Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om praktisk SEO for iværksættere

Dit nyhedsbrev æder dine placeringer

Skrevet af:
21. oktober 2011 | 6.498 Visninger | 9 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Per Allerup fra Shoplr.dk

Ekspertblogger på Amino om praktisk SEO for iværksættere

Rigtig mange af os bruger nyhedsbreve fra udbydere som Mailchimp og Campaignmonitor. De tilbyder nemlig en lang række muligheder som gør det nemmere at se hvad du får ud af dit nyhedsbrev - og det kan være temmelig meget. Men: Måske betyder dit nyhedsbrev at du mister dine placeringer på de organiske søgeord?

En af fordelene ved sådan et nyhedsbrev er at man kan få sporet hvor mange der klikker på et link i nyhedsbrevet. Det er jo meget smart, så kan du se hvor mange der egentlig klikker videre, så du kan skrive bedre nyhedsbreve.

Imidlertid har der vist sig et problem ved den måde som Campaignmonitor laver disse links på. Rent praktisk sker der det at man klikker videre fra nyhedsbrevet til Campaignmonitors server, som så lige laver lidt statistik, og derefter sender videre til din hjemmeside. Det er såmænd meget godt, hvis det vel at mærke gøres ordentlig - dvs. med et 301 redirect. Desværre bruger Campaignmonitor 302 redirects, som betyder "midlertidigt flyttet". Det betyder: Hvis en søgemaskine følger et link fra et webbaseret nyhedsbrev med disse trackinglinks, så får det besked på at den pågældende side midlertidigt er flyttet til din hjemmeside, men altså normalt hører til på creativesend.com (det domæne som CPmonitor bruger til klik).

Ifølge Matt Cutts går det godt i 99 % af tilfældene, og søgemaskinen vil vise den rigtige URL i sit indeks. Det må så også betyde at det går galt i 1 % af tilfældene - hvor søgemaskinen så vil vise dinside.creativesend.com/t/x/mambojambo som søgeresultatet i søgemaskinen.

Med andre ord: Har du et søgeord som du har ranket godt på? Så kan du risikere at Google i stedet vælger at vise dit indhold med den forkerte URL, og så får du altså ikke den placering du havde før.

En af mine kunder har i et stykke tid linket til webversionen af sine nyhedsbreve - han bruger Campaignmonitor. Det kan såmænd være meget smart, så kan besøgende på hjemmesiden lige se de sidste nye nyhedsbreve og måske score et af de gode tilbud. I dette tilfælde har det så betydet at Google har valgt at vise hans indhold på det forkerte domæne. Også på nogle af de mere konkurrenceprægede søgeord, hvor han havde gode placeringer i top 3. Disse er nu reduceret til side 4, 5 og lavere. Altså placeringer som ikke har en kinamands chance for at tiltrække besøgende. Det kan rent faktisk måles på omsætningen!

Vil du ikke rammes af 302-fælden?

Så bør du følge nedenstående råd, i hvert fald hvis du bruger Campaignmonitor:

  • Undlad at linke til webversionen af dit nyhedsbrev.
  • Vil du lægge nyhedsbrevet på nettet? Så undlad at bruge sporbare links.
  • Du kan også kopiere indholdet af dit nyhedsbrev over på din hjemmeside og lave manuelle, direkte links

Bruger du andre udbydere af nyhedsbreve med sporbare links? Så kan du hurtigt lave en test af hvilket redirect der udføres: Kopier et af de "grimme links" over i dette værktøj Check Server Headers. Hvis der står 301 Moved Permanently, så er alt i den skønneste orden. Hvis der derimod står 302 Moved Temporarily, så har du et problem og bør undlade at linke til dit nyhedsbrev.

Det sagde jeg ikke

Så skal jeg iøvrigt helt undlade at kommentere hvad man kan udrette med sine konkurrenters nyhedsbreve - dem der kan regne det ud, kan selv regne det ud;) Det kræver blot et enkelt link, så kan det være at konkurrenten bliver blandt Matt Cutt's 1 %'ere.

Læs også


Kommentarer

Andreas Linde   den 23-10-2011 kl. 12:07

Man kunne da aaaldrig finde på at linke til sine konkurrenter på den måde *blink blink*

Desværre er der også en risiko for at søgemaskinen læser det korrekt, og så har det den modsatte virkning :=)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michall Helmbæk   den 23-10-2011 kl. 12:23

Tak for indlægget, har jeg aldrig selv været opmærksom på, men der skal også være en have ved et whitelable produkt ;-)

Forresten er der andre systemer som har dette problem?

/ Michall

Er kommentaren brugbar? 0 0
Rolf Høegh - Resultatskaber.dk   den 23-10-2011 kl. 18:31

Hej Per.

Tak for indlægget.

ER ikek helt kalr over hvordan man undgår at løbe ind i de 1%. Jeg bruger selv Mailchimp - er fantastisk program.

God søndag aften

Hilsen

Rolf

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kenneth Pedersen fra Golden Planet   den 23-10-2011 kl. 22:04

Spændende artikel!

Så vidt jeg lige kan se skulle man være dækket ind hvis man bruger Mailchimp - de har sørget for det via robots.txt:

us2.campaign-archive2.com/robots.txt

Campaignmonitor kender jeg ikke så meget til - brugte dem kun den gang mailchimp ikke havde api endnu ;)

4 alternative løsninger hvis man bruger campaignmonitor kunne være:

1) Indsæt meta <meta name="robots" content="noindex,nofollow"> i header

2) Brug billeder til tekst

3) Klag til CM og bed dem oppe sig på det her

4) Skift til mailchimp eller nogle andre der har bedre styr på SEO ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Per Allerup   den 24-10-2011 kl. 08:55

Som Kenneth skriver, så har Mailchimp løst det ved at forhindre Googlebots adgang til webversionen af nyhedsbrevene.

Det er iøvrigt en kendt spamteknik, kaldet 302 hijacking, som kan bruges til at flytte Pagerank og stjæle placeringer - Faktisk som CPM har gjort i dette tilfælde.

Er kommentaren brugbar? 0 0
www.anyhed.dk   den 24-10-2011 kl. 09:00

Bruger du klikmåling på dit nyhedsbrev? Så kan du risikere at miste placeringer på søgemaskinerne, hvis du samtidig lægger dit nyhedsbrev online. Se hvordan du kan checke om du er ramt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Enliriurb   den 01-07-2012 kl. 19:21

The wonderful, learned a lot.

Thank you very much! Thank you, thank you. . . .

<a href=coffee-tabl.livejournal.com/720.html>china furniture</a>

Er kommentaren brugbar? 1 0
Enliriurb   den 01-07-2012 kl. 19:35

The wonderful, learned a lot.

Thank you very much! Thank you, thank you. . . .

<a href=coffee-tabl.livejournal.com/720.html>Asian style furniture</a>

Er kommentaren brugbar? 1 0
Enliriurb   den 01-07-2012 kl. 19:42

The wonderful, learned a lot.

Thank you very much! Thank you, thank you. . . .

<a href=coffee-tabl.livejournal.com/720.html>Asian style furniture</a>

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Per skriver


Gratis e-bog om SEO

Vil du have en letforståelig guide til søgemaskineoptimering? Så kan du hente Pers gratis e-bog LYN-SEO, som forklarer de vigtigste elementer i SEO.

Hent den her: SEOnord.dk


Per på Twitter

Hvis du vil have besked når Per og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer