Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Anders Eiler Nyt firma i et “blod rødt” marked

Nyt firma i et “blod rødt” marked

1,115 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 March 2024

Sidst jeg for alvor var aktiv på Amino var i midt-slut 2010’erne, da vi havde Meebox og kæmpede mod de store, etablerede spillere, på et rødglødende webhosting marked. 

 

De af jer, som har læst med herinde nogle år, kan nok huske det. 

 

Vi solgte Meebox til Simply.com (dengang Unoeuro) i slutningen af 2016, og jeg fortsatte i 6 år hos den koncern, som Simply er en del af (dengang hed det Zitcom, i dag team.blue). Kort efter Meebox blev en del af koncernen, købte vi også DanDomain, og jeg blev først udviklingschef og dernæst CSO for DanDomain webshoppen. Der kan man igen tale om at være i et ganske konkurrencepræget marked. 

 

Det eventyr stoppede for mit vedkommende for et år siden. Da vi solgte Meebox til Zitcom, blev jeg en del af en organisation på ~40 mand. Da jeg valgte at stoppe i DanDomain, var organisationen >2.000 mand på tværs af Europa. Jeg må bare erkende, at jeg fungerer bedre i et lille/mellemstort setup, end jeg gør på mellemlederniveau i et kæmpe selskab.

 

Foråret 2023 brugte jeg på så lidt, som muligt. Det var sgu nok meget godt, efter 15 år med fuld fart som iværksætter og “intrapreneur” (som man kalder det, når man prøver at fastholde iværksætterhånden som en del af en større setup). 

 

I forsommeren kunne jeg dog mærke iværksættergenet igen begyndte at røre på sig. Fra min tid i DanDomain har jeg talt med 100-vis af webshopejere, og mange af dem kæmpede med samme problem: Kundeservice. 

 

Der var (og er) masser software til det, men fælles for dem jeg talte med var, at de oplevede, at det enten var alt for dyrt eller alt for kompliceret. 

 

Det fik mig til at tænke: Det kan simplethen ikke passe, at der ikke findes noget, som kan løse det behov! 

 

Og det fik mig til at starte Herodesk.io - et simplere og billigere helpdesk værktøj til små og mellemstore virksomheder.

 

Det var indflyvningen! (lidt lang, bevares, men jeg føler at den kontekst er nødvendig). 

 

Den her blogpost handler om de overvejelser jeg hart gjort ifm. at starte en ny virksomhed i et marked, der allerede vrimler med konkurrenter og alternative løsninger. 

Red Ocean vs. Blue Ocean

Når man analyserer konkurrencesituationen på et marked, er det ret normalt at tale om det som “red ocean & blue ocean” (læs bogen af W. Chan Kim, hvis du synes, det er spændende). 

 

Et “red ocean” beskriver situationen hvor du skal konkurrere i et eksisterende og etableret marked. Du skal finde en konkurrencefordel eller en særlig vinkel, udnytte eksisterende behov hos kunderne og differentiere dit produkt eller priser, og kort og godt slå konkurrenterne! Sagt med andre ord: Det er meget konkurrencepræget. 

 

Et “blue ocean” beskriver den modsatte situation. Her bevæger man sig ud på et nyt marked med ingen eller få konkurrenter. Du skal skabe behovet hos kunderne vha. Innovation eller differentiering, og tiltrække det, som teorien kalder “non-customers”, altså personer som endnu ikke ved, at de skal bruge dit produkt, men som vil købe det så snart, at de finder ud af det. 

 


 

Helpdesk software, kundeservice programmer, live-chat systemer osv. er et “blod rødt marked”, fyldt med verdensklasse levereandører der allerede servicerer tusinder og atter tusinder kunder på verdensplan. Så hvorfor pokker gå ind i sådan et marked? 

 

Der er åbenlyst fordele og ulemper ved at gå ind i både “blå” og “røde” markeder. Det kræver en hel bog at analysere dem alle i dybden (fx førnævnte). Det interessante er dog, at stort set alle fordele kan vendes til ulemper og omvendt, afhængigt af ens tilgang til det. 

 

Starter man i et “blue ocean” har fordelene af lav-til-ingen konkurrence, fordi det er et nyt marked. Det er godt, for det åbner for, at man kan komme ind og dominere markedet (indtil det bliver “mainstream” og der kommer mange konkurrenter til). Et super eksempel er Whistleblower Software. De har gjort det fantastisk godt og formået at etablere sig selv på tværs af Europa på rekorttid! 

Ulemperne ved at gå ind i et “blue ocean” er imidlertid, at du skal uddanne kunderne i, hvad dit produkt er, hvad det kan, og hvorfor de skal købe det. Det kræver en massiv indsats i salg og customer success. 

 

Et “red ocean” er super konkurrencepræget. Du skal ikke først uddanne kunderne i, hvorfor de skal bruge dit produkt. Det ved de allerede. Omvendt er du nødt til at differentiere dig selv fra konkurrenterne med enten priser eller innovation (eller begge), for at have en chance. 

At være innovativ og opfindsom spænder iøvrigt breddere end blot selve produktet. Det gælder også hvordan du får nye kunder (salg/marketing) og kundeservice (her er Luksusbaby et glimrende eksempel). 

 

Herodesk’s entré i et red ocean

Med førnævnte i mente, beskriver jeg herunder, hvordan vi med Herodesk vil gå ind i et “red ocean” og etablere os:

 

  • Vores produkt skal være simplere end alternativerne. Fuld fokus på “the job to be done”: Vi skal facilitere og hjælpe vores kunder med at give verdensklasse kundeservice, så let, som muligt

  • Vores produkt skal være billigere end alternativerne. Henover de sidste ~5  år har markedslederne løbende hævet priserne igen og igen. Helpdesk software og andre kundeserviceværktøjer er blevet for dyrt. Herodesk bliver tilgængeligt for vores kunder til en pris, som hverken er urimelig eller kunstigt høj.

  • Vi skal tilbyde noget unikt. Vi har allerede bygget integrationer til DanDomain, Shoporama & Ideal.shop - tre danske webshop systemer som tilsammen har mere end 6.000 kunder. Ingen andre helpdesk systemer integrerer med disse! Vi vil fortsætte denne strategi i fremtiden og løbende tilføje flere danske og europæiske platform-integrationer (se bare Sverige - det er samme scenarie, blot med andre platforme)

  • Vi vil være forkæmpere for små og mellemstore virksomheder. Altid på deres side og hjælper dem med at få success med deres forretning, ved at gøre dem i stand til at give verdensklasse kundeservice.

  • Vores produkt er vores vigtigste aktiv, men vores kunder er den ilt, vi skal bruge, for at kunne trække vejret. Tæt samarbejde med kunderne omkring produktudvikling og best-in-class kundeservice er vores fundament



Selvom Herodesk etablerer sig i et blod-rødt marked, er jeg helt overbevist om, at vi ved at implementere ovenstående kan etablere os og gøre en positiv forskel for små og mellemstore virksomheder. 

 

Vi gjorde noget lignende i Meebox. Det virkede. Teorien er på plads og planen er lagt. Herfra handler det om eksekvering! Netop dét vender jeg tilbage om i et af de næste blogindlæg. 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Anders skriver Skriv dig op