Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Vane 2 - Vær på forkant!

806 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 April 2009

I dag havde jeg fornøjelsen af møde et hold fundraisere som vi skal undervise sammenlagt ca.20 dage i maj og juni. Det er en sjov opgave og vi glæder os meget til at lære dem om ensartet kvalitet og længevarende kunderelationer.

Vi havde møde med direktionen og gik rundt i huset og så hvor vi skal være i disse 20 dage. Flere af medarbejderne virkede en smule beklemte ved situationen og at vi fremmede gik rundt og kiggede. Det var så aftalt at spise frokost med både holdet og direktionen. De fleste var meget imødekommende under frokosten og en af de unge medarbejdere kom kæk hen under frokosten og sagde han nok skulle lære os et fif eller to om fundraising. Det er jo en dejlig ting ikke at skulle arbejde med medarbejdernes selvtillid, Så jeg tænkte med det samme lad mig høre hvad han har at byde på.

Så efter han tyggede af munden tog han lidt mod til sig og sagde, ” når man fundraiser så skal man ikke skjule overfor kunden,  at det af og til kan være lige lovlig tykt at skulle tale om død og elendighed i den tredjeverden og at man måske selv bliver lidt kold overfor det, når man hele tiden har det inde på kroppen” og fulgte op med ”det er lis´som om de lytter mere når jeg fortæller det, de tror mere på mig”

Jeg nikkede og lyttede og svarede så ”tror du ikke jeg vidste det i forvejen” og forklarede ham så, om vores 7 gode salgsvaner og vigtigheden af vane 2 – at være på forkant. Det skaber tillid, at man kan sætte sig i kundens sted og måske afvæbne nogle fordomme om jobbet.

Hans sidekammerat lyttede intenst og fulgte så op med dagens guldklump ”jeg synes altid at sådan nogle eksterne konsulenter, er noget med slips og hardcore teori, der ikke virker i praksis”. Jeg kunne så ikke dy mig for at benytte lejligheden til at omsætte hans eget praksiseksempel til teori og forklarede at det måske netop derfor, var en god i det at spise frokost sammen før vi skal i gang med et undervisningsforløb. Han fik afvæbnet sine fordomme fordi jeg var på forkant med hvad han måske tænkte. Efter at vi udvekslede et par anerkendende nik som accept af hinandens færdigheder, fik jeg tilsagn om at de så frem til at lære mere om salg generelt.

Begge ovenstående eksempler fortæller hvad udbyttet er, ved vane 2 – at være på forkant, nemlig tillid. Det skaber simpelthen tillid i en salgssituation hvis man har lidt selvironi og kan sætte sig i kundens sted.

Med de ord vil jeg stoppe dagens pral, og sige tak for opmærksomheden.

;-) Jesper

Husk har du spørgsmål til denne tekst eller 7 gode salgsvaner konceptet er du meget velkommen til at skrive. Du kan også altid læse mere på yni.dk

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jesper skriver Skriv dig op