Hej Aminoer. :) Mit spørgsmål omhandler gebyrer i forbindelse med forsendelse fra Kina til Danmark. Jeg har mange gange bestilt varer hjem fra Kina og har i den forbindelse betalt for varerne + forsendelse gennem leverandørerne. I den forbindelse med vi altid kun betalt et fortoldings-gebyr oveni fragten og så var det det. Denne gang skulle vi bestille en større ordre end vi plejer (Omkring et halvt ton). Her fik vi som altid betalt fragten forud, og forventer derefter vi får vores varer leveret. Vores fragtpris denne gang var 300USD // 1724 kr Vi bliver så ringet op af fragtfirmaet vores leverandør har brugt hvor vi skulle betale 550 yderligere for levering til døren (Fint nok). I samme forbindelse skulle vi så også betale følgende: Charges Rate Currency Amount Amount DKK SAMLET: 4 314,25 kr oveni!!!? Her er så de uddybende tekst omkring priserne: THC = Terminal handling charge. Afregnes som DKK 600 pr Ton (Alternativt DKK 340/cbm hvis dette er højere) - minimum 1 ton
LCL Service Charge: Afregnes som DKK 166/ton minimum 1 ton
Documentation = Håndteringsgebyr: DKK 575/Bill of Lading
Port Dues = Toldkontrolgebyr (Gebyr for at rederiet checker at fortoldningen har korrekt status): DKK 85/Bill of lading
ISPS = International Security Port Surcharge: afregnes som DKK 75/Bill of lading
Enviromental Fee: Afregnes som DKK 85/Bill of Lading
Postage: Afregnes som DKK 60/Bill of Lading
ISF/CISF = Import Surcharge Fee / China Import Surcharge Fee: Afregnes som EUR 80/cbm
Customs Clearence = Fortoldning Afregnes som DKK 425 pr fortoldning.
Hvordan kan det være der kommer så voldsomt mange gebyrer oveni, når vi aldrig har oplevet dette førhen? (Eneste forskel er at vi dengang nok kun bestilte max 100kg og nu omkring 500kg) Vil sætte stor pris på alle svar! |
Hej Christian,
Dette er en klassisk problemstilling når det er leverandøren som bestiller transporten - og specielt når det er stykgods som dette. Den korte forklaring er at du har købt dine varer under CIF betingelser, det vil sige at din leverandør kun står for fragten frem til havnen i Danmark. De lokale omkostninger for håndtering, indfortoldning og udbringing er så for din regning. Disse priser bliver voldsomt høje, da agenten i Danmark sandsynligvis skal tilbagebetale en del af det til speditøren i Kina, og fordi dit reelle eneste alternativ i denne situation er at lade speditøren beholde lasten (så de fleste ender med at betale).
Der er blevet advaret en del om dette før på Amino - jeg forslår du prøver at læse disse indlæg også for at forstå mere om problematikken:
Import fra Kina – CIF eller FOB
Hvordan gør man import af varer let og smertefrit?
Din bedste mulighed er at prøve at forhandle med speditøren i Danmark, og evt. true med at du ikke vil tage levering af lasten. Så kan du muligvis få en reduktion. Og fremadrettet er din bedste mulighed at købe FOB eller EXW, og selv stå for at købe fragten fra en speditør, hvor du sikrer dig at få en all-in pris fra starten.
Mvh, Morten