Købte en MacBook hos Fona for 5 mdr. siden. (inkl. ekstraforsikring, der dækker alt .. også hvis jeg (som jeg plejer) spilder kaffe ned i skidtet). Efter 2 mdr. døde batteriet og jeg blev lovet et nyt. Der gik dog 6 uger inden de leverede. Nu er det nye batteri også stået af. I går indleverede jeg maskinen hos Fona og gjorde dem opmærksom på, at det nok er maskinen der kortslutter batterierne og ikke bare batterierne der er noget fuck-snot... og at den i øvrigt altid har haft problemer med at gå i sleep-mode og vågne igen, når man åbner og lukker den. I går aftes sendte de mig en mail om at de har sendt maskinen til et servicecenter og kontakter mig, vedr. prisoverslag på reparationen. Jeg svarer på mailen, hvor de kan stikke deres prisoverslag hen, og at de har 3 muligheder. 1: Giv mig en ny maskine 2: Fix min maskine og giv mig et nyt batteri 3: Lad være med at fixe maskinen og se frem til at levere et nyt batteri til mig ca. én gang om måneden i al evighed. Fona svarede i morges at prisoverslaget "selvfølgelig" kun, var i tilfælde af, at det ikke var en funktionsfejl. Jeg har nu sendt dem et svar om, at købeloven - og den forsikring jeg har tegnet hos dem, spiller på min banehalvdel, så om de lige gider stikke en arm op, hvor solen ikke skinner. Derudover vedhæftede jeg en tidslinie, som de kunne referere til i fremtiden, hvis der skulle være nogen forvirring. .. og nu sidder jeg så forsøger at forestille mig, hvad elektronikverdenens pendant til kokkenes spytten i maden hos sure og besværlige kunder mon er. |
er bygget af nederen!
Held og lykke med at få noget nyt fra FONA. Jeg må også indrømme, at jeg aldrig mere vil handle i FONA - dårlig kundeservice, dyre varer, osv osv. Fremover handler jeg enten elektronik på nettet, eller i butikker som Elgiganten. Butikker som FONA og Merlin har mistet al min troværdighed. Men som sagt; held og lykke, jeg håber du ender med at få erstattet din McBook. |
Held og lykke med batteriet i mellemtiden. |
Fona ville også nasse et gebyr på 300+ kr for at tage min macbook pro og sende den til garantireparation, på trods af at jeg havde talt med apple og fået godkendt reparationen og fået besked på bare at skulle aflevere den hos fona eller humac. Fona mente så at de hellere lige måtte kigge på den hvis de allligevel skulle sende den ind hvilket ville koste mig gebyret. For jeg skulle jo betale for at den lå to dage og ventede i deres servicebunke inden deres folk puttede den i en pakke og sendte den ind, "det kunne jeg jo nok forstå". Det mest mærkelige var at jeg stod og forklarede manden at min højre blæser var brændt af, det var blevet bekræftet af apples support ud fra en hardwaretest og den fejlkode den returneede, så der var ikke meget magi i det. Han mente dog at de hellere lige måtte fejlsøge den, hvis jeg nu ikke havde ret. "og den slags koster jo penge"..... Magen til inkompetent ekspedient skal man lede længe efter. Så lige præcist med apple produkter kan jeg kun anbefale at gå direkte til kilden (apple support) og droppe diverse mærkelige forsikringer, medmindre det er Apple care. Du burde dog fint være dækket af Apple det første år alligevel, så måske giv dem et kald og forklar dem at Fona tager pis på dig og hør om de kan hjælpe med at sætte skred i tingene. |
Jeg er ked af at skulle skuffe dig, men Elgiganten er ikke bedre end Fona og lignende butikker. Vi har haft flere henvendelser fra private kunder som efter flere måneders kamp med butikker som Elgiganten har givet op - selvom der fortsat er garanti på produkterne. Det værste tilfælde vi har set, er en kunde som efter otte måneder havde haft sin PC til reparation ved Elgiganten sammenlagt i seks måneder. Hver gang den kom retur fik kunden at vide, at nu var den repareret, og fungerede fejlfrit. Men der var aldrig noget synligt tegn på at de havde gjort noget ved den. Vi skiftede et grafikkort, og PC''en fungerede fejlfrit. mvh Carsten PS: Lone, selv når du er sur laver du genial grafik |
|
Æv, hvor en træls oplevelse! Og ja, alle de store kæder som har butikker stinker - handler heller ikke på dem mere, men kun på www.edbpriser.dk - nu ved jeg ikke så meget om Mac andet end det er grafikervenlige computere og at dem jeg kender har AppleCare. Mand, en tegning - den tidslinie gjorde lige en dårlig dag bedre! Tak for det! Mette |
Fik så tilsendt en ny MacBook Pro (tog dog 1uge da den skulle bygges efter mine krav) fik flyttet alle mine data over og den gamle blev sendt retur... Se det er service :) |
Jeg har normalt købt alle mine Appleprodukter (og det er immervæk efterhånden en del) hos det der nu hedder Humac og har sådan set været udmærket tilfreds (servicen hos Humac svinger dog voldsomt, alt efter hvem man taler med hos dem). Min PowerBook (som nu er død ved Faxe Kondis hånd) har to gange tidligere i sin 3 årige leveperiode haft problemer. Jeg spildte engang kaffe ned på trackpad''en og brændte strømforsyningsdimsen af. Afleverede den til Humac, betalte 800 kr. for at komme forrest i køen og fik min maskine tilbage 2 dage senere, med ny strømforsyningsdims, backup og ny front (efter eget ønske) og mere ram (også efter request). Senere døde min harddisc og jeg smed igen 800 kr. for at komme forrest i køen. Fik maskinen tilbage et par dage efter med ny harddisc og den gamle - som jeg ikke havde bedt dem redde - fulgte med, med en håndskrevet besked om et "cowboytrick" til at få den til at spinne igen, længe nok til at tage backup af den. Kaffeuheldet satte mig dog tilbage økonomisk (havde købt maskinen i New York og havde ikke forsikret den), så da jeg hørte om Fonas forsikring, hvor man smider 2000 kr. og de fixer den, hvadend du gør ved den i de kommende år, fandt jeg tiltrækkende efter som sagt at have spildt i Powerbooken hele to gange... og i øvrigt er en gigantisk klodsmajor. Jeg havde bare ikke lige regnet med, hvor længe af gangen jeg skulle undvære min maskine, når den fuckede op.. eller at man hos Fona ikke kan betale først-til-mølle-gebyret. Dertil kommer at Fona sender maskinen til Elektronik-Centeret, som er deres servicebureau, som så modtager den og sender den videre til whoever der fixer Appleprodukter og så ligger de og skubber maskinen lidt frem og tilbage imellem dem. Det ville jeg gerne have vidst, inden jeg købte et Appleprodukt hos Fona. Men både PowerBook og MacBook har jeg altid bare brugt til lal.. bruger den lidt til backup, og til at surfe på og tjekke mails med hjemmefra og ikke ret meget andet.. (som jeg skrev i den første mail til dem, måtte de gerne bare erstatte maskinen og behøvede ikke at gemme mit data - min imponerende Bukkake- og chicks-with-dicks pr0n-samling kan jeg snildt downloade igen) så det er ikke fordi jeg er på dødens rand, når den er ude af mine hænder - men 6 uger for et erstatningsbatteri er under al kritik... og jeg kommer helt op i det røde (brune?) felt, når det næste batteri står af, så kort tid efter og Fona lægger op til at jeg skal betale for en reparation, når maskinen kun er 5 mdr. gammel - og i øvrigt er forsikret via dem. Men pt. glæder jeg mig mere til deres reaktion på min fine tidslinie, end jeg gør på at få min maskine tilbage. Deres andre mails har været knastørre. |
Jeg har haft en lignende oplevelse i Elgiganten i Århus City - dog med en mobil, der var gået i stykker. Jeg lagde dog ud med at kræve en ombytning - iht. købeloven - hvilket blot førte til adskillige diskussioner dels med lederen af serviceafdelingen, dels med den stedfortrædende varehuschef. På et tidspunkt blev jeg helt afvist og krævede derfor et skriftligt dokument med butikkens begrundelse for afvisningen. Med den i hånden og tanken om flere måneders tovtrækkeri med forbrugerstyrelsens hjælp bad jeg om mulighed for at butikken tog imod mobilen mhp repation. Det lykkedes, hvor jeg så oven i købet fik et nyt dokument, hvori der stod, at jeg havde indleveret telefonen til reparation, men at jeg samtidig protesterede imod fremgangsmåden. Da jeg efter nogle dages forløb kom til at tænke over Elgigantens manglende service, kogte jeg atter over, og gik i gang med at prøve at finde et telefonnummer på en overordnet salgsansvarlig hos Elgiganten. Det lykkedes mig at komme så langt rundt på Elgigantens hjemmeside, at jeg faktisk direktørens mobilnummer og indtalte en besked, hvor jeg beklagede mig over butikkens manglende evne til at overholde købeloven. En halv time efter blev jeg ringet op af Elgiganten salgsdirektør, som spurgte til sagen og lovede at vende tilbage næste dag. Lidt over middag vendte han tilbage som lovet og kunne nu fortælle, at butikken havde lavet en fejl, og at jeg var velkommen til at henvende mig i butikken, få hævet købet og få pengene tilbage. Hvorfor skal man så langt omkring for at få sin ret - det er så dårlig service, at det er til at brække sig over. Jeg var inde i den butik 4 gange og da jeg ved det sidste besøg spurgte, om butikken ikke gav fx en CD som plaster på såret for den ringe service, var svaret, at nu fik jeg da pengene tilbage. Som om de derved ydede en ekstra service. Jeg handler aldrig mere i Elgiganten - og forresten, så har jeg da vist stadig nummeret liggende på salgsdirektøren, hvis andre skulle få/har problemer med Elgiganten. |