Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Per Allerup fra bizon.dk No Cure No Pay SEO - En god ide?

No Cure No Pay SEO - En god ide?

8.243 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 January 2014

Der findes rigtig mange spændende måder at afregne for en ydelse, og ikke mindst blandt SEO konsulenter og -bureauer er der mange kreative løsninger. På det seneste fornemmer jeg, at der især er interesse for, at man kun betaler for de søgeord, som er på side 1, plads 1-3 eller lignende.

Altså en form for no cure, no pay, afregnet på basis af placeringer. Det kan umiddelbart også virke som en god løsning for hjemmesideejeren - Man betaler jo kun for det man får, ikke? Men måske skal du lige overveje det en ekstra gang, inden du springer på en sådan aftale. For det kan let gå hen og blive en god aftale - for bureauet.

Her er lidt forskellige scenarier, som du bør overveje:

1 For lav pris for konkurrenceprægede søgeord: Du aftaler en "flat-rate" for en række søgeord, som udløser betaling til bureauet, hvis de pågældende ord ligger på side 1. Det kunne være 100 kr pr. ord pr. måned. Så med 10 ord, vil du kunne komme til at betale 1.000 kr pr. måned. Det er sgu da fint.

Men: Hvad nu hvis du sælger børnetøj? Hvor stor er sandsynligheden for, at man kan lave en side 1. placering på ordet "billigt børnetøj" for en indsats der svarer til 100 kr pr. måned?

2 Ensidig fokusering på søgeord Du har aftalt 10 søgeord, som bureauet arbejder med. Men er det de rigtige søgeord? Tjener du rent faktisk penge på de ord? Hvad nu, hvis du pludselig tjener mere på 10 andre ord? Hvem skal så søgeoptimere de ord? Eller opdage at du tjener penge på andre ord end de 10?

Ved en aftale, hvor du er låst fast på eks. 10 ord, vil jeg vædde med, at bureauet har AL fokus rettet på disse ord, og ikke på dit sites samlede performance i søgemaskinerne.

3 Ingen fokus på ROI: Nuvel - Den her gang er aftalen en anden: Du skal betale 1.500 kr/måned, hvis søgeordet "ridehjelm" ligger på side 1 (helt konkret eksempel fra den virkelige verden). Hvad så, når du får den 9. plads på et søgeord, som har omkring 1.000 månedlige søgninger? Hvor mange ordrer forventer du at få, med en synlighed nærmest lig nul, da du ligger helt i bunden på søgningen?

Lad os lave et lille regnestykke: Der er 1.000 månedlige søgninger på ridehjelm. Med en placering som nr. 7, vil du kunne forvente at få måske 3-5% af disse søgninger ind på siden. Det er maks. 50 besøgende for 1.500 kr.
Lad os så antage, at din shop konverterer 2% af disse besøgende til kunder. Det giver 1 ordre pr. måned. For 1.500 kr. Så skal du dælme tjene penge på dine ridehjelme.

Bureauet har sikkert udregnet denne højere pris pga. den umiddelbare konkurrence på søgeordet "ridehjelm" i søgeresultaterne. De har bare ikke taget højde for, at et sådan søgeord faktisk sjældent konverterer ret godt. Folk er slet ikke købsparate, når de har søgt på "ridehjelm". Så der er meget lang vej til, at du tjener penge på din investering på 1.500 pr. måned.

4 "Du mister din frihed": Hvis jeg skulle tilbyde SEO efter ovenstående opskrift, ville jeg pinedød være sikker på, at du ikke piller ved mit arbejde, og for eksempel retter i tekster, sletter produkter eller sider, ændrer strukturen af hjemmesiden osv. Derfor ville jeg kræve, at du ikke retter så meget som et komma, uden at have rådført dig med mig først.

Det betyder så, at du stort set ikke kan gøre noget på hjemmesiden, uden at spørge først.

5 Du afregner på basis af kreative opgørelsesmodeller: Hvordan definerer man en side 1 placering? Jeg har set eksempler på, at det var nok, hvis hjemmesiden blev fundet på en af følgende søgninger: Google.dk, Google.dk på dansk, Google.dk fra Danmark, Bing, Yahoo.  Der mangler næsten kun Yandex og Baidu, før det var nok, at du bare var repræsenteret på én eller anden måde i en søgemaskine, der var tilgængelig for bureauet.

6 Du har ringe kontrol over arbejdet: Ved No Cure No Pay har mange bureauer et mere lemfældigt forhold til dokumentation og rapportering. Det betyder, at du rent faktisk ikke ved, hvilken type links de bygger - Eller hvad de laver af andre krumspring for at få de 10 søgeord til at ranke. Derved sætter du din hjemmesides sikkerhed - overfor Google - over styr.

Jamen, jeg skal jo kun betale, hvis jeg får resultater

Ja, men overvej lige: Mens du venter på resultater på dine 10 søgeord, arbejder din konkurrent med måske 500. Han har måske også afsat et højere beløb end 100 kr pr. måned til de konkurrenceprægede søgeord, men får til gengæld placeringer på de mindre konkurrenceprægede for langt mindre end 100 kr. Samtidig med det, har han fokus på ROI på sine ord og produktgrupper. Han har måske også optimeret sin landingsside til ridehjelme til mange flere søgeord, eksempelvis "ridehjelme til begyndere" og lignende.

Er der slet ikke noget godt ved No Cure, No Pay?

Jow, det kan der sagtens være. No Cure No Pay kan være en god måde at afregne for SEO. Det kræver bare, at du ved hvad du køber, så du ikke forventer at få noget andet. Det kan også være fint, hvis parametren der udløser betaling er en anden end placeringer på særskilte ord. Eksempelvis hvis din omsætning via. organisk øges med 20% eller den slags.

Hvis du derimod forventer seriøs rådgivning om generel søgemaskineoptimering, så er det nok ikke det bedste for dig. Hvis du er i tvivl om, hvilke søgeord dine kunder bruger, eller du gerne vil sikre dig, at der bliver arbejdet bredt med SEO, så er det måske en bedre ide at finde nogen, hvor du betaler for den ydelse du får.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Per skriver Skriv dig op