Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Per Allerup fra bizon.dk Find flere besøgende i din statistik

Find flere besøgende i din statistik

4,216 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 January 2012

Har du haft din hjemmeside i et stykke tid, og har du installeret eksempelvis Google Analytics? Så har du et rigtig godt værktøj til at få flere besøgende ind på din hjemmeside.

For selvom du kun har skrevet tekster og optimeret eksempelvis til søgeordet "børnetøj", så har Google altså sendt dig besøgende på en lang række relaterede søgeord. Det kan være at du har skrevet "stort udvalg" i en tekst hvor der også står børnetøj - hvis konkurrencen på denne sætning er tilpas lav, kan du altså få nogenlunde placeringer som rent faktisk kan sende dig besøgende. Det kan så godt være at du ligger ovre på side 2, men der er jo af og til nogle der finder helt derover. Men hvis du kan få 4 besøgende om måneden på en søgning, hvor du nu findes på side 2, hvad ville du så ikke kunne få ud af en placering i top 3 - eller måske bare på midten af side 1?

Øvelsen er derfor at du skal gennemgå din rapport over søgeord i Analytics og tjekke din placering på de søgeord som du mener er relevante. Hvis du findes på side 1, 2 eller 3 når du søger på dette søgeord, kan der være gode penge i at optimere din hjemmeside til dette søgeord. Jeg vil ikke komme ind på her hvordan du optimerer til et givent søgeord, det har jeg skrevet om tidligere, men til gengæld vil jeg blot lige minde om: Du kan vælge enten at tilrette en eksisterende side eller oprette en helt ny. I en webshop har man jo ofte mulighed for at genbruge de samme produkter i flere kategorier, så er det bare et spørgsmål om at tilrette tekster, titles og links til siden, således at det nye søgeord er fremhævet.

Sådan finder du guldet i din statistik:

Du kan gøre det på to måder: Enten kan du manuelt tjekke hvert søgeord i Google og notere din placering i regnearket, eller du kan bruge en rank-tracker til formålet. Den første løsning tager længere tid, men kan være god ved få søgeord. Løsningen med en rank-tracker er hurtig, men ofte koster softwaren lidt. Vil du bruge lidt penge på det, kan jeg anbefale Rank Tracker. Her kan du indsætte en lang række søgeord og få placeringen på din hjemmeside i udvalgte søgemaskiner.

Uanset hvilken version du vælger, skal du bruge url og title på de sider der ranker på hvert søgeord. Dette kan du med fordel proppe ind i et regneark. Brug evt. Frank Hellerup Madsens fremgangsmåde her.

Lad os antage at du har fundet 3 søgeord i Google Analytics som du synes er interessante: søgeord1, søgeord2 og søgeord3. Med Google finder du ud af at din hjemmeside ranker med følgende sider på de 3 søgeord: www.dinside.dk/side1, www.dinside.dk/side2 og www.dinside.dk/side3. Disse oplysninger putter vi ind i regnearket således:

Endelig skal vi bruge titletag for de pågældende sider. Hele øvelsen går nemlig ud på at finde ud af om søgeordet indgår i sidens titletag og ikke mindst i teksten på siden. Derfor skal du så lige have puttet hver sides titletag ind i regnearket. Så får du et regneark der ser således ud:

Nu er det jo superlet at finde ud af om et givent søgeord indgår i titletag - og du kan så vælge at optimere, oprette en ny side eller måske konstatere at title er lige i skabet, og så kigge på indhold eller måske lave linkbuilding i stedet.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Per skriver Skriv dig op