Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulovlig privat køb og salg af domæner ???

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er interesseret i et domæne, som jeg via "whois" kan se ikke er i brug. Derefter kontakter jeg den registrerede ejer, som bekræfter at han ikke bruger det, men tilbyder mig at købe det !

Hvad er jeres erfaringer med sådan noget ? Skal man betale ? I så fald hvad er så en acceptabel pris ?

Domænet har iø en titel, som han slet ikke må bruge, fordi han ikke er uddannet til den titel. Så han vil ikke kunne bruge det, uden at få en sag på nakken fra vores fagforening.

Synes det er lidt frækt....

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Thansen68:
Domænet har iø en titel, som han slet ikke må bruge, fordi han ikke er uddannet til den titel. Så han vil ikke kunne bruge det, uden at få en sag på nakken fra vores fagforening.

Det kommer vel an på hvilke planer han har for brug af domænet. En side der linker til folk med denne titel er jo ikke i strid med nogen lovgivning.

---

Thansen68:
Hvad er jeres erfaringer med sådan noget ? Skal man betale ? I så fald hvad er så en acceptabel pris ?

Det er svært at sætte en pris på et domænenavn, hvor vi ikke kender historikken. Hvis domænet tidligere har været i brug og stadig har indgående links, kan det både øge og forringe værdien. Et domæne med en meget ringe linkprofil er værdiløst.

Der er også forskel på om det er et keyword domæne med mange eller få søgninger på google. Konkurrencen på dette keyword er også relevant, da et keyword domæne ikke nødvendigvis er lig med en god placering i søgemaskinerne.

Et Alternativ til køb er at lave en domæneklage, men det tager ca. 6 måneder inden der kommer en afgørelse, som ikke nødvendigvis giver dig ret i klagen og dermed domænet.

Hvis domænet er vigtigt for dig, det reelt er ubrugt og du kan få det for under 10.000 kr., så slå til.

Men overvej om du ikke kan finde et unikt navn, som på sigt vil være let at huske og ikke bliver forvekslet med en konkurrende hjemmeside / virksomhed.

Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

10.000 kr. ??????

Det bliver der i hvert fald ikke tale om. Tænkte mere på noget i stil med 500 kr. Det er det, jeg ville skulle betale for at køre en klagesag.

Jeg ved ikke, hvorvidt domænet har været brugt. Hvis man går ind på det nu, så er siden bare blank hvid, uden noget indhold.

Og der står ingen på venteliste til domænet, selvom det ellers er et domænenavn med en meget central titel for os, der arbejder i denne branche.

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Thansen68:
Jeg ved ikke, hvorvidt domænet har været brugt. Hvis man går ind på det nu, så er siden bare blank hvid, uden noget indhold.

Du kan prøve at søge på http://archive.org/web/ 

Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

ok, det har jeg lige prøvet. Hvad er det, jeg kan se der så ? Der står, at det været gemt 3 gange mellem 19 juli 2014 og 18. december 2014. Hvad betyder det ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan det ikke tænkes, at domænet ikke er aktivt som sådan men bruges til mandens e mail adresse o.l. - det er vel lovligt at ha - mit domæne var da i mange år totalt inaktivt men fungerede som mine mails?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det tror jeg ikke. Manden har et andet firma i en helt anden retning og da han ikke er uddannet indenfor mit fagområde og det er en beskyttet titel, så må han slet ikke bruge den betegnelse. Han må slet ikke kalde sig det, som han gør via domæne navnet, heller ikke via email. Det er at samstille med at have et website med titlen www.lægen.dk og kalde sig læge, når man ikke er uddannet læge.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du vil ikke få et ben til jorden, hvis du forsøger at fravriste en person et domænenavn med argumentationen om at han ikke er uddannet inden for området og at navnet på domænet ikke må anvendes da det er en beskyttet titel.

Uanset om domænet er navnet på en beskyttet titel, så er det ikke ulovligt at eje navnet og bruge det. Hvis man f.eks. ejer domænet www.lægen.dk, kan det bruges til en blog om folks oplevelse hos deres læge. Det er da fuldt lovligt.

Derudover er det at bruge en beskyttet titel, f.eks. at udgive sig for at være læge, noget der er strafbart, og dermed ikke noget der falder ind under en domæneklage.

 

Fra Århus
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 86
Fra  Tarm & Kost Klinikken Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er klar over, at det er strafbart og ikke en sag for klagenævnet :-) Men når det netop ER strafbart at bruge en beskyttet titel, som man ikke er uddannet til, så er det også ulovligt at have en hjemmeside, der hedder fx www.fysioterapeuten.dk og på den side annonce for sine ydelser som behandler, når man ikke ER fysioterapeut.

Og det kan man argumentere med overfor klagenævnet. Jeg talte med hostmaster om det i går og de sagde, at hvis man mente, at man havde mere ret til et domæne navn end den pågældende ejer (fx fordi vedk. ikke har ret til at bruge titlen), så kan man gå til klagenævnet.

Udover det, ville man selvfølgelig anmelde vedkommende for at overtræde loven til de rette myndigheder.....men det er jo sagen om domænet uvedkommende.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Thansen68:
... så er det også ulovligt at have en hjemmeside, der hedder fx www.fysioterapeuten.dk og på den side annonce for sine ydelser som behandler, når man ikke ER fysioterapeut.

Vi er enige, men nu skrev du selv i første indlæg at hjemmesiden ikke havde noget indhold, så du kan ikke argumentere i din klage for hvad ejeren af domænet MÅSKE vil bruge domænet til.

I forhold til at klage kan du ikke automatisk gå ud fra at en læge har mere ret til domænet www.lægen.dk end alle mulige andre "ikke-læger" har. Kan ejeren argumentere for at han bruger domænet til noget fornuftigt, f.eks. mail, eller han måske har et projekt i skuffen, der synliggør at domænet skal bruges på et senere tidspunkt til et konkret (lovligt) projekt, skal du have vægtige argumenter for at kunne fravriste ejeren domænet. Et argument om at du er læge, og han er ikke, vil efter min vurdering blive tillagt minimal betydning for din ret til domænet. Har ejeren f.eks. en plan i skuffen for at domænet skal bruges som blog for folks oplevelser hos lægen, vil dette blive tillagt væsentlig mere betydning for ejerens ret til domænet.

 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)