Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anerkendt butikskæde har kopieret fra mig

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)
Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var da godt nok utroligt. :S Det er så groft i det tilfælde, at jeg i hvert fald ville sende en regning med det vuns. Hvis de fjerner det straks og sender dig en kæmpe undskyldning, kan du jo overveje, om du vil være flink. Men det har de ikke krav på. Det kan jo også ske, at deres kopiering har kostet dig penge, hvis det påvirker dine Google-placeringer. Prøv evt. at tjekke i Copyscape, hvis du ikke har gjort det allerede. 

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sjovt, nu hvor jeg sidder og læser alle jeres forskellige, og alligevel lidt enstydende svar, så irriterer det mig mere og mere, at de har gjort det, og særligt det at de ikke engang læser teksterne de kopierer over, da de jo så formentlig havde opdaget at der står en anden webshops navn i beskrivelserne. Har dog allerede sendt dem en mail hvori jeg beder dem fjerne de fulde produktbeskrivelser omgående (indenfor 24 timer), og har vedhæftet bevismaterialet - så kan jeg vel ikke rigtig gøre mere nu hvor der er afsendt en advarsel?

Har et eller andet sted ikke helt lyst til at lægge mig ud mod en så stor dansk kæde, dog er det kun deres Aalborg afdeling der har kopieret beskrivelserne, og ikke selve "moder siden" så at sige. Måske jeg bare er for god af mig Tongue Tied

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 344
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Allan.
Du kan sagtens gøre mere ved sagen, og det hjælper jeg dig gerne med. Jeg har skrevet en PM igen

Er din tekst eller billede blevet kopieret?
Lad Kopieret.dk hjælpe dig med din sag - "no cure, no pay"

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

Der skulle gerne være svaret på din PM :)

 

Tilmeldt 2. Feb 14
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Allan,

For ikke længe siden, fik Jensens Bøfhus medhold i retten om, at Jensens Fiskerestaurant, lænede op ad, og dermed tjente på Jenses Bøfhus brandet. Selvom logo og alt var anderledes. Hvis du er enig i, at det ikke var i orden, så behøver du ikke læse videre. 

Hvis du derimod føler, at der naturligvis skal være rimelighed til, så overvej hvor mange ringe i vandet, din handling herfra skaber. 

I værste fald, er det en iskold ledelse, der bevidst koldt og kynisk har plagieret dine tekster. I bedste fald, har virksomheden en sund CSR, og taget en arbejdsløs ind som praktikant, og denne har så sprunget over hvor gæret var lavest. Er det virksomhedens ansvar? Ja. Er det rimeligt? ...

Sidst nævnte i ovenstående eksempel, har en kammerat fortalt mig, og de tager ikke længere praktikanter ind. 

Hvis det var mig der stod i dit dilemma, ville jeg overveje omfanget af skaden. Har du lidt skade? Har det betydet noget for din googleplacering, eller har det måske forbedret den? Har du fået flere kunder pga. den gratis reklame? 

Hvis du vælger at skrive på sider som Amino, og tilknytte dit navn til din virksomhed, så er du samtidigt i gang med personal branding. Og det kan let blive negativt. Tag John Hannover fx. Aktiv bruger, der gladeligt hjælper, og aldrig taler negativt om nogen. Skulle vores veje krydes, ville jeg gladeligt handle/hyre ham og jeg vil til enhver tid henvise til ham. En person der viser en kedelig tendens til, at ville malke enhver situation, ville jeg holde mig langt fra. Hvad ville der fx ske, hvis der opstod en uoverenstemmelse i forhold til en kontrakt? 

Som du selv nævner, har du kontaktet dem, og bedt om at de tager det ned. Du har vist tænder. Hvis de ikke retter efter, skal du naturligvis bide. Men ellers ville jeg afvente deres svar. 

Med venlig hilsen

Johnni

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

 Skribenten kan selvfølgelig være flink, hvis der er tale om nogle få og små tekster, og hvis Googleplaceringer og salg er som før. Hvis der er tale om mange længere tekster, kan det altså sagtens skade, især hvis hjemmesiden er meget større end skribentens og dermed kan blive betragtet som mere autoritativ af Google.

I sidste ende er det ledelsens ansvar at forklare de ansatte, at tekst ikke skal kopieres, at det er imod reglerne, og at det kan skade hjemmesiden og virksomhedens omdømme. De kan jo vælge en hyre nogen, der forstår dette.
Hvis man mener, det er et urimeligt ansvar at pålægge en ledelse, har man samtidig sagt, at det er urimeligt at tjene penge på alt det fornuftige arbejde, ansatte gør.
I går skrev jeg en artikel på 1000 ord - det tog mig 8 timer, og jeg har skrevet professionelt i 6 år. Just saying. ;)

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Fra  itnvision aps Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan

Jeg har læst de mange indlæg og alle på nær et bærer præg af, at du helt sikkert har en tilgodehavende.

Det har du sikkert også og det er rigtig irriterende, at kæden har gjort det.

Men du skal være opmærksom på, at når du taler om erstatning så skal du kunne bevise, at du har lidt et tab og det er kun det tab du kan bevise du er berettiget til at få som erstatning plus en eller anden tortvurdering.

Jeg taler af erfaring hvor en stor international virksomhed anvendte vores firmanavn - det fik vi ikke noget ud af uagtet at dte var indenfor samme branche og vi havde været længst i markedet.

Den eneste vej (tror jeg) du kan gå er at sende en faktura - her vi du så blive mødt med holdningen at de ikke har købt noget ved dig, hvorefter du får diskussionen derfra.

Mit råd er sendt en mail til direktøren, hvor du påpeger problemet, håb på en økonomisk kompensation og samtidig glæd dig over den gratis reklame du har fået for din webshop.

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil ikke gøre mig klog på erstatningsspørgsmålet, men det er et brud på lov om ophavsret

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

itn|vision aps:

Men du skal være opmærksom på, at når du taler om erstatning så skal du kunne bevise, at du har lidt et tab og det er kun det tab du kan bevise du er berettiget til at få som erstatning plus en eller anden tortvurdering.

Det du skriver er forkert.

Der er IKKE tale om et erstatningskrav. Da der ikke er tale om er erstatningskrav, så er det heller ikke en situation hvor betaling er baseret på vurdering eller skade.

Det der er tale om er at nogen har stjålet et produkt og skal betale for produktet.

Eksempel. Du går ind i en pølsevogn og stjæler en pølse. Ejeren fanger dig, og du skal nu betale for pølsen. I dette tilfælde er det ikke et erstatningskrav. Det handler om at der er blevet tyv stjålet, og varen skal betales. Det kan da godt være tyven syntes pølsen var for dyr, men det er ikke en pris der er til forhandling eller vurdering, og slet ikke af tyven. Sælger sætter sine egne priser, og så kan folk købe eller lade være.

Lad os sige at forudrettede i dette tilfælde siger at prisen for at bruge hans tekster er 50.000,- og at der så tillæges et beløb på 15.000,- for eventuelle skader og seo der skal laves på ny.

Så er vi helt enige om at det du skriver passer på de 15.000,- da dette er en erstatning. Men et passer ikke på de 50.000,- da det er prisen for produktet der er stjålet. Prisen kan frit sættes da tyven ikke har undersøgt hvad prisen var inden der blev stjålet.

Der er intet at forhandle om. Der er intet at være nervøs for. 

itn|vision aps:

Den eneste vej (tror jeg) du kan gå er at sende en faktura - her vi du så blive mødt med holdningen at de ikke har købt noget ved dig, hvorefter du får diskussionen derfra.

Nej der er ikke købt noget. Der er stjålet noget, og det skal selvfølgelig betales. Derfor sendes faktura. Tyven skal betale for produktet. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 344
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nogle væsentlige forkerte synspunkter i denne tråd, og jeg vil lige kort gøre opmærksom på disse og rette dem. Vision ApS har allerede kommenteret og rettet på 2 af dem. Det skal dog siges, at jeg allerede har haft kontakt med Allan, så han er bevidst om disse ting.

1. Erstatning kan kun kræves, hvis man kan bevise et evt. tab. Det er rigtig svært at gøre, og specielt hvis teksten ikke har været oppe i særlig lang tid (må man næsten antage, når dit firmas navn stadig står i teksten), da der derfor højt sandsynligt ikke er sket et skade endnu. I stedet bør man kræve godtgørelse og vederlag for hver af teksterne, som ikke har noget med erstatning at gøre. Ved at kræve erstatning, kan man i værste fald tabe sagen, hvis sagsøgte påpeger dette, og man ikke kan dokumentere et evt. tab.

2. Beløbsstørrelsen er ikke lige meget. For 2 tekster af den størrelse, som det er i dette tilfælde, er det fuldstændig urimeligt at komme med et krav på f.eks. 30-40.000 kr., og vil faktisk kunne have en dårlig indflydelse på dig som sagsøger, hvis sagen tages for retten, da dommeren altså ikke er dum, og tydeligt kan se at det er et urimeligt krav. Sæt derfor beløbsstørrelsen til noget mere realistisk - og husk: sæt kravet efter din egen vurdering (eller hvis du får hjælp af et juridisk firma, deres vurdering), kombineret med hvad du har brugt af tid på at researche, skrive teksten, publicere teksten m.m. eller hvad du har betalt.

3. Kravet skal IKKE sendes som faktura, da der aldrig er sket et salg. I værste tilfælde, vil du kunne tabe sagen på dette, da grundlaget for stævningen eller retssagen er forkert. Man skal derfor sende en uddybende mail, hvor der står nedskrevet de betingelser der forekommer, datoer for betaling, samt kravets økonomiske størrelse. Dette beløb er momsfrit, da det er et krav og ikke et salg. Husk på at vederlag er skattefrit, så det kan puttes lige ned i lommen. Dette er faktisk den væsentligste fejl folk gør. Selv virksomheder, som er hyret til at håndtere sagen (ikke advokater) laver denne fejl

Håber nogle af jer kan bruge dette.

Mvh.
Daniel Kristensen
Kopieret.dk - Hjælp til din ophavsret

Er din tekst eller billede blevet kopieret?
Lad Kopieret.dk hjælpe dig med din sag - "no cure, no pay"

Side 2 ud af 5 (44 indlæg)