Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Optimering af affiliate reklamer - forklar og optimér på dit affiliate website

5,060 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
07 September 2010

Hej

Sidste uge skrev jeg om affiliate statistikker og hvad du kunne få ud af dem, bl.a. nogle vigtige nøgletal som konverteringsprocent (hvor mange klik bliver til salg/leads (kalder jeg her konv%)) og gennemsnitlig indtjening pr. klik (kalder jeg her eCPC).

Disse 2 nøgletal er dit vigtigste grundlag for hvordan du kan optimere brugen af affiliate reklamer.

Lad os tage et eksempel: Du deltager i 5 forskellige partnerprogrammer indenfor sport og motion på din affiliate side som f.eks. handler om fitness og løbetræning (e.l.).

I din statistik for den sidste måned kan du f.eks. se følgende nøgletal for de 5 programmer:
Program 1, 7,39 konv.%, 1,48 eCPC
Program 2, 3,70 konv%, 8,03 eCPC
Program 3, 11,76 konv%, 0,82 eCPC
Program 4, 7,76 konv%, 2,08 eCPC
Program 5, 0,54 konv%, 0,13 eCPC

Du kan f.eks. konkludere følgende ud fra ovenstående nøgletal og optimere på baggrund af dine konklusioner:
1) Program 5 bør du fjerne og udskifte med et nyt program, da der skal mange klik til et salg og der tjenes meget lidt på de salg du skaffer.
Vær dog lige opmærksom på 2 ting: Er det pga sæsonudsving? Har det været aktivt hele sidste måned? Måske skal du så give programmet en måned til.

2) Program 2 kører rigtigt godt - du tjener faktisk 8 kr. pr. klik.
Kig her på hvordan du bruger reklamer fra dette program.
Har du lavet nogle gode artikler? Har du gode indgående links til disse artikler?
Eller er det fordi at du har valgt at fokusere på nogle gode produkter fra den butik?
Har du lavet en god tekst der får folk til at foretage et køb?

Altså kort sagt: Hvad gør du rigtigt ved dette program? Og kan du overføre det til de andre programmer?

3) Både program 1, 3 og 4 har en god konvertering.
Det betyder at der ikke skal mange klik til før der kommer et salg.
Her ser det ud som at du er meget god til at få folk til at klikke videre og købe.
Men der er forskel på den opnåede eCPC.
Prøv at kigge på hvorfor. Er der forskel i provisionen eller i ordrestørrelser?
Har den ene mange dyre produkter og de andre mange billige produkter?

Prøv at køre en test for program 1 og 4, hvor du laver 2 artikler der ligner hinanden og som fokuserer på 2 produkter af ca. samme værdi hos annoncøren. Tilføj en id i klikket (f.eks. &uid=artikel1 og &uid=artikel2 (uid bruges hos Partner-ads, andre steder hedder det noget andet)). Id'en gør at du kan måle salget ned på den enkelte artikel. Kig så på om der stadig er forskel og hvis der er det, så konverterer den ene butik bare bedre end den anden, og du kan så give mere 'spalteplads' til den bedste butik.

Hvis der ikke er forskel så er det sandsynligvis fordi du gør noget forskelligt i artiklerne. Måske skal du skrive den ene artikel lidt anderledes for at opnå et lige så godt resultat.

4) Program 3 bør du fokusere særskilt på
eCPC for dette program er på 0,82 kr. hvilket er under de 1,00 kr. som gode programmer som minimum bør ligge på.
Dette betyder at programmet enten ikke er godt nok eller at du ikke gør det godt nok på dit website. Da du ikke ved om det er det første eller det sidste, så bør du i første omgang se på hvordan du kan optimere brugen af programmet.

Er der f.eks. flere forskellige bannere at vælge imellem, så prøv at skifte banneret ud med et andet.

Er det de rigtige produkter/kategorier du har skrevet om, eller skal du skrive om nogle andre?
Her er det vigtigt at bruge de værktøjer som mange butikker stiller til rådighed på deres website: Top10 solgte produkter, Top10 viste produkter, produktnyheder, produkttilbud, produkter der vises på forsiden eller produkter der får omtale på egen blog og i gamle nyhedsbreve (arkiv). Alt dette kan give dig en idé om hvilke produkter du skal fokusere på for med sandsynlighed at få mest ud af de artikler du laver for dette program.

Så overordnet handler optimering af affiliate reklamerne på dit website om følgende:
- sammenlign programmer
- find årsager til forskelle
- kopier de gode ting
- optimer de mindre gode ting
- fjern de dårlige ting

Du bør altid basere dine konklusioner på minimum en måneds data og være opmærksom på ting som sæson samt ændringer på butikkens website (prisændringer, udgåede varer etc.) inden du beslutter dig for hvordan du vil optimere.

Vær ikke bange for at teste forskellige ting, da det tit er nødvendigt for at finde svar på hvordan du bedst optimerer.

Hvis årsagsforklaringen findes i butikken, så kan du komme med forslag/krav til dem. Dette vil jeg skrive om i næste uge.

Hvis årsagsforklaringen findes hos dig, så ved du hvad der skal til: Optimér, test, og optimér igen :-)

God arbejdslyst :-)

Med venlig hilsen

Ken Schultz
Partner-ads

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Ken blogindlæg Skriv dig op