Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Amino Blogs Blog om nyt på Amino 10 tips til at starte og skalere din freelanceforretning

10 tips til at starte og skalere din freelanceforretning

1,302 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 November 2021

Drømmen om at sige sit vante 9-17 job op, og starte sin egen freelanceforretning er blevet nemmere end nogensinde før, og i takt med at efterspørgslen på specialiseret arbejdskraft støt stiger, vælger flere og flere at tage springet. 

Freelancing har altid haft en hvis aura af fleksibilitet og frihed omkring sig, og det med rette. 86% af alle freelancere siger, at de selv bestemmer hvor i verden de producerer deres arbejde, og leverer altså projekter uanset om postnummeret hedder Næstved, New York eller New Delhi. 

Sammenholdt med at mere end 75% af alle freelancere siger, at deres indtjeningspotentiale er steget efter de tog springet, er det ikke mærkeligt, at det at skabe sit eget arbejdsliv tiltrækker flere og flere. 

At springe ud som freelancer, er dog ikke altid en dans på roser, og det kræver lidt flid at skabe fundamentet for sin nyfundne arbejdsstil. 

I samarbejde med vores partner hos FactoFly, har vi har sat en kort og praktisk guide sammen til dig, der går og flirter med tanken om at springe ud som freelancer, eller måske allerede er godt igang, men godt kan bruge et par tips til at genbesøge nogle af the basics. 

Så her får du vores ti bedste tips til at starte som freelancer, og ikke mindst vækste din forretning.

  1. Tryk start før du føler dig klar

Perfektion er ethvert projekts største fjende, og vores egen selvkritik får oftest gode tanker til at blive liggende i skuffen. At springe ud i et freelance-eventyr, uanset om det er fuldtid eller på projektbasis, kræver en stor del mod, og man kan føle sig meget eksponeret på både godt og ondt, når døren bliver åbnet på vid gab.

“Finished over perfect” er mantraet vi ser fra de allerbedste freelancere, og det gælder især også starten. Banalt som det end kan lyde, så er det ved at trykke på aftrækkeren og “bare” starte, at du lærer om dine kunder, deres behov, hvad de er villige til at betale, hvordan forretningen skal bygges op og alt det andet, der følger med.

  1. Vær konkret omkring værdien du skaber for din kunde

Der er ingen virksomheder, der forventer at freelancere både kan designe, kode, skrive,  bygge kampagner og undervise i yoga. At være meget specifik omkring hvad du tilbyder, og hvad du ikke gør, er alpha omega for at opbygge tillid og troværdighed omkring dit personlige brand. 

Der er en spirende trend, hvor virksomheder i langt højere grad henter højt specialiserede freelancere ind, der fokuserer på én enkelt ting, fremfor generalister, der er medium gode over hele linjen. Den information skal du bruge til at lande projekter. 

  1. Find den første kunde i dit netværk

Du har højst sandsynligt allerede en indgang til mulige projekter, der ligger og gemmer sig rundt omkring i dit netværk. Brug derfor både tætte og perifere kontakter til at starte en dialog. Dette kan være så simpelt som en LinkedIn besked, der ligner denne:
“Hej! Jeg er begyndt at tilbyde mine timer som freelancer indenfor [DIT FELT]. Skal I have hjælp til at komme i mål med nogle projekter, eller kender du nogen, der leder efter [DIT FELT] eksperter?”

  1. Find meningsfulde samarbejder og løft din værdi

Lige så glorværdigt arbejdet som freelancer kan være, lige så ensomt kan det til tider også føles. Du vil derfor højst sandsynligt finde en større personlig glæde, ved at teame op med andre freelancere indenfor dit felt. Det vil både give dig personlig og professionel sparring, og samtidig give dig muligheder for at byde ind på større projekter. 

I takt med at din forretning vokser, vil det også give mening at finde andre freelancere, der kan blive underleverandører eller samarbejdspartner på dine projekter.

  1. Prissæt dig rigtigt fra start

Som nyudklækket freelancer er man sulten på at få nye opgaver, og man kan derfor nemt falde i fælden, og tilbyde sit arbejde alt for billigt.

Der er ikke nogen magisk formel, men vores bedste råd når det kommer til prissætning, er at gøre hjemmearbejdet, og se hvad den gængse rate er indenfor dit felt. Det kan både være ved at snakke med andre freelancere, og undersøge sider som Worksome, for at se hvor en typisk timepris ligger. 

Med i din pris skal du huske feriepenge, pension, og sundhedsomkostninger, for det er lige pludselig dig som freelancer, der selv skal afholde de omkostninger. 

  1. Fokuser på opgaven frem for din timepris

Du vil uundgåeligt blive presset på din pris af potentielle kunder, der altid vil søge at optimere deres budget, og få mere for mindre. 

De bedste freelancere vender forhandlingen om, så der er fokus på hvad slutproduktet skal være, og giver så en pris på dette. Det vil give dig mulighed for at diskutere opgavens værdi, frem for om der skal 10% af din timepris. 

Selvom det er fristende at give store rabatter og få landet kunden, så vær ikke bange for at sige nej til opgaven, hvis prisen ikke er rigtig. Prisen er i sidste ende også en stor faktor for din motivation, og for at få projektet over målstregen.

  1. Håndtér gentagne revideringsrunder

Besværlige kunder er roden til utallige grå hår i freelance-branchen. 

Vær derfor klar i spyttet, omkring hvor mange revideringsrunder et projekt er omfattet af fra start. Der er hurtigt mange kokke om maden internt hos din kunde, og det er ikke altid alt feedback til dig bliver koordineret lige skarpt.

Du kan med fordel gøre det klart i kontrakten, at der for eksempel er 3 revideringer inkluderet i projektet, og alt udover vil være til dine normale timepris. 

  1. Følg den perfekte freelance tidsplan

Når vi kigger på freelancere med solide forretninger og et stabilt kundeflow, så har de alle især én ting til fælles: nemlig hvordan de fordeler deres tid. 

Som tommelfingerregel skal du som freelancer dele din tid ligeligt mellem levering af projekter, og udvikling af nye. Det kan både være fra eksisterende og nye kunder. Ræk ud til varme leads én gang om ugen, lunkne hver 2.-3. uge og gamle kunder én gang i kvartalet. 

Hav de lange briller på, og visualiser hvordan du kan bygge et stabilt opgaveflow op over de næste 6 til 12 måneder.

  1.  Øg din personlige branding på de rigtige kanaler

Som freelancer skal du øve dig i at lade folk få øje på dig. Der er mange kanaler, der kan hjælpe dig her, men der hvor vi ser størst vækst er på såkaldte persistence channels. Altså platforme, hvor kontinuerligt (godt) content hjælper med at vækste dit personlige brand. 

Ikke overraskende er LinkedIn (og til dels også Twitter) ideelle til at vise verden hvad du kan. Og ligesom tip nummer 1, handler det allermest om “bare” at komme igang.

  1. Håndtering af administration

Som freelancer følger der uvægerligt administrative opgaver med. Skab fra start et overblik over momsdeadlines, skatteindberetning og alt det andet der følger med. Vær derfor klar på, at fuldtidsfreelancere i gennemsnit bruger 13.6 timer på administration hver måned.

Hvis det skal gøres nemt, kan du også gøre som mere end 400 andre freelancere, og benytte FactoFly til at fakturere uden eget selskab. 

Du betaler et service fee på din faktura, og får dine penge udbetalt som a-løn. Så er der i hvert fald 13.6 timer, der kan bruges på nogle lidt sjovere ting hver eneste måned. 

Og kommer du igennem Amino, kan du få 50% rabat på din første faktura indenfor de første 14 dage. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Emma@amino.dk skriver Skriv dig op
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere