Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Annoncør: Giv dine affiliates gode værktøjer

6.273 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 November 2012

Jeg har tidligere lavet nogle blogindlæg om affiliate for annoncører og jeg vil nu med dette blogindlæg samle op på det du som annoncør kan gøre for at gøre arbejdet nemmere for dine affiliates. Er du affiliate partner så læs gerne med og se hvad du kan forespørge om hos de annoncører du samarbejder med.

Når du som annoncør opretter et affiliate program har du tit forventninger om at der så sker noget når programmet går igang. Det gør der naturligvis også og for nogle partnerprogrammer går det nemmere end for andre. Men får du udnyttet potentialet? Dette blogindlæg indeholder en liste over alle de områder hvor du kan sætte ind.

Der er 3 hovedområder hvor du kan give dine affiliates gode værktøjer og dermed udnytte potentialet bedst muligt:

1) Godt reklamemateriale
2) God information
3) Gode muligheder

ad 1)
Godt reklamemateriale handler om 4 forskellige områder:

a) Lav nogle gode bannere
Lav nogle bannere der understøtter det du sælger og har en klar 'call-to-action' (som får folk til at klikke). Lad være med at fokusere for meget på branding. Lav bannere i de mest efterspurgte størrelser som f.eks. er: 300x250, 468x60, 728x90, 930x180, 125x125, 140x350 og 160x600, og lav dem primært som .jpg, .gif eller .png og sekundært kan du også anvende Flash, men vær opmærksom på at det ikke er standard alle steder.

b) Lav nogle gode tekstlinks
Brug nogle slogans (korte tekster) som folk kan klikke på. Lav dem inklusiv en call-to-action. Opfordre affiliates til at lave egne tekster og opret evt. et tekstlink med nogle stikord/overskrifter de kan bruge når de laver egne tekster.

c) Tilbyd et produktfeed
Et produktfeed er en oversigt over dine produkter (f.eks. via XML) med navne, billeder, priser, beskrivelser etc. Hvis du kan tilbyde et produktfeed så giver det affiliates flere muligheder for at fremhæve dine produkter.

d) Evt. specielle landingpages
Nogle gange kan det være en fordel at bruge nogle specielle landingpages som er tilpasset den trafik som en gruppe af dine affiliates kan levere. Det kan give en fordel at indholdet på dit website passer endnu bedre sammen med det budskab som affiliates går ud med.

ad 2)
Ved at give god og brugbar information kan du faktisk gøre en stor forskel. Igen kan vi opdele informationen i 4 områder.

a) Nøgletal
Mange annoncører er bange for at udlevere nøgletal til affiliates, men affiliates er vant til at være diskrete da de også beskytter deres eget website og derfor vil de behandle nøgletal internt og diskret. De nøgletal jeg tænker på her er: Gennemsnitlig ordrestørrelse og konverteringsprocent generelt i din butik. Netværket kan automatisk udregne det for netværkets aktivitet efter et stykke tid, men det er en rigtig god idé at have det med ved opstart af programmet - hvis tallene er gode ;-). Det er nemlig med til at flere af de gode affiliates deltager i programmet hurtigere.

b) Interessante varer
Affiliates sættes pris på at få information om hvilke varer der sælger godt hos dig og hvilke varer der er sæsonvarer. På den måde kan affiliates bedre planlægge deres indsats og det vil også give bedre resultater for dig. Også information om varer med høje avancer er godt at give videre. Og hvis en affiliate gerne specifikt vil fokusere på dine høj-avance varer, så overvej at tilbyde ham en højere provision for at få ham i gang.

c) Interessante tidspunkter
Hvornår holder du udsalg eller hvornår har butikken fødselsdag med f.eks. specielle tilbud? Og er der andre tidspunkter/mærkedage, hvor du kører med specielle tilbud i din butik eller hvor der er meget fokus på bestemte varer, f.eks. outletsalg af udgående varer. Informationer til affiliates om dette er guld værd, da de her har muligheden for at sætte ekstra fokus på din butik og dermed skaffe den ekstra trafik der gør dine udsalg og mærkedage endnu mere interessante.

d) Ændringer hos dig
Hvis du har planlagte ændringer i selve butikken, i sortimentet, i din shopløsning etc. så er disse ændringer relevante at informere om. Ikke så meget for at få mere fokus på din butik, men for ikke at irritere dine affiliates hvis de bagefter finder ud af at de har markedsført din butik forkert eller at salg ikke er tracket korrekt e.l. Det er god stil at være på forkant med dette. Det samme gælder også ændringer af provisionssatser i negativ retning - giv en frist.

ad 3)
Gode muligheder gør også tit en stor forskel for affiliates og dermed for dit salg. Også dette kan deles ind i 4 områder.

a) Beløn god indsats
Overvej muligheden at belønne affiliates der skaber mange/gode salg. Ret deres sats manuelt eller indfør en automatisk satstrappe. Det sender det signal til affiliates at de er værdsat samtidigt med at du opfordrer dem til at skabe endnu flere salg for dig. Informér om mulighederne for at opnå bedre satser i selve partnerprogrammet.

b) Tilbyd rabatkoder
Rabatkoder er stort i f.eks. England og det udvikler sig p.t. en del i Danmark. Det betyder at websites der markedsfører rabatkoder oftere indgår i forbrugernes overvejelser end før. Det er derfor en god idé at tilbyde rabatkoder. Måske kan du endda lave unikke rabatkoder til udvalgte affiliates. Uanset metoden så giver det affiliates endnu en mulighed for at sætte fokus på din butik.

c) Vær fleksibel
Pas på ikke at sætte for mange restriktioner op for hvordan din butik må markedsføres. Hver restriktion udelukker potentielle salg. Det er muligt at være fleksibel samtidig med at man f.eks. beskytter sit eget brand eller beskytter sin brug af andre markedsføringkanaler. Tillad f.eks. Adwords men afgræns det på det du selv kører, så afilliates kan dække det du ikke selv dækker. Lad dem bruge billeder fra din butik frit sålænge de optræder i en sammenhæng der markedsfører din butik. Tillad alle former for PPC og Sociale medier som du ikke selv dækker via egen annoncering.

d) Lyt til affiliates
En gylden regel mener jeg er at at hvis 1 affiliate kommer med et råd eller kritik, så er der nok ca. 10 andre der mener det samme. Så lyt til dine affiliates og se problemstillinger gennem deres øjne. De er dine sælgere og har fingeren på pulsen med hensyn til hvad der skal gøres for at sælge mere for dig. Brug deres input til at forbedre din butik eller reagér evt. med specielle bannere eller forslag med det samme de spørger.

Så indenfor i alt 12 områder fordelt på 3 hovedområder kan du altså gøre en forskel som annoncør ved at tilbyde bedre værktøjer til dine affiliates. Med andre ord: Du har mange muligheder for at klæde dine sælgere bedre på :-)

Hav en fortsat god dag.

Men venlig hilsen
Ken Schultz

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Ken blogindlæg Skriv dig op