Bliv gratis medlem på Amino

Køb et Amino Sponsorlink

Nye ekspertblog-indlæg
om  Marketing & Salg (Ikke Internet)

Læs flere ekspertindlæg

Top karmaliste (30 dage)

De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Diverse salg, marketing, PR & kundeservice"

Foto brugt i reklame for stor butiks-kæde uden tilladelse?

Side 1 ud af 4 (37 indlæg) 1 2 3 4 Næste >
Amino-karma 790
Tilmeldt 12. maj 09
Indlæg ialt: 188

Skrevet 26-01-2012 kl. 22:55

Hej Amino

Fik en overraskelse i dag da jeg kiggede igennem et par reklamer på nettet. Et af mine fotografier er blevet brugt i en reklame for en større dansk virksomhedskæde!

Jeg husker bestemt ikke at jeg er blevet spurgt om jeg havde lyst til at donere billedet til virksomheden, eller nogen som helst andre for den sags skyld, til kommercielt brug. Så jeg blev da noget forbavset over det pågældende reklamebureau og virksomhedens tilsyneladende ligegyldighed overfor copyright loven.

Hvad bør man gøre i sådan en situation? Jeg har da helt sikkert tænkt mig at konfrontere virksomheden med problemet, men da det ikke lige er hver dag jeg opdager misbrug af mine billeder på den måde, vil jeg gerne høre fra nogen der måske ved en smule mere end jeg selv.

Jeg har selvfølgelig gemt både reklamen og et screenshot.

Amino-karma 833
Tilmeldt 5. sep 09
Indlæg ialt: 221

TimP
Skrevet 26-01-2012 kl. 23:01

Hvis jeg var dig ville jeg da starte med at rette henvendelse til dem og gøre opmærksom på problematikken, måske de godt kan se den og er villige til at betale for billedet?

Shop tøj online og få det leveret lige til døren

Amino-karma 1.531
Fra Odense
Tilmeldt 5. okt 05
Indlæg ialt: 384

Er helt på linie med ovenstående. Prøv at skriv til dem og gør dem opmærksom på "fejlen". Alternativt kan du (hvis det har nogen værdi for dig), bede om at blive nævnt som rettighedshaver til fotografiet inkl. f.eks. et link fra siden hvilket måske kan hjælpe dig mere på lang sigt end hvis billedet fjernes. Men det må du jo selv vurderer.

Tidligere har folk også kommet med forslag om at du gør dem opmærksom på hvad sådan et billede koster at få taget hvis de skal have taget et nyt, og de så betaler det til dig hvis de fortsat vil bruge billedet.

Men ja, prøv at skriv til dem, og gør dem opmærksom på problemet, samt hvordan du gerne ser det løst.

Søger en som ved noget om ophavsret: Anden amino tråd

Amino-karma 728
Fra Aarhus
Tilmeldt 15. maj 06
Indlæg ialt: 185

Tranberg
Skrevet 27-01-2012 kl. 12:07

Du skal helt sikkert true dem med et erstatningskrav, og kræve 3000 kr for uretmæssig brug af dit billede. Det beløb er hvad man skal betale for at bruge et billede, som man ikke har lov til, på nettet. Kommer af jounalistforbundet som har fastlagt at et billede koster 750 kr, på nettet 750 kr ekstra, og brugt uden rettigheder dobbelt op - altså 3000 kr.

Jeg har selv oplevet det samme - og fik pengene i hus efter min advokat ringede til dem. Så jeg ville gå efter pengene - for andre ville sikkert gøre det samme, hvis man selv "kom til" at bruge noget man ikke måtte.

Alt efter brugen af billedet, og dit arbejde/firma, så kan man måske bringe andre regler ind over, f.eks. ulovlig markedsføring - og derved kræve mere.

Iværksætter med mange projekter. Tjek også den seneste i rækken: Mojito

Amino-karma 790
Tilmeldt 12. maj 09

Rose
Skrevet 27-01-2012 kl. 12:27

Hvordan bør man kontakte sådan et firma? Via brev, anbefalet brev, telefon, mail eller? 

Jeg ved at mindst 1 andet billede i samme reklame også er brugt uden tilladelse, da en af mine "kolleger" har taget billedet. Min teori er at begge billeder og muligvis flere, blot er taget fra googles billedresultater, for begge billeder dukker op som nogen af de første når man søger på "varen". 

Jeg synes ikke det kan være rigtigt at et stort firma der har udmærket råd til at få trykt reklamer på ugebasis, lige napper et par gratis billeder til deres reklamer efter behov.

Amino-karma 2.560
Fra Hillerød
Tilmeldt 5. dec 07
Indlæg ialt: 582
Amino Plus
Michael Pausgaard
Skrevet 27-01-2012 kl. 12:36

Det skal så absolut være på skrift - Altid. Hvis det kommer til at de ikke rette ind, efter din henvendelse, har du sikret dig beviset for at du har rettet kontakt med dem. Så alt skal være på skrift og du skal ikke acceptere nogen tlf.-samtaler. Med kontakt pr. E-mail kan du bevise hvad tid den er seendt også, ligesom du kan anmode om at modtager bekræfter for modtagelse.

Når nu de har googlet sig frem til jeres billeder, kan de købe sig til rettighederne - Ellers har de fundet sig et sted at bruge billederne vedlagsfrit...

mvh.

Michael

Amino-karma 2.560
Fra Hillerød
Tilmeldt 5. dec 07
Indlæg ialt: 582
Amino Plus
Michael Pausgaard
Skrevet 27-01-2012 kl. 12:43

Tranberg:
Jeg har selv oplevet det samme - og fik pengene i hus efter min advokat ringede til dem. Så jeg ville gå efter pengene - for andre ville sikkert gøre det samme, hvis man selv "kom til" at bruge noget man ikke måtte

Ikke noget tosset fremgangsmåde.. Og så er det kun godt at det gav positivt resultat. Og så er der nogle gode pointer i det indlæg.

Yes

mvh.

Michael

Amino-karma 31.281
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. apr 05
Indlæg ialt: 6.226
Amino Plus Amino Ekspert
Hans Stokholm Kjer
Skrevet 27-01-2012 kl. 12:46

Hvis det er et stort firma, som du ikke skal have nogen positiv relation til på længere sigt, ville jeg bare sende dem en regning på uberettiget brug.

I følgebrevet ville jeg vise klart og tydeligt, hvilken dokumentation jeg har og henvise til brud på ophavsretsloven.

Sørg for at have 100% styr på reglerne.

Hvis de gør indsigelse mod fakturaen, så truer du skriftligt med at stævne dem.

Hvis de ikke reagerer på, stævner du dem og vinder sagen.

Venlig hilsen

Hans

BEDRE BILLIGE TEKSTER
Jeg råder over Danmarks bedste hold af freelanceskribenter, som står klar til at levere billige tekster i ordentlig kvalitet.
1/3 af skribenterne er studerende med topkarakter i skriftlig dansk. 2/3 er voksne med akademisk uddannelse og masser af erfaring.
Alle har bestået en testopgave og arbejder under min professionelle supervision. Ring og hør nærmere - 2814 8403.
3500 km rundt om Danmark i kajak - SPONSORER SØGES!

Amino-karma 790
Tilmeldt 12. maj 09

Rose
Skrevet 27-01-2012 kl. 16:10

Jeg har afsendt mit krav, og det eneste svar jeg har fået er et telefon nummer og en besked om at ringe. Bør jeg ringe til dem? 

Amino-karma 1.364
Fra Esbjerg
Tilmeldt 6. okt 11
Indlæg ialt: 348

Rose:
Jeg har afsendt mit krav, og det eneste svar jeg har fået er et telefon nummer og en besked om at ringe. Bør jeg ringe til dem? 

Jeg har dog ikke styr på copyright love osv osv, men som nogle af de ovenstående har sagt, så hold det skriftligt, da det er et bevis som kan bruges.
En telefonsamtale er ikke et bevis, så hold dig til at e-mail dem! :) 

Jeg skriver gerne gratis gæsteindlæg til din blog - PM mig | Find billigt kreatin pulver

Side 1 ud af 4 (37 indlæg) 1 2 3 4 Næste >

RSS-feed