og det der brænder i dig. Pas på med klicheer om, at du er sat i verden for dine medarbejdere, at du er født til at sælge affaldssorteringsmaskiner, eller at du blev født med et helt specielt iværksættergen, ledelsestalent eller andet fra denne skuffe.  Skulle du have nogle svagheder eller/ og historier hvor tingene er gået galt for dig, så husk at have dette med, hvis dit indlæg er i Danmark. Dine dyrekøbte erfaringer skulle deltagerne jo gerne undgå, når du har inspireret dem.  

Erkend at inspiration ikke er fakta og viden!
At inspirere andre i foredragssammenhænge handler ikke om at flytte viden dit hoved til deltagernes eller at du overdynger dem med fakta, som nøgletal og historiske data. Sagt lidt naivt handler inspiration om, at du giver dine deltagere tro, håb og kærlighed. Tro i den forstand, at deltagerens tro på egen succes bliver forstærket med dit indlæg. Håb i den forstand at lysten, drivet og håbet motiveres. Kærlighed i den forstand, at du som indlægsholder ærer dit publikum. Du viser dem, at du er der for deres skyld, interesserer sig for dem og deres verden. Du presser ikke din viden og verden ned over dem, og du hævder ikke, at din vej er den eneste rigtige. Du giver kærligt fra dig til fri inspiration.  

Underhold dine deltagere, så de griner højlydt
At få folk til at grine, er og bliver bare en fantastisk måde, at vinde sympatien hos et publikum. Gør det på din måde. Er du underspillet jyde, så udnyt dette. Er du smart i en fart Københavner, så udnyt det.  Bare husk selvironien. Ironi og sarkasme er gode fortælleværktøjer, men brug dem varsomt – specielt i Danmark - så du ikke bliver sjov på andres bekostning. At underholde sine deltagere betyder ikke, at du skal stå og fyre jokes af. Kan du få dem til at grine af nogle skarpe pointer, kontroversielle resultater eller skæve holdninger, så er det super. At høre andre grine, når du selv griner, giver en selvforstærkende effekt. Får du dit publikum til at grine, så opnår du med stor sandsynlighed en langt mere effektiv word-of-mouth effekt efterfølgende og chancen for at blive inviteret til at tale igen, bliver mange gange større.

Fortæl noget deltagerne ikke ved i forvejen.
Uanset om du ofte holder indlæg eller om deltagere kender dig i forvejen, så overrask dem. Sørg for at have et par pointer, der sidder lige i skabet og giver dem noget forundring. Det kan være seriøse budskaber eller decideret tåbelige konklusioner, der umiddelbart er langt ude i skoven, men selvfølgelig fortsat har et gran af sandhed i sig. Det kan være nye resultater, der fejer benene væk under deltagerne. Her er fire eksempler - 2 tænkte og to fra det virkelige liv :-):

”Forleden holdt jeg vejret 20 minutter og 10 sekunder under vandet”, (Stig Åvall Severinsen)
”Amazon.com er 3 % New Economy og 97 % negersved”, (S. Møller)
”Inden jeg åbnede labrelaver.nu, boede jeg 15 år på et nonnekloster”, (Nonna Frækkesen)
”Chancen for at få succes som iværksætter stiger med 433 %, hvis du liker Amino”, (M. Thorbårg)

Drop den altid røvkedelige standard PowerPoint præsentation
Som retorikerne siger, så dør der dagligt hundredvis af budskaber i alvorlige PowerPoint ulykker. En kedelig slide præsentation er dræbende for inspirationen. Den hjælper dig primært med at holde en kronologi, logik og tidsplan i dit indlæg. Du sagtens klare uden kedelige slides og publikum vil elske dig for det. Hvis du alligevel vælger at bruge slides, så gør dette med omhu. I stedet for at stå og remse dine imponerende omsætningstal op, kan du uden at nævne disse mundtligt, have disse kørende i baggrunden. Dermed viser du, at du har opbygget en sund forretning, men du siger det ikke selv. Sørg for at have få essentielle slides med få budskaber eller billeder. Stå aldrig og rems pointer op fra en slide, og undgå at du hele tiden vender dig væk fra publikum for at glo på, hvad du selv har skrevet.

Giv deltagerne noget wauw
Sørg for at få forklaret til fulde, hvorfor opdragsgiveren gerne vil have netop din historie. Hvad er det præcist deltagerne skal inspireres med? Hvorfor mener andre, at du er interessant som både person og som virksomhed? Hvor er det præcist, at du adskiller dig fra andre af din slags? Fra dine konkurrenter? Hvor er du gået i mod strømmen og har brudt med normen?  Hvis du er i tvivl om dette, så få nummeret på nogle af deltagerne, ring til dem og hør, hvad de gerne vil høre fra din mund.

”Jeg headhunter ikke personale, jeg hearthunter mennesker”, (Thyra Frank, Plejehjemmet Lotte)
”95 % af vores medarbejdere er aktionærer i vores virksomhed”, (Kenneth Iversen, Unimerco)
”Jeg satsede alt hvad jeg ejede, og har nu solgt 1,5 million DVD´er”, (Charlotte Bircow)

Præmissen for indlægget
Det er vigtigt, at du helt indledningsvist sætter rammen for dit indlæg, så du forventningsafstemmer med dit publikum helt up-front. Måske har de læst om dit indlæg i programmet, men kender dig ikke på forhånd. Mange indlægsholdere bliver ”bortdømt” af deres publikum, fordi de taler om noget andet end det der står i programmet.  Sørg altid for at godkende det som arrangøren skriver om dig (inden programmet trykkes), så du ikke skal stå og tale om noget bavl, som slet ikke er dig. Dit udgangspunkt – uanset hvem du er – må aldrig være, at publikum ved hvem du er, kan lide dig, ved hvad du arbejder med osv. Du skal altid tænke publikum som en blandet landhandel, hvor nogle kender dig i forvejen og glæder sig til at høre dit indlæg, mens andre ikke aner hvem du er, og som udgangspunkt slet ikke gider høre på dig. Hvis du arbejder ud fra denne præmis, vil du med stor sandsynlighed få thumbs up fra langt flere deltagere, når de slutteligt klapper dig ned fra scenen.

Der er mange andre aspekter, som du kan have fokus på, og dem skal jeg nok komme tilbage og beskrive nærmere, hvis det har interesse hos jer?

Jeg vil slutte dette Amino indlæg med et STORT TILLYKKE til virksomheden Mita-Teknik, der vandt titlen som årets entrepreneur i Danmark. 220 ansatte og et overskud på 172 mio. er en bedrift, der er til at forstå. Nu håber jeg så ikke, at direktøren for Mita-Teknik, stiller sig op til næste års Award show, og holder en gabende kedelig præsentation om, hvor ufatteligt fede de er, fordi de er så og så fantastiske. Risikoen for at han gør det, er deværre større end chancen for at han vitterligt inspirerer (hvis vi ser på den generelle tendens).

Held og lykke med jeres kommende fortællinger om jeres virksomhed. Husk, at det kræver træning, at blive en god fortæller og foredragsholder. I næste indlæg her på Amino vil jeg beskrive, hvordan I flere gange kan komme ud og fortælle jeres historie, og hvordan I løbende bliver bedre til dette.  

-slut-

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Anders blogindlæg Skriv dig op