Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger rådgivning vedr. mulig blacklisting på Google

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej SEO-Aminoer,

Vi sidder pt. i den situation at være dykket med ca. 20k daglige besøgende siden torsdag, da en håndfuld af vores sider er forsvundet fra Googles indeks. Vi har selvfølgelig selv lidt SEO-kompetencer 'in house', men ingen af os har ret meget erfaring med decideret eksklusion fra indekset.

Fakta:

Der er tale om 5-6 sider. De er alle mindst 1-2 år gamle, flere er endda 4-5 år gamle.

Der er ikke tale om IP-blokering.

Det er flere måneder siden der er foretaget større ændringer. (Vi migrerede f.eks. et par af siderne fra Wordpress til et andet blogsystem engang i marts.)

Jeg har i weekenden tilmeldt siderne på Webmaster Tools og kan konstatere at webstedslinks m.v. er intakt. Jeg bliver fortalt at mine sider "endnu ikke er medtaget i deres indeks og jeg skal være tålmodig". Jeg har prøvet at tilmelde sitemap for et par af siderne, for at se om det skulle gøre en forskel. Resultat: Google henter sitemap'et men medtager ikke siderne af den grund - endnu.

Googlebot besøger stadig lystigt siderne. Jeg holder mig ikke helt up-to-date med Googles guidelines, men vi skulle gerne være temmelig whitehat. I bagklogskabens lys kan jeg selvfølgelig godt se nogle småting der kunne gøres bedre, men sådan er det jo som regel.

Vi har i øvrigt en del andre sider, som minder meget om disse forsvundne sider (blogs med samme opbygning osv.) der ikke er forsvundet.

Jeg har før oplevet at en side er forsvundet helt og efterfølgende dukket op igen. I fagsprogsslang refererer man vist til dette som et 'hick-up'. Jeg har selvfølgelig søgt nettet tyndt, men der er desværre ikke ret meget konkret at komme efter. Hvad jeg søger er nok en indikation på hvor bekymret jeg skal være. Er det noget der forekommer normalt? Skal jeg forberede mig på at tale for min syge moster ved et reinclusion request? Skal jeg bare afskrive tabet og komme videre?

Jeg ser frem til noget feedback fra nogle erfarne hoveder - kloge ord modtages med kyshånd!

Mvh. Jakob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften

Det lyder som en pænt røv situation.

Jeg ved en af grundene til at google kan finde på at eksludere nogle sider er pga. duplicate contet (at du har lavet noget copy/paste) Fra andre sider m.m.

Dette er umildbart mit bedste bud.

Fra København N
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 639
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Jacob

Sur situation du er landet i der...

Det er svært at vurdere uden at vide hvilken side der er tale om, men her er i hvert fald noget du kan tjekke til at begynde med...

Robots.txt - der kan være en fejl i den... eller en hacker kan have ændret i den... Hvis det er enkelte sider der er væk er den nok lidt usandsynlig, men hvis det er hele sites du taler om bør du tjekke der...

Meta tag på siderne... er der noget robots noidex tilføjet ved en fejl eller hacking?

Har du tjekket at siderne er helt forsvundne? Eller er de bare gledet nedad? site:www.ditdomæne.dk/sidenavn.htm skulle kunne afsløre om den enkelte side er indekseret.

Har du evt mistet en masse backlinks? Tjek yahoo site explorer...

Der er lige lavet en pagerank update omkring den tid, er din PR  forsvundet? Så kunne det godt tyde på en straf, og så er du nødt til at finde ud af hvad du gør galt, og fjerne det hele før du indgiver en reinclusion request...

Har du set efter om der ligger en besked til dig i webmaster tools? det sker...

Det lyder dog mærkeligt hvis du stadig har sitelinks...

Har du recirectet dine sider til de nye url'er? Hvis ikke går der et stykke tid før du bliver indekseret igen, og du mister linkværdien... Marts er dog længe siden, og dit fald er af nyere dato, så det lyder heller ikke sandsynligt...

Det mest påfaldende i mine øjne er den pr-update der foregik onsdag/torsdag... måske den har devalueret mange af dine indgående links.

Det kan være en med mere erfaring kan sige mere... Håber du løser det...

Læs om de 3 rygestop faser på www.endeligikkeryger.dk og lær om hypnose på www.hypnose1.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Janno Damgaard Lassen:

Hej Jacob

Sur situation du er landet i der...

Rørende enig!

Janno Damgaard Lassen:

Det er svært at vurdere uden at vide hvilken side der er tale om, men her er i hvert fald noget du kan tjekke til at begynde med...

Robots.txt - der kan være en fejl i den... eller en hacker kan have ændret i den... Hvis det er enkelte sider der er væk er den nok lidt usandsynlig, men hvis det er hele sites du taler om bør du tjekke der...

Meta tag på siderne... er der noget robots noidex tilføjet ved en fejl eller hacking?

Alt er normalt.

Janno Damgaard Lassen:

Har du tjekket at siderne er helt forsvundne? Eller er de bare gledet nedad? site:www.ditdomæne.dk/sidenavn.htm skulle kunne afsløre om den enkelte side er indekseret.

Ja, de er helt væk.

Janno Damgaard Lassen:

Har du evt mistet en masse backlinks? Tjek yahoo site explorer...

Det er steget stille og roligt som normalt.

Janno Damgaard Lassen:

Der er lige lavet en pagerank update omkring den tid, er din PR  forsvundet? Så kunne det godt tyde på en straf, og så er du nødt til at finde ud af hvad du gør galt, og fjerne det hele før du indgiver en reinclusion request...

Ok, det kunne jo være en mulig forklaring. Og ja, på 2 af siderne er PR helt væk (ikke 0, men ikke-eksisterende). På de andre er den normal.

Janno Damgaard Lassen:

Har du set efter om der ligger en besked til dig i webmaster tools? det sker...

Ingen beskeder. Har ledt med lys og lygte.

Janno Damgaard Lassen:

Det lyder dog mærkeligt hvis du stadig har sitelinks...

Har du recirectet dine sider til de nye url'er? Hvis ikke går der et stykke tid før du bliver indekseret igen, og du mister linkværdien... Marts er dog længe siden, og dit fald er af nyere dato, så det lyder heller ikke sandsynligt...

Ja, jeg lavede selvfølgelig redirects osv til de omskrevede URL. Google fangede det meste i løbet af et par dage, og det har kørt fint siden.

Janno Damgaard Lassen:

Det mest påfaldende i mine øjne er den pr-update der foregik onsdag/torsdag... måske den har devalueret mange af dine indgående links.

Det kan være en med mere erfaring kan sige mere... Håber du løser det...

Ja, det hænger vel højst sandsynligt sammen med det PR-update. Det er faktisk lidt beroligende at være nærmere en forklaring. En devaluering burde dog bare ikke betyde eksklusion. En af siderne har i snart 2 år ligget nr. 1 (af og til nr. 2-3) på et virkeligt konkurrencepræget ord. Der er ikke lavet strukturændringer på den siden efteråret 2008.

Tak for dit input.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har gennem tiden hjulpet en del sites med lignende problemer - både i Danmark og udlandet.

Der er næsten uendeligt mange mulige årsager til den type problemer. For det meste er der heldigvis tale om tekniske fejl, der retter sig af sig selv. Men i nogle tilfælde er der tale om filtrering eller udelukkelse p.g.a. overskridelse af en eller flere guidelines.

Det er meget vigtigt, at du starter med at finde ud af hvad årsagen er!
Og det er meget vigtigt at du IKKE indsender en forespørgsel om genovervejelse/genoptagelse før du er 100% sikker på at der ikke er nogle "fejl" tilbage fra din side.

I min nye SEO bog, der skulle kunne købes fra og med slutningen af næste uge, har jeg dedikeret et helt afsnit (30 sider) til den her type problemer - i kapitlet med den maleriske titel: "Hjælp, mit website er forsvundet fra Google!" 

Det bliver lidt for omfattende at kopiere hele dette afsnit ind her - men overskrifterne på processen er som følger:

  1. Hvad er der sket?
    Når man stikker et termometer ned i vand for at måle temperaturen, og resultatet ser helt forkert ud kan der enten være noget galt med vandet, eller med termometeret. Med andre ord, er du sikker på der virkelig er noget galt, eller er det den måde du ser på tingene der er forkert? Og hvis der virkelig er noget galt, hvad er det så?
     
  2. Undersøg årsager, type og omfang af problemerne
    Hvis der så faktisk er noget galt, er det så dit website der er smidt helt ud af søgemaskinerne? Er nogle eller alle sider stadig indekseret? Eller ranker de bare ikke mere – eller bare lidt dårligere?
     
  3. Er du den eneste der er ramt?
    Find ud af om du er den eneste der er ramt på den måde du nu engang er ramt på. Er andre af dine sites ramt? Har du venner der er ramt på samme måde, på samme tid? Tjek hvad de skriver i debatterne og på SEO-blogs.
     
  4. Udarbejd en strategi
    Find ud af hvad der skal gøres, og udarbejd en plan for hvordan og hvornår det rent praktisk skal gøres.  Se på mulighederne for at kompensere for den manglende søgemaskinetrafik på andre måder. 
     
  5. Eksekver og analyser
    Få dine planer eksekveret rettidigt! Jo hurtigere du reagerer, jo hurtigere kommer der resultater ud af det. Men det skal være gennemtænkt og ordentligt udført! 
     
  6. Ansøg om genvurdering og genoptagelse
    Hvis dit website faktisk viser sig at være ”straffet” af søgemaskinerne, så er det muligt du skal sende en ansøgning om genvurdering og genoptagelse.
     
Fra København N
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 639
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Søndergård:
Ja, det hænger vel højst sandsynligt sammen med det PR-update. Det er faktisk lidt beroligende at være nærmere en forklaring. En devaluering burde dog bare ikke betyde eksklusion. En af siderne har i snart 2 år ligget nr. 1 (af og til nr. 2-3) på et virkeligt konkurrencepræget ord. Der er ikke lavet strukturændringer på den siden efteråret 2008.

Så kunne det godt lyde som om du gør noget de ikke synes om... linker du til nogle dumme sider?

Du skriver iøvrigt at webstedslinks er intakte, det hænger da ikke sammen med at de er helt væk, webstedslink er tilknyttet en bestemt søgning, og søgeresultaterne... Der er noget der ikke hænger helt sammen....

Meget tyder på at du ikke er helt white hat... Sad

At tilmelde sitemaps betyder ikke det store i positiv forstand, og det kan faktisk skjule fejl i din interne linkstruktur...

Held og lykke med det!

Læs om de 3 rygestop faser på www.endeligikkeryger.dk og lær om hypnose på www.hypnose1.dk

Fra København N
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 639
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så kom mesteren (Mikkel) på banen... lyt til ham... han ved mere end de fleste...

Læs om de 3 rygestop faser på www.endeligikkeryger.dk og lær om hypnose på www.hypnose1.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Janno Damgaard Lassen:

Så kunne det godt lyde som om du gør noget de ikke synes om... linker du til nogle dumme sider?

Du skriver iøvrigt at webstedslinks er intakte, det hænger da ikke sammen med at de er helt væk, webstedslink er tilknyttet en bestemt søgning, og søgeresultaterne... Der er noget der ikke hænger helt sammen....

Meget tyder på at du ikke er helt white hat... Sad

At tilmelde sitemaps betyder ikke det store i positiv forstand, og det kan faktisk skjule fejl i din interne linkstruktur...

Held og lykke med det!

Det jeg mener med at webstedslinks er intakte, er at Webmaster Tools stadig viser dem. I det hele taget opfører Webmaster Tools sig som om at siden stadig fungerer, men bare ikke er indekseret endnu. Desuden kommer der 3 resultater ved en related: søgning på en af siderne, men hverken site: cache: eller link: returnerer noget.

Grunden til jeg tilmeldte sitemap var primært for at se om det gav noget mere information på en eller anden måde. Google er jo ikke ligefrem kendt for at være meddelsomme... :)

Fra København N
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 639
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Søndergård:
Google er jo ikke ligefrem kendt for at være meddelsomme... :)

Nej, det kan man ikke beskylde dem for...

Jakob Søndergård:
Det jeg mener med at webstedslinks er intakte, er at Webmaster Tools stadig viser dem. I det hele taget opfører Webmaster Tools sig som om at siden stadig fungerer, men bare ikke er indekseret endnu. Desuden kommer der 3 resultater ved en related: søgning på en af siderne, men hverken site: cache: eller link: returnerer noget.

Det lyder meget mærkeligt... i  dit sted ville jeg vente et par dage og se hvad der sker... (Det kunne jo være en glitch eller hick-up) og hvis intet... så enten købe Mikkels bog som han lægger op til, eller henvende dig til en ekspert og betale dig fra det... Det er umuligt at komme nærmere uden en direkte analyse af dine sites...

Hvilket jo nok fordrer at du giver adgang til din webmaster tools konto, ftp, og selvfølgelig de nævnte url'er.

Læs om de 3 rygestop faser på www.endeligikkeryger.dk og lær om hypnose på www.hypnose1.dk

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit input, Mikkel.

"For det meste er der heldigvis tale om tekniske fejl, der retter sig af sig selv." - Det lyder ikke dårligt. :)

Jeg har oplevet før at en side er forsvundet (ja, helt forsvundet) i et par dage for så at returnere til sin samme placering igen. Men jeg har ikke oplevet 5-6 sider på én gang og i så mange dage. Hver time føles som en evighed!

Som sagt har jeg mange andre sider der minder om dem, som der ikke er sket noget ved. Der er en del udgående links som jeg ikke rigtigt kan kontrollere (ikke mere end i et forum som dette) men der er nofollow på dem.

Hvis jeg selv skal sætte fingeren på noget, må det være links siderne imellem, men det er ikke ret meget anderledes end blogs hvor der linkes fra ét indlæg til relevante indlæg på andre sider.

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)