Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Ken Schultz fra Partner-ads Statistik og analyser for dine affiliate sider - sådan følger du med

Statistik og analyser for dine affiliate sider - sådan følger du med

7,716 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
31 August 2010

Ved du om din affiliate side tjener penge til dig? Ved du hvad der virker og hvad der ikke virker? Ved du hvilke reklamer der performer godt og hvilke der performer dårligt?

Hvis du kan svare ja til ovennævnte, så har du sandsynligvis allerede styr på opfølgning, statistikker og analyser - men læs alligevel videre :-)
Hvis du kan svare nej til ovennævnte eller ikke rigtigt ved hvad det omfatter, så kan dette blogindlæg hjælpe dig på vej.

Det er meget vigtigt at du følger op på hvordan dine affiliate reklamer performer. For ellers ved du ikke hvad der virker eller ikke virker. De fleste netværk stiller god statistik til rådighed, og du har ofte også mulighed for at tilføje nogle informationer i det link du bruger i.f.m. reklamen, således du kan måle endnu flere ting i netværkenes statistikker. Brug statistikkerne til at finde ud hvor godt dine affiliate reklamer performer. Jeg vil herunder gennemgå statistikdata og statistikmuligheder.

Når du laver opfølgning, så skal du beslutte dig for hvad du vil måle og for hvilken periode, samt hvordan du vil vurdere de data du ser. Lad os tage et eksempel:
Du kalder en statistik for sidste måned i et netværk f.eks. Partner-ads. Statistikken viser dig nogle data for hvert partnerprogram du deltager i. Dataene er typisk opdelt i følgende:
1) visninger, klik, leads, salg
Viser dig hvor mange gange et banner er vist (visse typer bannere samt tekstlinks har ingen visninger), hvor mange gange en unik bruger har klikket på reklamen (unik = dubletter sorteres normalt fra), hvor mange leads og hvor mange salg du har skaffet for partnerprogrammet. Disse oplysninger kan når de står alene egentlig kun bruges til at sammenligne niveauet med de andre partnerprogrammer. Men når dataene kombineres med andre data, så vil de give dig meget gode nøgletal (se punkt 4 og 5).

2) satser (hvad får du pr. klik, lead, salg)
Satserne er ofte medtaget for at du så kender en del af det vigtige grundlag der skal til for at beregne de vigtige nøgletal i punkt 5.

3) optjente beløb (for klik, leads, salg og samlet)
Disse data er vigtige, da de kort sagt viser dig hvor meget du har tjent ved at sende besøgende til eller skaffe leads/salg til et partnerprogram. Beløbene danner også grundlag for beregning af nøgletallet i punkt 5.

4) konverteringsprocenter for leads og salg
Dette er vigtige nøgletal, da de fortæller hvor stor en andel af klikkene der har medført et lead eller et salg. Har du f.eks. en salgs% på 10% betyder det at 10% af klikkene blev til salg (hvilket er ret godt). Dette nøgletal hedder noget forskelligt i de forskellige netværk, men princippet er det samme og det gør det derfor nemmere at sammenligne på tværs af netværk. Jo højere en % des bedre. Jo lavere en % des flere brugere skal du tiltrække for at få en god effekt.

5) gennemsnitlig indtjening pr. visning og klik
Dette er de vigtigste nøgletal, specielt den gennemsnitlige indtjening pr. klik (også kaldet CPC, eCPC e.l.). Nøgletallet bruges til direkte at sammenligne hvor godt et partnerprogram performer i.f.t. andre partnerprogrammer. Hvis du kan opnå en klikindtjening på 1 kr. og derover, så er du godt på vej. Men du kan nå en del højere op, især indenfor områder med hård konkurrence. Hos Partner-ads finder du de bedst performende partnerprogrammer under menupunktet 'Topprogrammer'. Der findes lignende 'hitlister/toplister' i de andre netværk. Husk dog at vælge dine reklamer ud fra relevans først og fremmest og brug kun dette nøgletal, når du skal vælge imellem partnerprogrammer indenfor samme område.

Ovennævnte statistikdata kan du enten sammenligne f.eks. med måneden før og se hvordan udviklingen har været. Udviklingen styres af din egen indsats med indholdet, af antal besøg på din side, af sæson og af ændringer i.f.m. reklamen (kvalitet, satser o.l.).

Når jeg kigger på en statistik kigger jeg naturligvis på optjente beløb, men jeg kigger først og fremmest på lead%/salg% samt indtjening pr. klik/visning. Lynhurtigt kan jeg identificere partnerprogrammer, der performer dårligt og derefter kigge på hvad jeg kan gøre for at optimere. Hos Partner-ads kan du f.eks. se hvilke URLer der har leveret salget hvis du klikker på linket i antal salg-kolonnen. Det er et godt værktøj, da du så kan se hvilke sider du gør det godt på (og hvis du har reklamen på flere sider kan du dermed også se hvilke sider der ikke gør det godt - sammenlign f.eks. dermed 2 artikler). Følg udviklingen af den gennemsnitlige indtjening pr. klik på et partnerprogram og se om du kan forbedre den. 

Du har også mulighed for sende en ekstra variabel med ind i klikket. Denne variabel hedder noget forskelligt i de enkelte netværk f.eks. PNI hos Euroads, EPI hos Tradedoubler og UID hos Partner-ads. Hvis vi igen bruger Partner-ads som eksempel så kan du tilføje &uid=VARIABEL i linket brugeren skal klikke på. Udskift VARIABEL med noget du gerne vil se specificeret når du f.eks. kigger på de salg du har leveret. Det kan være det søgeord brugeren har brugt, en brugerid, en artikelid eller noget helt andet. Variablen UID vil så dukke op når du ser en specifikation af salg. Og igen viser det dig hvad der virker og hvad der ikke virker. 

Hvis du bruger Google Analytics på dit affiliate website, så kan du dykke yderligere ned i nogle data for hvordan dine undersider performer. Hvis du har lavet linkbuilding til en underside/artikel, så kan du se hvis antallet af besøgende til en af dine artikler falder og dermed vil der så være færre klik/salg på den reklame du viser der. Eller om antallet stiger hvilket naturligvis er bedst ;-)

En kombination af statistikken fra affiliate netværket og din internet statistik fra Google Analytics giver dig gode muligheder for at optimere, og det vil mit næste blogindlæg handle om.

Med venlig hilsen
Ken Schultz
Partner-ads

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Ken skriver Skriv dig op