Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mine tekster er ståjet!

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 142
Fra  Shinetech.dk Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har netop opdaget, at min hjemmeside er mere eller mindre kopieret.

En ny konkurrent har fået en idé med at sælge stort set samme produkter som jeg. Han er tydeligvis blevet inspireret af mit firmanavn, min opsætning på hjemmesiden, mine tekster og tilmed kopieret flere tekster direkte.

Det er virkelig negativt i forhold til søgemaskineoptimering, og det lader til, at han har gang i sit salg (han har fået mange trustpilot anmeldelser og facebook anmeldelser på det seneste).

Ud over, jeg selvfølgelig gerne vil have ham til at stoppe med at bruge mine produktbeskrivelser, synes jeg det er rimeligt at sende en faktura for tyveri af teksterne.

Jeg har læst flere amino indlæg om lignende sager og har fundet frem til denne side: http://www.amino.dk/blogs/fashion-sellers-guide-og-raad/archive/2013/04/22/er-dine-tekster-blevet-kopieret-s-229-dan-beviser-du-at-det-er-dine-tekster.aspx som beskriver hvordan beløbet skal udregnes.

Jeg er dog i tvivl om, hvor meget jeg kan tillade mig at få som kompensation på krænkelsen.

Formlen lyder således:

Tidsforbrug i timer * timeløn * 2 = Faktura beløbet

Den ene produktbeskrivelse er på 48 ord og den anden er på 75 ord. Det er altså relativ små tekster, men jeg har alligevel brugt rigtig mange timer på at skrive dem, da de kræver en del research.

Alene research udgør min. 8 timer pr. tekst og så har jeg brugt ca. 2 timer på at skrive det inkl. rettelser osv.

Jeg lever ikke af at skrive tekster, men hvis jeg skulle angive den timeløn jeg normalt tager for mit arbejde er det omkring 600,- kr. + moms.

Faktura beløbet må så være: (8+2)*600*2 = 12.000 / tekst.

Da det drejer sig om 2 tekster ganger jeg med 2 og får derved 24.000. Hertil skal så lægges moms og vi ender på 30.000 inkl. moms.

Umiddelbart synes jeg, det lyder for højt, når produktbeskrivelserne er så små.

Hvad holder i retten? Hvad kan jeg forlange i kompensation?

Jeg fremstiller klistermærker i høj kvalitet til virksomheder fra 6,80 kr. / stk.
Mine kontaktoplysninger findes her!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Mathias,

Irriterende sag. Umiddelbart synes jeg også 30.000kr inkl. moms lyder meget højt. Jeg ville skyde på +- 10.000kr, hvis du har din dokumentation i orden :-)

Dbh,
/Jakob 

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 142
Fra  Shinetech.dk Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

Jeg har kan dokumentere, at jeg offentliggjorde teksterne i oktober 2013. Hans hjemmeside er omkring 40 dage gammel, hvorfor jeg vil mene, at jeg var først :)

Jeg fremstiller klistermærker i høj kvalitet til virksomheder fra 6,80 kr. / stk.
Mine kontaktoplysninger findes her!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen det lyder jo ret åbenlyst - især hvis det er direkte kopiering. Du burde have en sag der...

Dbh,
/Jakob 

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 142
Fra  Shinetech.dk Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal jeg kunne dokumentere min timeløn?

Jeg fakturerer ikke en konkret timelån, men giver blot tilbud ud fra en timeløn på 600,- kr.

Jeg fremstiller klistermærker i høj kvalitet til virksomheder fra 6,80 kr. / stk.
Mine kontaktoplysninger findes her!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er jo så spørgsmålet. Hvis du fakturerer ud fra en timeløn på 600kr så gør det - jeg ville dog sænke timeantallet en smule i det tilfælde. 

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 142
Fra  Shinetech.dk Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt, at du gider bruge tid på at hjælpe mig!

Okay, hvordan vil du komme frem til 10.000,- kr. for de 2 produktbeskrivelser, han har stjålet? :)

Jeg fremstiller klistermærker i høj kvalitet til virksomheder fra 6,80 kr. / stk.
Mine kontaktoplysninger findes her!

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mathias:

Hvad holder i retten? Hvad kan jeg forlange i kompensation?

Nu er det mig, der har skrevet den guide, og hvis du vil læse meget mere om emnet, så tjek denne oversigt med indlæg om ophavsretkrænkelser. jeg har skrevet en hel serie...

Du kan ik forlange kompensation, men derimod vederlag og godtgørelse, yes det er lidt flueknepperi, men det er vigtigt at bruge de rigtige ord, da det har stor betydning ved en evt retsag!

Du bør sende en faktura på 24.000 kr + moms, som du selv omtaler, da et højt udgangspunkt giver dig en favorabel situation, hvis der skal indgås forlig. Been there! Det samme gælder, hvis sagen kommer i retten. Det kan godt være, at retten vurderer, at dit udgangspunkt er for højt, men så sætter de det måske til 15.000 kr inkl moms. Sender du kun en opkrævning på 10.000 kr inkl moms, kan du risikerer, at retten vurderer 5.000 kr som et fair beløb. Så send en stor faktura, det giver lidt at handle med, og det vil du ik fortryde!

Hvis modparten ik vil indgå forlig, så kan du på www.juf.dk snart finde en guide, skrevet af mig, til hvordan du udfylder en blanket, samt klare en småsag alene. Uden brug af advokat!

Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive en PB. Jeg har haft over 23 af denne type sager det seneste år, hvoraf 10 er endt i retten, heraf endte 9 i forlig, mens en har taget hele turen igennem systemet, hvor jeg vandt...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg syntes 30.000 (og de 10.000 som der også tales om) lyder for højt i forhold til omfanget af kopieringen. Der er tale om to relativt korte tekster, på en hjemmeside der er 40 dage gammel.  

I bedste iværksætter-ånd ville jeg lade det andet (nystartede, går jeg ud fra) firma slippe med en påtale og 2000,- i vederlag. 

Bemærk at jeg på ingen måde forsvarer kopieringen af teksterne - det er helt uacceptabelt. Jeg har ingen juridisk baggrund. Kun sund fornuft og (måske for meget) overbærenhed :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tritonus:

Jeg syntes 30.000 (og de 10.000 som der også tales om) lyder for højt i forhold til omfanget af kopieringen. Der er tale om to relativt korte tekster, på en hjemmeside der er 40 dage gammel.  

I bedste iværksætter-ånd ville jeg lade det andet (nystartede, går jeg ud fra) firma slippe med en påtale og 2000,- i vederlag. 

Bemærk at jeg på ingen måde forsvarer kopieringen af teksterne - det er helt uacceptabelt. Jeg har ingen juridisk baggrund. Kun sund fornuft og (måske for meget) overbærenhed :-)

Helt enig.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)