For at runde denne rare debat af, er her lidt fra E-pusher om site søgemaskiner:
Et vigtigt, men næsten altid overset værktøj i en e-butik, er en god søgemaskine. Ifølge Jupiter Research starter mere end 30 % af alle brugere med at søge i en e-butik i stedet for at bruge den normale navigering. Det amerikanske online marketingfirma MarketingSherpa skriver endda at tallet er mere end 40 %, og derfor er det uhyggeligt vigtigt at den er hurtig og effektiv.
For det første skal du vurdere om du skal have en søgemaskine. Hvis du har få varer og en god navigation i butikken, så vil jeg mene at du helt skal undlade den.
Men hvis du har mange varer, så er det umuligt at lave en navigation der gør at alle kan finde de varer de gerne vil købe, og derfor er søgemaskinen et must.
Husk først at søgebjælken skal være synlig og nem at bruge. Dertil skal selve søgningen være yderst fejltolerant. Hvor ofte har du ikke selv søgt på Google og fået tilbudt en alternativ stavemåde til dit søgeord? Med andre ord, meget få mennesker kan stave, og derfor er det yderst vigtigt at din søgemaskine tager højde for stavefejl. Og her hjælper det ikke at arbejde med en søgemaskine der tager højde for engelske stavefejl, men det giver jo sig selv.
Men det er ikke kun stavefejl der er vigtige. Flertalsendelser, synonymer, slang og andre sproglige blomster skal der også tages højde for. Tænk blot på hvor forskelligt jyder, bornholmere, københavnere, unge, gamle, jurister, indvandrere etc. taler og skriver.
En anden væsentlig faktor er søgning på varemærker. I en radiobutik vil mange måske søge på "Apple Ipod" og sælger man ikke den, så er det jo dumt at komme op med et "Søgningen gav intet resultat". Det ville være noget kvikkere at skrive "Vi fører ikke Apple produkter, men har du set den nye MP3 spiller fra Sony?". At levere alternative forslag er helt klart noget der fører mere salg til forretningen og selv om det er et stort stykke arbejde, så kan det ofte betale sig.
Hvis ikke din søgemaskine er fejltolerant, kan du regne med at min. 25 % af de 30/40 % der bruger din søgemaskine, vil undlade at købe i din forretning. Med andre ord kan du her skære 7,5-10 % af din omsætning.
Mange springer over hvor gærdet er lavest, og bruger Googles sitesøgemaskine, men den er langt fra god nok til en e-butik. Den tager ikke højde for det danske sprog, og den giver så godt som ingen statistik. Dertil opdateres den simpelthen ikke ofte nok. Så brug pengene på at få noget der virker ordentligt.
Jeg kan benytte lejligheden til at gøre lidt reklame for Ankiro der netop laver sådan en maskine, og mig bekendt findes der ikke andre i Danmark der kan løfte den opgave lige så godt. Jeg har selv været medejer af firmaet engang, men jeg er ude af det i dag desværre, og nej, jeg får desværre ikke provision.
Mange undersøgelser viser, at op mod 40 % af alle besøgende i en e-butik, starter med at bruge den interne søgemaskine, også kaldet site-søgemaskinen. Det er den søgemaskine du sikkert har på dit website, så kunderne kan finde dine varer hurtigere og nemmere. Med andre ord er den søgemaskine af meget stor betydning og det er derfor vigtigt at du vælger den rette.
Men site-søgemaskinen er ikke blot et supportredskab, den er faktisk et af de allervigtigste redskaber til at "læse" din butik. En god søgemaskine gør det muligt i realtid at se hvad folk søger efter, og hvad de efterfølgende finder. Det giver et detaljeret indblik i om butikken er brugervenlig, om man har de rigtige varer på lager, og om folk generelt finder hvad de søger.
Hvis der er ekstraordinært mange søgninger, så kan det være at du skal arbejde med din menu-struktur, for at gøre det lettere for kunderne at finde varerne. Det kan også være at de mange søgninger er et udtryk for at søgemaskinen ikke virker som den skal. Måske skal folk søge på mange forskellige måder, for at finde de varer de vil købe. Det er jo vigtigt at site-søgemaskinen tager højde for stavefejl, flertalsendelser, synonymer m.m.
Der er også gode muligheder for at se hvilke varer kunderne gerne vil købe af dig. Der er helt sikkert søgninger på varemærker og ydelser, som du i dag ikke tilbyder, og her er der så en god mulighed for at bruge disse oplysninger, til at finde nye varer og leverandører.
Dertil giver søgemaskinen et godt indblik i om du rammer din målgruppe ordentligt. Har du en eksklusiv butik, og der er mange søgninger på lavprisprodukter, er der måske noget galt med din markedsføring, eller designet af din butik?
Gør det til en god vane at kigge på resultaterne med jævne mellemrum. Gør man det, så begynder man langsomt men sikkert at opfatte trends over tid og man lærer utroligt meget om sin butik og sine kunder på den måde.
En anden bonus ved at holde løbende øje med søgninger er, du måske kan se at dine kunder forventer at du har specielle varer til jul, sommer, op til fodboldsæsonen eller ved andre begivenheder. Disse trends kan du måske nå at "læse" før det rigtig går løs og du kan så sørge for at have de pågældende varer på lager og i hvert tilfælde være klar året efter.
Som før nævnt, så bruger jeg selv www.ankiro.com som jeg var med til at stifte for mange år siden. Jeg er desværre ikke med i den forretning mere, men de gør et godt stykke arbejde og jeg kender ingen andre der kan klare jobbet med søgninger og søge-information på dansk i den kvalitet.
Så det er meget vigtigt at din site-søgemaskine giver dig adgang til så mange informationer som muligt og kan den ikke det, så har du helt sikkert valgt en forkert søgemaskine.
I søgeloggen fra SPAMfighter er der en del brugere der søger efter ordet "Thunderbird". Det kunne indikere at der var kunder der efterspurgte en SPAMfighter til Thunderbird, og det er meget værdifuld information!