Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Per Allerup fra bizon.dk Skal jeg starte en webshop?

Skal jeg starte en webshop?

7.074 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 April 2012

"Du skal da starte en webshop - det er på nettet de store muligheder ligger". Det ved vi jo alle. Alle og enhver kan bestille en webshop hos DanDomain for 299/md og på få minutter have en millionomsætning - eller kan man?

Det kan godt være at der for få år siden ikke var den store konkurrence på nettet, og chancerne for succes var store, men sådan er det altså ikke mere. Man kan sagtens starte en webshop og få mere end succes, men man kan - undskyld ordbrugen: Satme osse lave en shop der ikke giver en eneste ordre, og som blot bliver en belastning for den engang så optimistiske shopejer.

For i takt med at rygtet om mulighederne på nettet har spredt sig, er der naturligvis kommet flere og flere webshops, og åbenbart inden for de samme brancher. Vi kender alle en kvinde i sluttyverne der på en barsel har fået den helt geniale ide at starte en webshop med børnetøj, helst inden for mærkerne Danefæ og småfolk. Hvis det ikke lige skal være børnetøj, så kan man da altid kaste sig ud i legetøj - eller hvis det skal være lidt kinky: sexlegetøj. (Disclaimer: Man kan godt få succes inden for de nævnte nicher, men man kan også få det modsatte.)

Der er ingen tvivl: Der er rigtig mange webshops der sælger børnetøj, legetøj og lignende - og der er heller ingen tvivl: Der er rigtig mange der kæmper med at få en god forretning ud af det, for det er jo det vi helst skal lave: en god forretning. Ikke bare omsætning eller billigt børnetøj til veninderne. Hvis jeg skal være lidt nøgtern: Så vil jeg mene at de webshops der kæmper med indtjeningen, selv har bedt om det. For det er mit indtryk at markedsanalyserne tit er sprunget let hen over.

Hvordan undgår man så at tabe på forhånd?

Der er heldigvis nogle ting man kan undersøge inden man går i gang, hvis man vil undgå faldgruberne.

Det lavpraktiske:

  • Er der overhovedet et marked? Har du en brændende interesse for håndsmedede havenisser i det pureste guld? Du er nok den eneste!
  • Googles søgeordsværktøj kan give et indblik i hvor mange der søger på "havenisser i guld".
  • Kan man tjene penge? Kig hos konkurrenterne, og sammenlign med indkøbspriser på de varer du vil sælge. Er det rent faktisk muligt at tjene penge på at sælge dine havenisser hvis alle kører priskrig hele tiden?
  • Er der gratis fragt, udsalg i starten af december og den slags? Så er der andre shops i branchen der kan være presset.

Flere svar i Google:

  • Lav en søgning på dine varer. Er der mange forskellige webshops i resultaterne, eller måske kun private blogs eller udenlandske resultater?
  • Er der affiliate-sider? En søgning på eksempelvis proteinpulver afslører en vis konkurrence
  • Hvordan er konkurrencen på Google Adwords? Er der mange annoncer på side 1 eller kun få?
  • Brug også Googles søgeordsværktøj til at få et indblik i konkurrencen. 
  • En særlig interessant værdi er den anslåede pris pr. klik. Den kan give et fingerpeg om hvorvidt det er muligt at tjene penge. 

Uanset hvad du brænder for, så skylder du dig selv at undersøge tingene ordentligt inden du starter. Viser alle facts at det vil være svært at overleve, så er det måske bedre at lade være end at tabe penge.

En sidste ting du bør gøre hvis der er konkurrence i en given branche, er at spørge dig selv: Hvordan kan jeg gøre det bedre end mine kommende konkurrenter? Kan du svare dig selv helt ærligt, og holder svaret, så giv den gas!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Per skriver Skriv dig op