Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Google, affiliate sider og fremtiden

2,228 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 September 2010

Mange affiliate partnere er afhængige af gode placeringer på Google for at få købelystne besøgende til det indhold, som de har brugt meget tid på at lave og koble sammen med reklamer.

Dette fungerer rigtigt godt for rigtigt mange affiliate partnere. Det eneste problem er at Google egentligt ikke kan lide affiliate sider. Hvorfor ikke? Fordi de ikke kan lide 'mellemmænd', dvs. sider der ligger mellem brugeren der søger på Google og den endelige destinationsside som Google gerne vil sende brugerne til.

Hvad gør Google så egentlig ved det?

De første affiliate partnere der mærkede noget til at Google strammede op overfor 'mellemmænd' var ejere af linkkataloger. Der blev uddelt store hug til både alm. linkkataloger og shoppingportaler. Nogle steder forsvandt 2/3 af alle besøg fra Google. Og det siger jo sig selv at det giver et indhug i affiliate indtægterne. Og for at understrege alvoren i Google's oprydning, så kiggede de ikke på om kataloget gav dem indtægter via Google Adsense indholdsnetværket, hvilket viser at Google ikke er bange for selv at betale noget af prisen for at få en bedre brugeroplevelse på deres søgemaskine. Det er derfor ikke længere en særlig god idé at basere sine affiliate indtægter udelukkende på kataloger.

Hvad sker der så nu hos Google?

Tja, det ser ud til at det nu er diverse artikeldatabaser der får hug. Og en artikeldatabase er jo i princippet også bare et udvidet linkkatalog. Så hvis Google i deres algoritmer kan identificere linkkataloger, så er der nok heller ikke langt til at de kan identificere artikeldatabaser. Og med hånden på hjertet: En artikeldatabase er egentlig udelukkende lavet til linkbuilding. Artikeldatabasens problem er at den er alt for bred ligesom katalogerne. Jeg tror på at Google bl.a. vurderer relevans ud fra hvor målrettet et website er, og er indholdet meget bredt, er der mange udgående links i.f.t. tekst og er der en klar systematik i brug af tekst og links, så tror jeg godt Google kan finde ud af at identificere det som en linkbuilding artikeldatabase og nedgradere den ligesom med katalogerne.

Så pas på hvis du satser for meget på artikeldatabaser som kilde til affiliate indtjening. Det er måske en kortsigtet strategi. Du kan naturligvis fortsætte med at bruge artikeldatabasen til linkbuilding op imod dine andre affiliatesider, men med risiko for at du bruger meget tid på det uden reel effekt. Det bliver ihverfald mere vigtigt at vurdere kvaliteten af linkværdien fra en artikeldatabase, da du jo skal investere en del tid i at skrive artiklerne. Måske er der nogen der vil tage udfordringen op og lave en oversigt over artikeldatabaser med en vurdering af linkværdien :-)

Hvad kan Google mere pønse på i fremtiden?

Google har i november 2009 introduceret 'rich snippets' som bliver implementeret løbende. Gad vide hvornår det evt. kommer til Danmark?

Kort fortalt er det muligheden for at tilføje ekstra data i søgeresultatet - data som automatisk kan hentes fra websitet. Læs mere om det her (på engelsk): http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2009/05/introducing-rich-snippets.html.

Et eksempel viser f.eks. data fra brugeranmeldelser samt prisniveau. Søger du f.eks. efter en butik kunne man forestille sig at der automatisk blev vist en score/vurdering leveret af Google egne brugere eller de betalingskort butikken modtager etc. Søger du f.eks. efter et produkt kunne der blive vist pris, farver, størrelser etc. om selve produktet.

Hvad kan det så komme til at betyde?

Tja, det afhænger af hvor udbredt det bliver, men hvis Google stiller nogle nemme teknikker for webmastere til rådighed, så kunne det jo blive meget udbredt. Faktisk så udbredt at brugerne på Google alene via søgningen kan afgøre hvilket butikswebsite eller hvilken produktside e.l. de skal klikke sig frem til. I teorien behøver brugeren så ikke at bruge diverse prissammenligningssider eller vurderingssider mere. Det vil sætte disse typer sider under et stort pres, da siderne kan blive identificeret og nedgraderet af Google fordi de er 'mellemmænd'.

Men inden vi råber 'ulven kommer', så vil det nok tage noget tid inden det for alvor bliver en del af brugeroplevelsen på Google. Men hvis sammenligningssider og vurderingssider indgår i din strategi for affiliate indtjening og besøgende fra Google's søgninger er vigtige for siden, så vurdér hvordan du kan optimere siden så den kan udvikle sig i en retning, der bedre kan blive accepteret af Google, hvis de gør alvor af at nedgradere sådanne sider.

Hvilke affiliatesider vil Google så ikke røre ved?

Igen er vi ude i spekulationer, men allerede nu har sider der er målrettede og relevante for brugeren en fordel. Hvis du f.eks. laver en side om et bestemt emne, skriver artikler indenfor dette emne, sammenligner priser, vurderer og anmelder indenfor for samme område, så tror jeg siden af Google vil blive vurderet som havende en god værdi for brugeren. Jeg tror Google vil kunne lide sider der hjælper brugeren videre, der hvor Google ikke selv kan gøre det. For hvis brugeren er tilfreds med den affiliate side de har fundet via en Google søgning, så er brugeren også tilfreds med Google som søgemaskine. Det er ihvertfald min teori når det gælder affiliate sider på Google i fremtiden. Dette betyder så at der er masser og masser af muligheder for at lave gode affiliate sider, også i fremtiden. Så bare kør løs! :-)

Mvh.
Ken Schultz
Partner-ads

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Ken blogindlæg Skriv dig op