Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Levering af produkter fra Kina - vanvittige ekstra-omkostninger?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Kbh
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 216
Fra  C&C Detail I/S Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. :)

Mit spørgsmål omhandler gebyrer i forbindelse med forsendelse fra Kina til Danmark.

Jeg har mange gange bestilt varer hjem fra Kina og har i den forbindelse betalt for varerne + forsendelse gennem leverandørerne.

I den forbindelse med vi altid kun betalt et fortoldings-gebyr oveni fragten og så var det det.

Denne gang skulle vi bestille en større ordre end vi plejer (Omkring et halvt ton).

Her fik vi som altid betalt fragten forud, og forventer derefter vi får vores varer leveret.

Vores fragtpris denne gang var 300USD // 1724 kr

Vi bliver så ringet op af fragtfirmaet vores leverandør har brugt hvor vi skulle betale 550 yderligere for levering til døren (Fint nok).

I samme forbindelse skulle vi så også betale følgende:

Charges Rate Currency Amount Amount DKK
* THC 600,00 DKK 600,00 600,00
* LCL Charge 166,00 DKK 166,00 166,00
* Documentation 575,00 DKK 575,00 575,00
* Port dues 85,00 DKK 85,00 85,00
* ISPS 75,00 DKK 75,00 75,00
* Enviromental Fee 85,00 DKK 85,00 85,00
* Postage 60,00 DKK 60,00 60,00
ISF/CISF 80,00 EUR 120,00 913,00
* Delivery 1,00 DKK 550,00 550,00
* Customs Clearence 1,00 DKK 425,00 425,00

SAMLET: 4 314,25 kr oveni!!!?

Her er så de uddybende tekst omkring priserne:

THC = Terminal handling charge.  Afregnes som DKK 600 pr Ton (Alternativt DKK 340/cbm hvis dette er højere)  - minimum 1 ton
LCL Service Charge: Afregnes som DKK 166/ton  minimum 1 ton
Documentation =  Håndteringsgebyr:  DKK 575/Bill of Lading
Port Dues =  Toldkontrolgebyr (Gebyr for at rederiet checker at fortoldningen har korrekt status): DKK 85/Bill of lading
ISPS = International Security Port Surcharge: afregnes som DKK 75/Bill of lading
Enviromental Fee:  Afregnes som DKK 85/Bill of Lading
Postage:  Afregnes som DKK 60/Bill of Lading
ISF/CISF =  Import Surcharge Fee / China Import Surcharge Fee:  Afregnes som EUR 80/cbm
Customs Clearence = Fortoldning  Afregnes som DKK 425 pr fortoldning.


Hvordan kan det være der kommer så voldsomt mange gebyrer oveni, når vi aldrig har oplevet dette førhen? (Eneste forskel er at vi dengang nok kun bestilte max 100kg og nu omkring 500kg)
Vil sætte stor pris på alle svar!

køb snørebånd på snøre-bånd.dk

Fra København
Tilmeldt 4. Dec 13
Indlæg ialt: 88
Fra  Transporteca Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Christian,

Dette er en klassisk problemstilling når det er leverandøren som bestiller transporten - og specielt når det er stykgods som dette. Den korte forklaring er at du har købt dine varer under CIF betingelser, det vil sige at din leverandør kun står for fragten frem til havnen i Danmark. De lokale omkostninger for håndtering, indfortoldning og udbringing er så for din regning. Disse priser bliver voldsomt høje, da agenten i Danmark sandsynligvis skal tilbagebetale en del af det til speditøren i Kina, og fordi dit reelle eneste alternativ i denne situation er at lade speditøren beholde lasten (så de fleste ender med at betale).

Der er blevet advaret en del om dette før på Amino - jeg forslår du prøver at læse disse indlæg også for at forstå mere om problematikken:

Import fra Kina – CIF eller FOB

Hvordan gør man import af varer let og smertefrit?

Godstransport for begyndere

Din bedste mulighed er at prøve at forhandle med speditøren i Danmark, og evt. true med at du ikke vil tage levering af lasten. Så kan du muligvis få en reduktion. Og fremadrettet er din bedste mulighed at købe FOB eller EXW, og selv stå for at købe fragten fra en speditør, hvor du sikrer dig at få en all-in pris fra starten.

Mvh, Morten

Fra Kbh
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 216
Fra  C&C Detail I/S Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret, og linkene til dit indlæg, det var dejligt med billeder !

Lidt nemmere at forholde sig til :)

Ja, kan godt se det er os der ikke har haft viden nok. Det har vi dog nu! :P

Lige et hurtigt tillægsspørgsmål:

Såfremt vi havde vidst overstående og bedt om en pris på "EXW" havde prisen så været mindre pga de havde fået en samlet pris for fragtfirmaet?

Mvh Christian.

køb snørebånd på snøre-bånd.dk

Fra Kbh
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 216
Fra  C&C Detail I/S Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Rettelse: Jeg snakker selvfølgelig om DAP :)

køb snørebånd på snøre-bånd.dk

Fra Kbh
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 216
Fra  C&C Detail I/S Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

...og såfremt vi vælger "EXW" og selv står for leveringen, hvordan gør man så det?

Gætter på at leverandøren først oplyser "antal cartons/flyttepakker"  & vægt

Så skal man efterfølgende blot kontakte de forskellige fragt-selskaber for at få den bedste pris? :)

//Christian

køb snørebånd på snøre-bånd.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Surt!

Men vi har et utal af gange her på Amino  advaret om at man ikke skal købe søfragt i Asien på CIF betingelser. Man bør i stedet købe varerne FOB (free on board) og så selv få en dansk speditør til at hjemtage godset.   

Havde du brugt en dansk speditør ville nu nok skulle af med 1.000 - 2.000 DKK for den samlede fragt.

Mvh

Ravn

Fra København
Tilmeldt 4. Dec 13
Indlæg ialt: 88
Fra  Transporteca Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

I princippet skulle prisen være USD 300 mindre, hvis det er hvad du har betalt til din leverandør for transporten. Køber du EXW skal du dog sikrer dig at din leverandør har eksportlicens (læs om det her: For at importere fra Kina skal producenten have eksportlicens) da du ellers kan få en ekstra regning fra din speditør for at arrangere dette (~USD 150). Har de ikke eksportlicens, kan du bede om en FOB pris, og i det tilfælde vil prisreduktionen være mindre end USD 300, idet leverandøren så skal betale de lokale omkostninger i Kina, og du blot skal betale fra eksport havnen frem til din adresse.

Mvh, Morten

Fra København
Tilmeldt 4. Dec 13
Indlæg ialt: 88
Fra  Transporteca Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

Du skal bruge volumen (kubikmeter) og vægt (kg) for at få en pris fra en speditør. Husk at få en all-in pris.

Mvh, Morten

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Pas på med at købe EXW da det er ab fabrik - afstandene fra fabrik til havn kan være meget store i kina, så det blive en dyr fornøjelse mht. den indenlanske transport frem til skibet.  Brug FOB (free on board)  så ved du nøjagtigt hvad din vare koster leveret ved skibet.  Få en dansk speditør med eget kontor i landet til at forestå fragten hjem til Danmark. 

køber du FOB er det vigtigt at du husker at tegne en transportforsikring af dit gods, en sådan forsikring købes billigst hos et forsikringsselskab og koster typisk 0,20 - 0,40 % af godsets værdi.

Ravn

Fra København
Tilmeldt 4. Dec 13
Indlæg ialt: 88
Fra  Transporteca Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

De havde sandsynligvis ikke kunne give dig en DAP pris - og du var nok endt i samme situation. Hvis du havde fået en DAP pris ville den nok ikke være konkurrencedygtig, da den danske agent stadig ville fakturere høje lokale omkostninger, blot til den kinesiske speditør istedet for dig.

Mvh, Morten

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)