Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Udnyt potentialet som niche-affiliate

Skrevet af:
10. februar 2012 | 2.953 Visninger | 3 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Ken Schultz fra Partner-ads

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Dette blogindlæg vil fokusere på hvordan du som affiliate kan tjene penge ved fokus på nicher.

En niche er en smal del af et marked, f.eks. hækkeklippere (smalt) i forhold til haveredskaber (bredt) eller køkkenvaske (smalt) i forhold til køkken (bredt). Det der gør en niche interessant for affiliates, er at man igennem en målrettet indsats kan dominere en niche eller en del af nichen og dermed tjene gode penge. Det er som regel meget sværere hvis man arbejder bredt.

Jeg vil her dele en opskrift med dig på hvordan du kan udnytte nicher. Du skal igennem 5 faser, og dem gennemgår jeg her:

1) Vælg en niche (overordnet)

Det er nemmere sagt end gjort, da der jo efterhånden er rigtigt mange nicher som har affiliate-annoncører. Så hvordan kan du gribe det an? Tænk over hvad du interesserer dig for, eller tænk på noget der kunne være interessant at fokusere på. Brug denne oversigt som inspiration. Tit er der direkte eller indirekte annoncører som passer til din interesse. Direkte kunne være salg af haveplanter, indirekte er f.eks. en bogbutik der bl.a. sælger havebøger.

Hvis du vurderer at der er annoncører som passer til din interesse, så gå til punkt 2.

2) Check annoncører

Det er vigtigt at du kigger på de annoncører som passer til de nicher du interesserer dig for. Kig på annoncørens website (som typisk vil være en onlineshop), og vurder sortiment, prisniveau, call-to-action og forhindringer. Sortimentet skal være tilstrækkeligt bredt inden for nichen for at kunne give dig afledte salg, dvs. hvor kunden ikke 100 % er interesseret i det produkt du f.eks. linker til, men finder et lignende produkt interessant nok. Samtidig skal sortimentet være dybt nok til at der er varianter nok, f.eks. i farver og størrelser. Ellers risikerer du at mange går forgæves.

Prisniveauet skal være konkurrencedygtigt, dvs. at på de produkter du vil fokusere på, skal prisen være blandt de laveste i markedet (se punkt 4 om markedet), eller der skal være fordele som fri fragt, god service (høj score hos Trustpilot e.l.) etc.

Du skal kigge på call-to-action, dvs. er det nemt at købe og gennemføre købet (lav evt. et testkøb), således at de besøgende du sender videre, har nemt ved at købe eller blive hjulpet til det?

Kig til sidst på mulige forhindringer som f.eks. kan være dårlig navigation på websitet eller ingen mulighed for Dankort-betaling o.l. Det vil alt sammen kunne føre til færre salg.

Selvom ovennævnte 4 forhold ikke er i top hos den annoncør du kigger på, så kan du stadig vurdere om det er en shop hvor du selv vil handle. Så er det for det meste også o.k. i forhold til dit affiliate-projekt. Men det er klart at jo bedre butik, des flere salg vil du sandsynligvis kunne skabe.

3) Vælg niche (specifikt)

Når du har vurderet at de annoncører du gerne vil bruge inden for nichen, har en o.k. kvalitet, så skal du nu vælge specifikt. Hvis du f.eks. har fundet et par annoncører med køkkenudstyr, så kan du så vælge at fokusere på f.eks. mærkevarer inden for gryder og pander e.l.

Du skal så nu finde søgeord/søgetermer som passer med din valgte niche, og prioritere disse efter hvad du gerne vil fokusere på først. Brug f.eks. Googles Søgeordsværktøj til at finde ud af hvilke der er flest søgninger på.

4) Check konkurrencesituationen

Du skal kigge på hvor hård konkurrencen er, og dermed hvor svært/nemt det er at trænge ind på markedet og fastholde/udbygge en position. Det betyder at du skal lave nogle søgninger på Google med de søgeord du valgte under punkt 3. Kig på hvad der findes af onlineshops, affiliate-sider/portaler o.l., samt brugen af Adwords på de forskellige søgninger. Det giver dig et billede af hvor svært eller nemt det er at komme ind på dette marked.

Husk at lave flere søgninger, og lad dig ikke afskrække i første omgang. Gå tilbage til Googles værktøj i punkt 3, og check antal søgninger. Mange søgninger betyder en større niche og dermed muligheder. Måske kan du bryde nichen ned i mindre nicher, f.eks. fra espressomaskiner til fuldautomatiske espressomaskiner e.l.

Hvis du vurderer at konkurrencesituationen er OK så er du klar til punkt 5.

5) Indhold og links

Det er vigtigt at du hurtigt får opbygget nogle sider med indhold, gerne på et domænenavn der passer til nichen.

Indholdet skal opbygges således at hver side har fokus på 1 søgeord (og evt. inkl. et par varianter og sætninger), således at Google opfatter siden som meget relevant. Overdriv ikke brugen af søgeord i teksten.

Sørg for en god intern linkstruktur hvor du linker f.eks. fra forsiden eller en anden side på domænet til den side du gerne vil have fokus på, med den rigtige tekst i linket (ankertekst).

Herefter skal du skaffe nogle indgående links til websitet, således at Google kan finde dig og kan se at der faktisk er nogle der 'gider' linke til dig. I starten er et par henvisninger fra Facebook etc. samt et par links fra linkataloger og måske fra en god vens hjemmeside sandsynligvis nok. I starten handler det nemlig kun om at blive opdaget af Google.

Inden du lægger alt for meget arbejde i indhold og i at skaffe gode indgående links, så er du nødt til at teste potentialet.

En side har ofte den fordel i Google at den får en høj placering i starten på relevante søgeord, hvorefter den så efter et par uger finder et naturligt leje som ofte er (en del) længere nede. Men lige præcis den høje placering i starten er for det meste nok til at teste potentialet.

Får du nok besøgende? Kan du skabe salg? Kan du tjene nok i.f.t. til din indsats?

Hvis du kan svare ja til det, så har testen været en succes, og du kan nu gå i gang med at udarbejde indhold til resten af de søgeord du har fundet, og skaffe flere indgående links (også meget gerne links direkte til de nye sider du laver). Og efterhånden som siden vokser (forhåbentligt i takt med indtjeningen), så kan du bygge videre med brugen af sociale medier, omtale på andre websites etc.

Du kan endda gå skridtet videre og lave et lignende website som ikke direkte konkurrerer, men som kan supplere det nuværende website, og dermed kan du sætte dig på endnu flere placeringer i Googles søgeresultater.

God jagt :-)

Med venlig hilsen

Ken Schultz

Læs også


Kommentarer

Justian Madensen   den 22-02-2012 kl. 01:02

Jeg synes det er et rigtigt godt indlæg du har strikket sammen der. Man skal endelig ikke under vurdere sine muligheder som affiliate.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Michael Laursen   den 29-04-2018 kl. 15:29

Hej Ken,

Rigtig gode råd du giver her... men jeg har svært ved at blive affiliate partner inden jeg har en reel hjemmeside, youtube eller andre kanaler der allerede har trafik. Jeg synes det ville være relevant at man kunne få adgang som partner til alle de gode muligheder som f.eks. Partner-Ads har.

Så hvad er minimumskravet for at få adgang til jeres guldgruppe..? :-)

/Michael

Er kommentaren brugbar? 1 0
Ken Schultz   den 30-04-2018 kl. 07:04

Hej Michael

Du kan se en oversigt over partnerprogrammer her:

https://www.partner-ads.com/dk/partnerprogrammer.php

Derudover kan du godt tilmelde dig selvom du ikke har et website/media klar.

Du anfører bare at det er på vej.

Mvh. Ken

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Ken skriver


Partner-ads



Besøg Partner-ads - Klik her


Ken på Twitter

Hvis du vil have besked når Ken og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer